Dahl Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Heisann! Jeg går nå på GK (altså første året på videregående), og tenker at når jeg er ferdig med videregående, så skal jeg få meg en utdannelse innenfor journalistikk, helst i Oslo. Er det noen som har erfaringer, tips eller lignende når det gjelder en slik utdanning? Er det noen som vet noe om opptakskravene på forskjellige skoler? Ja, jeg vet det er lenge til videregående er ferdig, men jeg vil allikevel planlegge. Endret 29. januar 2006 av @kd Lenke til kommentar
applemania Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Vil også bli journalist, så fint hvis noen kan svare @kd. Med tanke på at jeg bare har et knapt år igjen på videregående. Endret 18. september 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Poengkravet for å komme inn var i år 64.9, så det er bare å legge seg i hardtrening. (ved standard fag på vgs kan du maks få 60 poeng totalt, så du må ha en god del ekstra/spesial-fag for å få nok poeng) Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Å komme rett inn på journalistutdanningen er ikke lett pga karakterkrav, men om du først kommer inn så har vel høgskilen i Volda en hemmelig vei til marienlyst. Andre ting man burde huske på er at man ikke trenger journalistutdanningen til å bli journalist. Mange journalister er lærere eller personer som har spesialisert seg på et eller flere felter på universitetet Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 64,9? Det kan jeg like godt gi opp med en gang. Teller ikke praktisk erfaring noe som helst? Lenke til kommentar
applemania Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 64,9? Det kan jeg like godt gi opp med en gang. Teller ikke praktisk erfaring noe som helst? Samme her. Aldri i livet om jeg får nærheten av den poengsummen... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) 64,9? Det kan jeg like godt gi opp med en gang. Teller ikke praktisk erfaring noe som helst? Praktisk erfaring teller selvsagt, men ikke inn på høgskolen. man trenger ikke jpournalistutdanningen for å bli journalist ogg etter hva jeg har hørt har de færrste den utdanninga. Et loite tillegg til mon forige post, det er også mange som tar utdanninga i utlandet der det er mye lettere å komme inn. Edit: Man havner ikke automatisk i VG eller Aftenposten selv om man blir journalist man må ofte jobbe i mindre aviser eller andre jobber som "halodame" Endret 18. september 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Kom en gang i tiden inn på journalistlinjen på HiO, men valgt senere å begynne på noe annet etter et lite års overveielse (fikk reservert plass i et år). Kjenner dog en del som har journalistutdannelse, både fra Oslo og fra Volda og tror et par har fra andre skoler. Det blir nevnt her at man kan klare seg uten utdannelse, men det er en sannhet med sterke modifikasjoner. Selv for de som har det formelle i orden, og kanskje litt erfaring i bunn, sliter med å få fast jobb, de velger å ta litt mer utdannelse etter de er ferdig får å ha litt mer å vise til. Jobbmarkedet for journalister er tøft, det er vanskelig å få tilbud om fast ansettelse selv når man har fått en fot innenfor. Nå må ikke veien til å bli journalist gå gjennom en skole som tilbyr akkurat det, men man må ha _noe_ å vise til, ettersom det ikke akkurat er mangel på godt utdannet journalistspirer. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 64 poeng burde vel være overkommelig med litt gode karakterer, noen alderspoeng og litt slikt? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hvis du får rundt 5++ i snitt, går militæret + folkehøyskole, så er du der! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Og det går ann å ta f.eks VKII 2 ganger for å forbedre fagene sine.. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Og det går ann å ta f.eks VKII 2 ganger for å forbedre fagene sine.. Ja, for det gidder man. *sukk* EDIT: Og er det ikke også sånn at om du tar ett år om igjen mister du primærvitnemålet og får sekundærvitnemål? Endret 18. september 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Og er det ikke også sånn at om du tar ett år om igjen mister du primærvitnemålet og får sekundærvitnemål? Mer eller mindre, jo. Jeg hadde ikke gitt opp hadde jeg vært dere (som vil bli journalister). Dere må huske på alderspoeng (maks 10), militær/folkehøyskole-poeng (3), realfagspoeng (7). Er ikke så vanskelig... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg hadde ikke gitt opp hadde jeg vært dere (som vil bli journalister). Dere må huske på alderspoeng (maks 10), militær/folkehøyskole-poeng (3), realfagspoeng (7). Er ikke så vanskelig... Maks realfagspoeng er vel 3, tror jeg? Men nå har du addert fordypningspoenga (maks 4) i tillegg regner jeg med. Dessuten starter ikke alderspoenga før du er 20, hvis jeg husker riktig. Så hvis man begynner på utdanning når man er 30.. da har du et problem Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg hadde ikke gitt opp hadde jeg vært dere (som vil bli journalister). Dere må huske på alderspoeng (maks 10), militær/folkehøyskole-poeng (3), realfagspoeng (7). Er ikke så vanskelig... Maks realfagspoeng er vel 3, tror jeg? Men nå har du addert fordypningspoenga (maks 4) i tillegg regner jeg med. Dessuten starter ikke alderspoenga før du er 20, hvis jeg husker riktig. Så hvis man begynner på utdanning når man er 30.. da har du et problem 2 poeng per realfag og 1 ekstra hvis du har hatt 3 realfag = 7. Alderspoeng starter det året man fylle 20 og slutter det året man fyller 25. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Poenggrenser 2005. Poengkravet (primærkvote, ORDP) var på HiO på 56,8. Fremdeles høyt, men litt lettere er det jo hvis man kommer rett fra vgs. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Fotojournalistikk er jo helt ekstremt da. 81! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Stemmer det at man får 2 år ekstra for hvert år fra og med når man blir 20 i alderspoeng? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Stemmer det at man får 2 år ekstra for hvert år fra og med når man blir 20 i alderspoeng? Tilleggspoeng Alderspoeng Det blir gitt 2 poeng for kvart år, maksimum 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med: 3-årig vidaregåande utdanning fagbrev/sveinebrev forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning teknisk fagskole Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 24 år for: søkjarar som er kvalifiserte etter 23/5-regelen søkjarar til deltidsstudium med krav om forpraksis, uansett opptaksgrunnlag http://solan.uio.no/sokerinformasjon_2005/...gutrekning.html Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 På "Høgskulen i Volda" sine hjemmesider står det at bare 30% av journalistene i fast stilling i Norge er utdannede journalister, så det er håp for dere med madskillz også. Selv jobber jeg hardt mot å komme inn i Volda, og tror ikke det skal være noe problem med ekstrapoengene fra realfag osv. i grunn. Er litt ekkelt å gå fra å ha gjort lekser maks ti ganger i tiende klasse og gå ut med 4,7, til å jobbe en time hver dag for å holde seg på det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå