Gjest Slettet+432 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Halla... Driver å mekker noe greier her... Med to blitzlys som man får kjøpt på Clas Ohlson. Tingen er at jeg skal få begge til å blinke etter hverandre, hvis dere skjønner. Eks: lys1 - lys2 - lys1 - lys2 osv. Hva må jeg mekke for at det skal være mulig? Edit: en enkel forklaring hadde vært greit Aleks Endret 18. september 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Finn en slags bryter som du kan koble dem til... slik som blir brukt på normalt neon/vifter i pc`er. Har sett en slik boks som kan få få lysene i ei vite til å blinke i "runding". Prøv å få tak i en slik. Koster nok mellom 50 og 200kr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Skjønte ikke helt hva du mente der, Be__bad. men vil helst bygge noe selv, og skal helst ikke koste noe særlig. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Be__bad snakker om Sumbeam SoundController, noe som ikke er det rette til ditt bruk. Det du trenger er nok et relè som forsinker den ene blitz`en EDIT: Gå til en elektronikkforettning og spør etter et blink-relè med forsinkelse på f.eks. 1 sekund, men pass på å forklare hvordan du vil ha det Endret 18. september 2005 av sigen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Ok, takk. Tror du de har noe slikt på clas ohlson eller biltema? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) hvis du skal lage dette selv kan jeg anbefale en astabil vippe... da vil dem blinke annehvert... slik at når lys1 er på er lys2 av og i neste sekund er det omvendt... link håper du forstår hva jeg tegna da Endret 18. september 2005 av Firesky Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sorry, forstår ikke så mye av det der Hehe. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sorry, forstår ikke så mye av det der Hehe. hehe var det tegningen eller hele greia du ikke forsto? om det var tegninga kan jeg tegne en litt mer proff en om du vil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Hele greia, kan ikke så mye om altslags komponenter og sånt, så om du kunne, istedenfor forkortelser og sånt, skrive et helt navn, så ville det vært fint Hele greia skal brukes på en olabil som jeg og en kamerat lager for småbrødrene våre De liker visst å leke politi, hehehe. Dessutten, alltid greit med litt kunnskaper ;P Edit: om det ikke blir for avansert, hadde det blitt litt kult om man kunne justere hastighet på og da.. hehe. Endret 20. september 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Etter det jeg forstår så er det ferdige blitzlys som er ment å koble direktespenning på. Om du skal få en skikkelig effekt der lysene skal blinke annenhver, så må du nokk åpne de og koble sammen kretskortene. Er fullt mulig, men det er sikkert en fordel om du sitter inne med en smule kunnskap innen faget. Min teori er at du kan bruke den ene lampen som master og den andre som slave. Du finner kretsen som gir pulser til utgangstrinnet til lyspæren, inverterer signalet fra master lampen, kobler ut den samme kretsen på slavelampen og kobler til signalet fra master..... litt knotete forklart men.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Uff, det tror jeg ikke jeg tør å prøve på en gang. Ja, det er ferdige blitzlys. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Etter det jeg forstår så er det ferdige blitzlys som er ment å koble direktespenning på.Om du skal få en skikkelig effekt der lysene skal blinke annenhver, så må du nokk åpne de og koble sammen kretskortene. Er fullt mulig, men det er sikkert en fordel om du sitter inne med en smule kunnskap innen faget. Min teori er at du kan bruke den ene lampen som master og den andre som slave. Du finner kretsen som gir pulser til utgangstrinnet til lyspæren, inverterer signalet fra master lampen, kobler ut den samme kretsen på slavelampen og kobler til signalet fra master..... litt knotete forklart men.... tror dette var en mye bedre ide en å mekke det sjemaet jeg lagde, det ville jo hvert mye enklere Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Er det mulig å få litt mer nøyaktige instrukser? hehe. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 jojo, du har nokk rett i det. Men det spørs hvor rask oppstartstid lampene har, begynner de å blinke med en gang? men for all del, kan være jeg som tenker for avansert på denne, jeg kryper i støvet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Begynner vel fra 1 og et halvt sek til 2 sek etter at strøm er koblet til. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 riktig.... da vil nokk kretsen til Firesky fungere fint om tidskonstanten er lang nokk slik at den bytter etter 3-4 sek, om du skal ha raskere bytting, må du nokk ha litt avansert modding Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 lei en polakk til å skru av og på lysene i den rekkefølgen du selv ønsker Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hmmm... Kan komme på ganske mange måter å fiske dette på, men alle inkluderer at du bestiller div. komponenter fra Elfa og finner frem loddebolten. Ikke for å være frekk, men det virker ikke som om du akkurat er expert på området da du ikke forstod firesky's skjemategning... Det som kanskje hadde vært enklest hadde vært hvis du fant noe som allerede hadde lignende elektronikk i seg... f. eks. noe leker av noe slag, må jo gå an å finne noen kaserte produkter som kan benyttes HMMMMMM.... kommer ikke på noe akkurat nå, men skal si fra hvis jeg får en idé.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Ja, jeg har sagt at jeg ikke er en ekspert på området, så der har du rett Men jeg kan lodde da. Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Det sitter en SCR inne i disse blitzene som som sender en høyspennings puls gjennom en liten coil som lager en trigg spenning til blitzene, det beste og mest stabile ville vært å styre gaten på disse av en astabil vippe, da man slipper forsinkelsen. Dette er ikke så vanskelig. MEN hem! det er ca 450v konstant inne i kretsen og når man fyrer blitzen er det 10 000v! Ha det i tankene... Mvh Magnus Kofoed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå