PacAnimal Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Har en gammel Nintendo med spillet Duck Hunt (som sikkert flere av dere kjenner). Teknologien er fullstendig utdatert, men enda fatter jeg ikke hvordan den pistolen vet hvor du sikter på TV-skjermen. Kan noen forklare det?! Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Den har vel en sensor som vet hvor du sikter ? Lenke til kommentar
H2H Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Den registrerer pixlene fra TV skjermen... Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 husker vi brukte duck hunt gæveret i barnehagen drit gøy.. så skyte på fuglene som kommer opp! Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Den registrerer pixlene fra TV skjermen... Sitter det faktisk et kamera inni der som filmer skjermen og følger med på hva du har i sikte, da? Høres ganske krevende ut... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Den har vel en sensor som vet hvor du sikter ? Spørsmålet er vel "hvordan". Jeg har lurt på dette selv og fikk en halvdårlig forklaring en gang i tida. Den gikk på det at TV-bildet tegnes opp som ørten horisontale streker til skjermen er full, noe som gjentas 50 ganger per sekund. Pistolen "teller" vistnok linjer og timer resultatet i forhold til "screen refresh". Altså hvis det tar 0,001 sekunder fra refresh til pistolen mottar lys gjennom linsa i løpet på pistolen så betyr det at pistolen peker mot øvre del av skjermen (1/20 ned på skjermen) og helt til venstre. Hvis man beveger pistolen litt mot høyre så vil det ta litt lengre tid fra screen refresh til pistolen får lys inn på lyssensoren bak linsa i løpet. F.eks 0,00101 sekund. Alt dette krever forresten svært enkel elektronikk i pistolen (selv enkelt for å være 80-tallet). Det kreves bare et par enkle timere (en for X og en for Y) og et signal fra konsollen som sender ut screen refresh-signal til pistolen. Båndbredden som kreves er svært lav. Kun noen kilobyte per sekund, og responstiden på kommunikasjonen trenger heller ikke å være rask. 0,01ms er ikke så veldig raskt til å være elektronikk men høyt nok for grei presisjon på pistolen. Som sagt, dette er en dårlig forklaring men jeg tror det kan være noe i den duren. Edit: Hvis denen forklaringen er riktig så vil jeg tro at det ikke vil fungere med nye 100Hz-TV'er, TV'er med interleacing og plasma og LCD TVer. Altså at det kun funker med de gammeldagse 50Hz CRT TVene. Endret 18. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 http://www.straightdope.com/columns/010511.html denne burde gi deg svaret.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hehe.. Der kan man se. Svaret mitt er bare en av de to teknikkene som kan brukes. Den andre er slik: Akkurat når man trykker så blir altså hele skjermbildet svart med unntak av det som kan skytes på. Hvis pistolen registrerer lys i det øyebliket det skytes så vet den at man har truffet. Hvis den ikke registrerer lys da så har man altså bommet. Jaja. Da lærte jeg noe nytt i dag også Endret 18. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Edit: Hvis denen forklaringen er riktig så vil jeg tro at det ikke vil fungere med nye 100Hz-TV'er, TV'er med interleacing og plasma og LCD TVer. Altså at det kun funker med de gammeldagse 50Hz CRT TVene. Den fungerer ihvertfall ikke på en PC når du bruker et TV kort, men det er jo både interlacing, større oppløsning og høyere frekvens enn gamle TV'r hadde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå