Gå til innhold

Linux og Mac Programmering?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har så vitt begynnt med c++, men det jeg lurer på er hvordan kjører jeg komplimerer jeg filene til linux eller mac istede for windows..

og hvordan programmerings språk er det for konsoller??

feks XboX og Xbox360

Og hvordan er det med å skrive drivere?

mest til linux og mac

Endret av TuX-DeViL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvid du jobber på en Windows-maskin så må du krysskompilere for den plattformen du vil at filene skal kjøre på. Det er mer avansert, og innebærer at du må innstallere nødvendige bibliotek for den alternative plattformen på windows-maskina. Ikke å anbefale å styre med for nybegynnere. Det enkleste er å kompilere på den maskina det skal kjøre på.

Husk at selv om C++ er C++, så er bibliotek for plattformspesifikke funksjoner ikke felles. Da snakker jeg om ting som grafisk grensesnitt osv. Med mindre du tar ibruk spesielle API'er som er felles for plattformene. Slik som TrollTech's QT.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å kompilere et Mac OS program på, er å kompilere det under mac os.

Siden biblioteker også kan endres, er det greit å da f.eks. ha Mac OS, Linux og Windows inne (f.eks. med Virtual PC e.l.)

C/C++ blir brukt til de fleste consoler, John Carmack snakket varmt om utvikling til Xbox, hvor han sa en kunne mer eller mindre programmere direkte mot hardware, i Playstation 2 og Xbox 360 var det visst litt mer komplisert.

For å skrive drivere til Windows, må du ha Microsoft DDK (Driver Development Kit) dette er langt ifra gratis (muligens for å hindre virusspredning, og tjene litt ekstra)

Jeg vet det ikke var det du var ute etter, men jeg gir bare informasjon om det jeg kan noe om.

Men nå skal du ha i tankene at Linux og Mac er to forholdsvis forskjellige OS (Mac OS er BSD, mens Linux er som kjent Unix)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...