Gå til innhold

AMD eller Intel prossessor til gaming?

Gamerone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamerone jeg anbefaler deg å bruke søkefunksjonen på dette forumet fordi det du spør om har blitt diskutert uendelig mange ganger før. Du legger opp til kamp mellom AMD og Intel fan boys på forumet, og det kan føre til at tråden din blir stengt av moderator.

Anandtech, Toms Hardware Guide og FiringSquad er bare noen få nettsider som tester AMD og Intel prosessorer opp mot hverandre. Les der og døm selv! ;)

Palle Lalle og jacoweb er 2 eksempler på fan boys :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

For å sette det litt på spissen, så slår AMD, Intel på spill når det eneste du kjører er spillet på maskinen, uten noe i bakgrunnen. Om du liker å kjøre masse programmer i bakgrunnen/multitaske mye, vil jeg gå til det steget å anbefale deg en Intel. Du vil neppe merke noen gigantisk forskjell uansett. Det er bare tall fra en dum test som sier at den og den CPU-en er år og dag bedre til spill..

Blabla.. Bite me! :mrgreen:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er det en viss "snekker" som har fått mye pepper for å påstå at man ikke vil merke mye forskjell på en P4 og en A64 i samme prisklasse.. både generelt sett og mht. "spill"..

Jeg må si meg enig i det..

Bruker "en del tid" på å tweake både Intel og AMD-systemer og det er forsvinnende liten forskjell i ytelse klokket som uklokket.

Joda.. det er utallige tester som viser at en A64 "knuser" en Intel P4 i gitte spillttester, men jeg vil påstå at man neppe merker forskjellen i praksis.

I spill er det ett godt skjermkort som er viktig.. samt en CPU som "matcher" skjermkortet..

Om det er en Intel [email protected] eller en A64 "Venice"@2.8Ghz er av mindre betydning.

Når dette er sagt må jeg si at jeg ville satset på ett rimelig system basert på S939 nForce3/4 og en Venice 3000+ (og klokket den til FX55-ytelser) + ett skjermkort i klasse X800Pro++/6800GT++.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå er det en viss "snekker" som har fått mye pepper for å påstå at man ikke vil merke mye forskjell på en P4 og en A64 i samme prisklasse.. både generelt sett og mht. "spill"..

Bruker "en del tid" på å tweake både Intel og AMD-systemer og det er forsvinnende liten forskjell i ytelse klokket som uklokket.

Joda.. det er utallige tester som viser at en A64 "knuser" en Intel P4 i gitte spillttester, men jeg vil påstå at man neppe merker forskjellen i praksis.

I spill er det ett godt skjermkort som er viktig.. samt en CPU som "matcher" skjermkortet..

Om det er en Intel [email protected] eller en A64 "Venice"@2.8Ghz er av mindre betydning.

Når dette er sagt må jeg si at jeg ville satset på ett rimelig system basert på S939 nForce3/4 og en Venice 3000+ (og klokket den til FX55-ytelser) + ett skjermkort i klasse X800Pro++/6800GT++

Men det er da likegyldig om forskjellen er svært liten da AMD prosessorene (sist jeg sjekket) var både bedre og mye billigere.

Er foresten enig med anbefalingen din :thumbup:

Lenke til kommentar

Når dette er sagt må jeg si at jeg ville satset på ett rimelig system basert på S939 nForce3/4 og en Venice 3000+ (og klokket den til FX55-ytelser) + ett skjermkort i klasse X800Pro++/6800GT++

Men det er da likegyldig om forskjellen er svært liten da AMD prosessorene (sist jeg sjekket) var både bedre og mye billigere.

Er foresten enig med anbefalingen din :thumbup:

Intel har bedre ytelse i multitasking. Ergo, for min del, ville Intel blitt mitt valg.

joda.. det er utallige tester som viser at en A64 "knuser" en Intel P4 i gitte spillttester, men jeg vil påstå at man neppe merker forskjellen i praksis.

Amen! :w00t:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Når vi er inne på dette her med CPU/HK oppsett for gaming..;

Jeg har en AMD Athlon 2800+ (I know.. men funker) og 1536MB DDR-RAM.. (TwinMOS pc3200 alle sammen)..

Har et X800XT skjermkort som jeg fikk for 2 uker siden, som er AGP.. Merker at noen av spilla mine går dårlig og det er ikke rammen eller skjermkortet som gjør dette... Det er CPU'en og det er jeg fullt klar over.

Nå er det jo bare sånn at jeg tnekte jeg måtte ha ett hovedkort som jeg kunne putte i en 64Bits cpu.. Intel/AMD, spiller ingen trille egentlig..

Så har jeg allerede 1.5 GB ram 400MHz RAM.. Som jeg nødig vil kaste bort... I tillegg til et AGP skjermkort som holder koken fortsatt..

Det jeg lurte på da, var om det finnes ett Hovedkort og en CPU som jeg kan kjøpe for under 3k tilsammen..

Trenger en 64Bits CPU, HK med støtte for AGP8X, om det er PCI-E på det spiller ingen rolle.. Og så trenger jeg svar på om jeg kanskje trenger ei RAM brikke til for å få den 64bits cpu'en til å funke..

Ikke vet jeg.. har 32Bits cpu nå og jeg kan bare putte i ram som jeg føler for :p hehe

Men finnes det håp? :ermm:

(Sikkert masse leifer, er seint da..)

-Shaper^-

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Shaper, tror s939 med nforce3 chipset skulle passe bra for deg, feks dette HK: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306807&cks=PRL

og så en A64 3500+, så var det RAM ja... Det kan vel vente :)

Sikkert mange som ville anbefalt deg det rare 939-kortet fra ASRock med både AGP og PCIe, mener uansett det er best å kjøpe velprøvd chipset med godt rykte, og da må det bli nf3 for AMD.

Intel-eksempel å da, blir litt dårligere CPU til spilling men den har tross alt hyperthreading og hyperthreading er bare deilig å jobbe i windows med:

HK: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303313&s=sc

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307538&cks=PRL

Må anses som bare eksempler alt det her da, gidder ikke sjekke andre webshopper enn Komplett så sent...

Lenke til kommentar

Takker for den :thumbup:

Men jeg har jo ram... 1.5 Gigg, det var det.. :p

Mener å ha hørt det er sånn at når du har 2 brikker på 512, så har du 512mb ram for rammen legges sammen hastighetsmessig og blir 64bit samt 512mb..

Jeg har 1.5 gigg fordelt på 3 brikke, 3*512, hvordan blir dette i 64bits mode?

Er det ikke like greit for meg å bare kjøpe meg en 512 brikke til av samme produsent og bare stappe den inni og så få 1gb 64bits ram (2gigg 32bitts ram, 4*512) ?

For det HK'et og CPU'en så veldig bra ut :) Må bare få kjøpt det så fort som mulig, er litt manko på cash da.. Men stipendet kommer snart, og da blir det shopping :) Hehe ;)

Men ser ut til å bli en AMD Pc, skal bruke til Gaming, og Gaming only, så da blir det AMD som er det eneste valget for meg.. Har igrunn aldrig hatt pentium heller, har holdt meg til AMD i alle tider :)

Men syns det er greit å kjøpe et HK med en grei CPU og en AGP slott, slik at jeg kan kjøpe ett nytt HK og Skjermkort når jeg skal ha oppgradering og fortstatt bruke CPU'en som jeg får på det nye kortet.. Slik at jeg ikke må ut med 8-9K for å oppgradere skjermkort, er sånn Domino-effekt.. hehe

Men jeg bare ser, var bare det med RAM som jeg lurte på atm..

-Shaper^-

Lenke til kommentar

Det med RAM-brikker parvis er for å utnytte Dual channel, virker like bra på 32-bits det. Men du burde hatt en til for å få utnytta dual-DDR ja, vet ikke hva du spiller men både 2GB og dualDDR er kjekt å ha. Skal oppgradere til 2GB jeg også nå denne uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...