Gå til innhold

Innlesing og tolking av GPS/NMEA

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med et prosjekt hvor eg leser inn nmea data fra en gps tilkoblet en serieport. Dataene får eg inn uten problem, og eg klare å lese av alt riktig utenom posisjon(latitude/longitude). Dvs, eg mottar dataene, men eg misstenker at når eg er ferdig med å konvertere dataene, så blir selve possisjonen feil.

Bakgrunnen for denne mistanken er at eg har en pda i bilen, i tillegg til en vanlig pc. PDA'en bruker en holux blåtann gps mens pc'en bruker en haicom usb. Når eg kjører disse samtidig, viser pda'en en annen possisjon en hva programmet mitt klarer å hente ut. Men eg har funnet et par eksempler på nettet og når eg bruker disse får eg rett posisjon i forhold til PDA(men rådataene viser noe annet). Og dette gjelder begge gps'ene, og andre programmer som også henter data ut fra gps'en.

Noen tips?

Her er dataene eg mottar: $GPRMC,114951.795,A,5948.2166,N,00510.3856,E,0.00,266.16,180905,,,A*63

Programmet mitt tolker nå dette som: 59,80361

TomTom 3 viser: 59,80361

GPSViewer som følgte med gpsen viser: 59'48'13'3

Begynner å bli gal :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Den ene tolker dataene som "degrees decimal" altså xx,xxx grader

Den andre tolker dataene som "degrees minutes" altså xx grader yy minutter

Hva som er rett finner du ut ved å goggle på "NMEA 0183" eller noe sånt. Det finnes mange linjer i NMEA formatet.

Konverteringen mellom de to formatene er :

DEG_dec = (DEG) + (MIN/60) + (SEC/3600)

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...