sprint Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Hallois. Jeg har netopp bygget PC, og har et problem. Jeg vil gjerne ha Windows XP Pro på maskinen, men den kan ikke finne noen boot-sektor på CDen så jeg kan ikke installere... Merkelig nok griede eg å installere Mandrake Linux. Et annet problem er at jeg tror eg har tatt kåål på diskettstasjonen så jeg kan ikke bruke bootdisk. Hva skal eg gjøre ??? Lenke til kommentar
mammut Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Er det ikke orginalcd til winxp du har da, Den er bootbar da. Lenke til kommentar
sprint Skrevet 14. august 2002 Forfatter Del Skrevet 14. august 2002 nei, jeg har vist ikke ødelagt diskettstasjonen allikevel... Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Quote: Den 2002-08-14 14:47, sprint skrev:nei, jeg har vist ikke ødelagt diskettstasjonen allikevel... Mange ganger er det eneste som nytter for å få pcn til å boote fra plate er å gå i bios å disable alle boot enhetene uten om cd. Høres rart ut men det har berga meg mange ganger (på mange forskjellige pcer). Når xp restarter pcn for første gang under installasjon er det mulig du må inn i bios å enable HD som boot enhet igjen(om ikke er det mulig maskinen bare booter på cd plata igjen å du kommer ikke vidre) Gib Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Du kan slenge inn en Win98 oppstartsdiskett, eller tilsvarende slik at du kommer i DOS og har tilgang til CD-ROM'en derifra. Da går du inn i i386-mappa på XP-CD'en og kjører fila winnt. Da setter du igang installasjon Lenke til kommentar
sprint Skrevet 14. august 2002 Forfatter Del Skrevet 14. august 2002 Ja det er det jeg netopp har gjort,og jeg har snaaart fått XP. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Ja, der ser du. Selv har jeg alltid en Win98-bootdiskett i skuffen, uansett hvilket OS jeg kjører. Den er bootdiskettenes sveitserkniv . [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-14 19:14 ] Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Får du det til Tum-Tum? Lenke til kommentar
sprint Skrevet 14. august 2002 Forfatter Del Skrevet 14. august 2002 Nei, det gjør jeg ikke :'( Når filene er kopiert over til hardisken må jeg restarterte uten bootdisken. Det gjør jeg og LiLo kommer opp ARG! (LinuxLoader) Får finne en måte å slette den på... Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Bruk win98 boot disk og skriv fdisk /mbr. Så lager du ny(e) partisjon(er) gør den aktiv så instalerer du. Lenke til kommentar
sprint Skrevet 14. august 2002 Forfatter Del Skrevet 14. august 2002 Jepp, Nå har jeg nettopp slettet linux partisjonen og laget ny primary partisjon og no formaterer den. Jeg kan vel kjøre fdisk /mbr etterpå i stedet for først? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Om du kjører fdisk etter formatering gjør ingenting! Jeg la forresten ikke merke til at du hadde. Om du skal ha både Linux og windows på maskinen, så legger du først inn Windows og deretter Linux. Skulle du deretter ønske å fjerne Linux (hvem vil vel egentlig det :smile: ), så formaterer du linuxpartisjonen og fjerner LILO/GRUB ved å kjøre fdisk /mbr. Da skal XP bootes automatisk som om ingenting hadde hendt. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Quote: Den 2002-08-14 15:42, Hoppesagåsa skrev:Du kan slenge inn en Win98 oppstartsdiskett, eller tilsvarende slik at du kommer i DOS og har tilgang til CD-ROM'en derifra. Da går du inn i i386-mappa på XP-CD'en og kjører fila winnt. Da setter du igang installasjon Ikke for å pirke, men det tviler jeg på hjelper. Tror du får en feilmelding om at du ikke kan installere winXP pga et eller anna os tull(husker ikke helt) Gib Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 En ting til ,husker jeg ikke helt feil så er det enkelte bioser som må ha en oppdatering for å kunne boote på win2000/winXp plater Gib Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Det går fint med win98 bootdiskett, jeg har gjort det selv mange ganger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå