Zappza Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei! Jeg skal begynne og bygge en kabbinett en gang ut i neste uke og lurer på hvilken tretype jeg burde bygge det i... Det skal være ganske stort så det treet kan ikke veie så jævla mye... Gjerne lett og behandle, og ikke så altfor dyrt (er skole prosjekt ) Takker for alle svar Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Kryssfinèr eller MDF er mye brukt, tror du skal klare deg fint med det Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Xfiner finnesi flere tykkelser osv... anbefales foran noe annet. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Ohh, kabinettet på tegninga så digg ut! Lykke til! Når jeg skal slå sammen kabinettet mitt (ved jul en gang) kommer jeg nok til å bruke kryssfiner! @ sigen: Hva er MDF? Har du bilde av fronten også? Endret 17. september 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
sigen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva MDF er, men jeg har hørt (her på forumet) at det skal være ganske bra, og i "slekt" med kryssfinèr. Men om en går inn til f.eks. Byggmaker, så vet sikkert de hva det er Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Absolutt enig. Spon kan funke til enkle prosjekter, det der hører MDF og kryssfinèr til, uten tvil! Var en tråd der det var en eller annen bruker som lenket til en side med info om forskjellige treplater. Noen som husker/vet? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Mener og ha sett den tretype linken jeg og... Var vel på Worklog forumet Hvor tykk Xfiner burde jeg ha? Var ikke MDF tungt? Bilde av fronten har jeg vettu Her er link til alle bildene: http://photobucket.com/albums/a20/ZaPPza/Nytt%20Kabinett/ OffTopic: Sketchupen min er blitt helt sykt treig, og den bruker satans mye av CPU... Vet at det er et tungt 3D programm men alikavel... Noe jeg kan gjøre for og få det til og kjøre bedre? Endret 18. september 2005 av Zappza Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) MDF er som sponplater, men det er mye tettere og tyngre. Bru det hvis du vil ha et stille kabinett, og ikke bryr deg om støyen. Hvis du vil ha et litt lettere kabinett kan du bruke 6mm kryssfiner og ramme. EDIT: http://www.design-technology.org/mdf.htm Endret 18. september 2005 av Vågebu Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Her har du noen typer MDF Edit: Den som er stripa opp er bereinet på buer og slikt fr og få en jevn bøy Endret 18. september 2005 av Nitrob Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Blir ikke 6mm veldig tynt? Eller tåler Kryss Finer så mye at det går bra? Som sagt tidligere er blir det ganske stort L,B,H er 50x20x60 alt i cm. hvor mye ca veier det i; MDF og Xfiner? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Blir ikke 6mm veldig tynt? Eller tåler Kryss Finer så mye at det går bra? Som sagt tidligere er blir det ganske stort L,B,H er 50x20x60 alt i cm. hvor mye ca veier det i; MDF og Xfiner? 6mm kryssfiner er ganske mye og det tåler vesentlig mer en "singel layer2 tre på samme tykkelse... Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 6mm vil bli tungt synes jeg. Tror nok jeg ville brukt bare 3mm Må jo ha ei ganske stiv ramme inne i kabinettet uansett. Vis du tar deg en tur til din lokale tre forhandler så kan du føle deg litt frem med matrialer vekt osv, du vil også få noen råd og tips fra de som jobber der! Kryssfiner får du i 3mm 120*120cm for ca 200kr vis jeg husker rett Lenke til kommentar
Manx Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Blir ikke 6mm veldig tynt? Eller tåler Kryss Finer så mye at det går bra? Som sagt tidligere er blir det ganske stort L,B,H er 50x20x60 alt i cm. hvor mye ca veier det i; MDF og Xfiner? Nå får man jo mdf i mange forskjellige tykkelser og vekten går jo opp og ned deretter. Jeg brukte 25mm plater til å bygge meg stereobenk og den er tung som Norge er langt. 80-90kg veier dritten tror jeg, stereobenken og kakkerlakkene er det eneste som kommer til å overleve 3. verdenskrig Men du vel sikkert ende opp med 10kg +/- kanskje helst +, men det er veldig greit å jobbe med. Hvis du skal ha rette linjer så jukser man bare litt og får gutta på byggmaker/maxbo osv til å kutte platene for deg, så blir det 100% rett. Hadde jeg hvert deg så hadde jeg vel kanskje tatt meg en tur og sett på de forskjellige matrialene som de har. Da vil du jo også få følelsen av hva det kommer til å veie. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Kommer nok til og havne på kryss finer... Skal uansett dra i løpet av uke til Arne Jepp Jepp (Kaller han det siden han heter Arne og sier jepp, noe som ikke er så vanlig i Nord Norge :! altså Byggeriet... Er ikke sikker på om de sager opp, men det går sikkert bra Takk for alle svarene da Følg med på Workloggen OVER AND OUT (Spilt mye BF2 ) EDIT: Huff er trøtt... Endret 18. september 2005 av Zappza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå