Gå til innhold

Døde pixler på LCD-skjerm - er det irriterende ?

Zink

Anbefalte innlegg

Ikke mye å finne om temaet i 'søk'.

Siden en Hansol 17" koster 5000,- nå, da er det like før kjøp.

Har brukt noen LCD-skjermer, men aldri sett en død pixel :smile:

Men så, til den prisen må en altså regne med 2-3 døde pixler, og etter som man ikke får sjekket varen før den er i hus.

Trinitron-skjermer har jo disse 2 horisontale stripene over skjermen, som er tydelig mot hvit bakgrunn - noen kaller dem 'kvalitets-stempel', mens andre slett ikke trives med dem.

Så, til dere med erfaring, hvor mye betyr et par døde pixler:

1. Mye !

2. Mindre

3. Ingenting

4. Kommer an på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVI: Digital Video Interface - hmm, det har noe med analoge vs. digitale signaler å gjøre, men i praksis ?

Ellers er det og få kjøpt DVI LCD-kontrollere, men det er kanskje dyrt.

...det står bl.a. at det er 3 standarder for DVI, og skjermer kommer med ymse:

> DVI-A is designed for analog-only connections, DVI-D handles only digital signals, and DVI-I (for integrated) is a single connector that can handle either analog or digital signals. In this roundup, half of the monitors that have digital signal support have DVI-D connectors, and half have DVI-I <

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-08-14 13:56 ]

Lenke til kommentar

4. Kommer ann på.

En død pixel viser seg som en lysende eller srot prikk på skjermen.

Er den nede i et hjørne helt inntil kanten på skjermen er det ikke fryktelig stress, men fryktelig irriterande med en lysende prikk mitt på skjermen.

Med dvi kontakt på skjermkort og skjerm blir bildet noe bedre (Ble det på min eizo lcd) og ingen innstillinger ble nødvendig med meg.

Annbefaler at du kjøper en flatskjerm med dvi.

Feks den 17" skjermen som ble testet her for ikke så lenge siden.(5795 på psdata).

Billig for en 17" lcd. Blir like stor som en 19" crt sånn ca.

Lenke til kommentar

døde Pixler er så forbanna irriterende at det ikke går ann!!!! Jeg HAAATER dem, men trinitron linjer er ikke no problem ("kvalitetsstempel" :smile: )

men hvis du bestiller fra webshopp, har du vel 14 dager returrett uansett? (minimum, hvis de legger med returskjema o.l.)

Lenke til kommentar

Hvis du får døde pixler som er irriterende, er det bare å returnere skjermen selv om webshoppene sier at vi skal godta 2-3 døde pixler. Grunnen er at man ved postordrekjøp har mye sterkere rettigheter enn ved kjøp over disk, og kan returnere varer man likevel ikke vil ha, men ikke si at skjermen skal byttes pga døde pixler, for da begynner de kansje å krangle på det. Etter at skjermen er returnert og du har fått peng igjen, er det bare å bestille ny skjerm og håpe at du ikke får døde pixler igjen, for da må prosedyren gjentaes igjen....

Lenke til kommentar

Irritasjonsgraden er avhengig av flere faktorer, bl.a. hvor godt du ser, hvilken farge den døde pixelen har og hvor på skjermen den.

Følgende kombinasjon er best: At du ser dårlig :smile:, pixelen er langt ut mot en eller annen kant og at den er av en farge som ikke er så godt synlig i bakgrunnen (avhengig av bakgrunnsfarge seff, man bør tilpasse bakgrunnsfargen til den dødepixelen for å få den bort).

For min del så hater jeg dødepiksler og ville brukt angreretten uten tvil. Når du først vet hvor den er så er det vanskelig å la være å se på den :smile:.

Telcontar

Lenke til kommentar

har to lcd-skjermer (som jeg ikke bruker lengre og skal selge. ta kontakt hvis du er interessert), begge med en død pixel. den ene er svart, den andre er hvit.

den svarte legger jeg omtrent aldri merke til med mindre jeg ser etter, men den hvite lyser konstant. ikke irriterende, egentlig, men kjekkere hvis den ikke var der.

det er tross alt bare én av 1.310.720 pixler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...