Gå til innhold

Hvilken bærbar hadde dere valgt?

therese84

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal nå kjøpe meg en ny bærbar PC og har tenkt til å bruke rundt 15000 på dette. Kan være mindre, men ikke så mye mer.

Hva er den råeste PCen jeg kan få for dette ;) Hehe.. :p

Den skal brukes mye til studier, men jeg er også glad i spill, DVD, webdesign. Eegentlig en PC som kan brukes til mye er det jeg er ute etter. Jeg har ikke kjempe peil, men har lest litt på flere forumer for å få et lite overblikk. Viktig å ikke bli lurt.

Noen "krav":

Vil ha et godt grafikkort, gjerne en av de best Radeon eller GeForce (som jeg har hørt er bra?)

Batteri burde være godt (selvfølgelig).. synes det er viktig at den bærbare er bærbar =)

Prosessor må være Pentium M, jeg har gørt at Pentium 4 er bra, men dette er ikke beregnet til bærbar og vil derfor ta mye batteri og bråke?

Minne burde være minst 512 MB RAM, gjerne med mulighet til å sette inn et til så det blir over 1GB.

Jeg vil gjerne se DVDer på PCen min =) Og gjerne at den brenner DVDer som er lesbare på en DVD spiller..

Harddisk har jeg ikke noe peil på i det hele tatt nesten.. Størrelse vet jeg litt om, den bør vel helst minst være 60GB

Gjerne mulighet for trådløst internett

Helst mer en en USB utgang

Ikke kjempe opptatt av vekt, men den bør ikke veie tonn da!

Håper noen kan hjelpe meg =) Ikke bare bare å bruke så mye penger... :ermm:

Therese

Endret av therese84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Eg har nettopp fått min Acer Aspire 1694WLMI, og eg må si at denne maskinen er berre rå. Har testet den et par dager no og eg blir berre mer og mer fornøgd med maskinen. :thumbup:

Dette er en maskin som har det meste av utstyr vil eg tro.

Kanskje dette kan vere maskinen for deg også! :D

Sender deg en link som du kan kikke på:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=54346

Dette er ikke den billigste web butikken, men eg syns de hadde den beste infosida om maskinen.

Håper dette kan vere litt til hjelp i ditt valg av maskin...

mvh

Fetter`n

Lenke til kommentar

Sjekk tråden min om Asus M6Va.

Den absolutte råeste bærbaren på markedet....Acer Ferrari gå hjem å vogg

Her er linken:

Link

Du kan få maskina hos articom for 15096...Link

Her er spesifikasjonene:

15.4 skjerm 1680x1050 oppløsning

512 mb ddr 2 ram

2,13 ghz pentium m

ati x700 128 mb

80 giga 5400 rpm disk

BT,Wlan

ca 5 timer batteridrift

og det beste av alt....karbonfiberkasse og helt sinnsvakt nydelig design og 2,6 kg

PS! Maskina har også 4 høyttalere og bæreveske og mus følger med.

2 års garanti og 30 dagers garanti mot hvite pixler

Lenke til kommentar

Hei!

Hvilken fysisk størelse ønsker du på maskinen?

Skal du drasse med deg den mye så er min mening at 15"/15,4" Wide litt for stort.

Acer TM 3212WXMi 14,1" Widescreen med god ytelse, til en overkommelig pris. Veldig fin størrelse. Et godt kompromiss til spørsmålet; "portabelitet vs ytelse"

Jeg anbefaler deg til å ta en tur til nærmeste utsalgsted av bærbare maskiner, det være seg Elkljøp, Lefdal, Expert eller noe sånt, og se på størrelsen til en bærbar med 15,4" skjerm, og bestemme deg for om dette er en passelig størrelse.

Hadde jeg studert i år hadde jeg nok vært eier av maskinen jeg nevnte over her.

Stig Andre og efikkan:

En Turion yter omtrent likt med en Pentium-M på samme klokkehastighet, men Turion har 64-bit støtte og vil da være et mer fremtidsrettet valg for folk som ønsker å ha sin bærbare i noen år framover.

Skifter man bærbar relativt ofte er det ikke en nødvendighet å kjøpe 64-bit CPU nå. Det er heller noe som kan vurderes ved neste utskiftning.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sjekket den M6Va ja.. virker bra den, spesiellt batteriet! Den var den beste på det området.

Som jeg kan se, så har den kun 512 MB RAM mens mange av de andre hadde over 1GB.

2,13 ghz var det meste av alle tror jeg..

80 giga 5400 rpm disk er vel nok. Så at noen hadde 100GB disk.. Nå skjønner ikke jeg hva 5400 rmp er for noe =)

Synes det er veldig vanskelig å velge. Mange som er gode og vet ikke hva jeg bør legge mest vekt på slik at jeg står igjen med en.

Lenke til kommentar
2,13 ghz var det meste av alle tror jeg..

80 giga 5400 rpm disk er vel nok. Så at noen hadde 100GB disk.. Nå skjønner ikke jeg hva 5400 rmp er for noe =)

5400 disk er nok og det står for hatighetn på hardisken, og det skiller lite opp til 7200 RPM men forskjellen fra 4200/5400 er veldig merkbar..

Lenke til kommentar

Nå må det sies at du først oppnår 5 timer på batteriet med undervolting. Altså at cpuen kjører på mindre voltstyrke enn normalt. Rett ut av boksen derimot så vil du sikkert oppnå rundt 3 timer og 45 min. Rpm beskriver hastigheten på disken...jo mer jo raskere. Men det er flere faktorer som spiller inn på disk hastighet...økt lagringsdensitet på harddisk platene har også mye å si. Uansett en 5400 rpm disk er bra.

Lenke til kommentar

Acer Aspire 1694WLMI ser bra ut.. men stemmer det at det er ATI® MOBILITY™ RADEON™ X600 på denne? noen som har peil?

Og er ikke dette dårligere enn ATI MOBILITY RADEON X700 - 64 MB som jeg ser det er på mange av de andre PCene? Mye dårligere?

Hva har de MB å si? En av de har Redeon x700 - 128MB.. Pørver å lære litt her :p

Lenke til kommentar

Det er selve grafikkbrikken som avgjør..

64 MB Radeon X700 er da mye bedre enn 128 MB Radeon X600, bare for å ta et eksempel..

Therese: Det du bør bry deg mest om er selve grafikkbrikken (Radeon X600, Radeon X700, GeForce 6200, GeForce 6600 osv.), og ikke hvor mye MB (MegaByte) med minne grafikkortet har.

X600, X700 og GeForce 6600, som alle er mid-end grafikkort, og disse får ingen/kun minimal ytelsesøkning med 128 MB minne istedet for 64 MB.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hei du. Hvis jeg hadde hatt det budsjettet hadde jeg valg Fujitsu Siemens Amilo M1437G.. Les om den her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=265304

Lykke til ;)

Denne skal du være obs på av flere grunner. Den har nemlig ingen floppy, men s-ata disk, noe som gjør install av annet enn xp home som den kommer med vanskelig. Jeg brukte 15 timer på å få til å lage en slipstreamet iso av pro med de driverne og det er ikke noe jeg anbefaler noen.

Lenke til kommentar

Okey.. da forstår jeg litt bedre.

Dette høres bra ut det? Til 13 800 kr Vil gjerne høre om det er noe jeg burde legge merke til som er negativt ved denne! :blush:

Intel® Pentium® M 760 (2.0 GHz - 2MB), Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15,4" WXGA TFT CrystalBrite (1200x 800), ATI Mobility Radeon X700 - 128 MB PCI Express, 1024 MB (2x 512), 100 GB, DVD Brenner - Dual Double Layer

Skjerm

15,4" WXGA TFT LCD (1200x800) Crystal Brite

16.7 millioner farger

--------------------------------------------------------------------------------

Grafikk

ATI Mobility Radeon X700 - 64 eller 128 MB PCI Express

S-video / TV-out (NTSC/PAL) support

DualView™ support

MPEG-2/DVD hardware assisted capability

Microsoft® DirectX® 9.0 support

Aspire CinemaVision™ video technology (Acer Arcade)

Aspire ClearVision™ video optimisation

--------------------------------------------------------------------------------

Lyd

To innebygde høyttalere

MS-Sound compatible

Innebygget mikrofon

S/PDIF support

Kommunikasjon

Integrert 10/100/1000 nettverkskort

Innebygget 56.6 (V90) modem

Integrert Intel® Pro/Wireless 2200BG WLAN 802.11b/g

Acer SignalUp wireless technology support

Integrert bluetooth (modell avhengig)

I/O Porter

3x USB 2.0

1x Infrared (FIR)

1x VGA for external monitor

1x PC Card slot (Type II)

1x S-video/TV-out (NTSC/PAL) port

1x IEEE 1394 port

1x Modem (RJ-11) jack

1x Ethernet (RJ-45) jack

Headphones/speaker/line-out port (with S/PDIF Support)

1x microphone/ line-in jack

1x DC-in jack for AC adapter

4-in-1 card reader (SD/MMC/MS/MS Pro)

------------------------------------------------------------------------------

Sikkerhet

Slot for Kensington lock

BIOS, user and supervisor passwords

AC Adapter og batteri

Lithium batteri (8 celler)

65 W AC adapter

Tastatur og pekeplate

Tastatur med 4 hurtigtaster for Acer e-Manager, launch manager, internett og e-post

Integrert 2 knappers styreplate

Wireless LAN LED-knapp

Bluetooth® LED-knapp

Vekt og dimensjoner

364 (B) x 279 (D) x 33.9/38.9 (H) mm

2.95 kg

Kvalitetstester

Temperatur og fuktighetstest

Akustisk test

Vekt/press test

Sjokk og vibrasjonstest

Elektrostatisk discharge test

MTBF (Mean Time Between Failure) test

Hengsels test

Software

Acer Arcade

Norton AntiVirus™

Adobe Acrobat® Reader™

Cyberlink PowerDVD®

NTI® CD Maker™

Acer eManager (including ePresentation, eSetting,

ePowerManagement and eRecovery)

AcerGridVista

Acer Launch manager

Acer System Recovery CD

System Compliances

DMI 2.0

ACPI

Mobile PC2001

Wi-Fi®

CCX3

Takk takk :yes:

Hmm, det var en ting til, men den har jeg helt glemt. Jo, forrsten! Brenner denne DVDer som går an å spille av i DVD spiller? Det måtte en minus til såvidt jeg forstod, ikke bare pluss =)

Eller er denne bra? Her følger det med 2års garanti i tillegg, det er jo litt lurt.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=108125&mlevel=130500

Er Radeonx700 128MB bedre enn nVidia 6600 MXM 128MB?

Jeg spør mye, men dere svarer jo.. også så raskt :p:dribble:

Endret av therese84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...