Makky Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Har et lite spm om angrefrist ved "fjernsalg" av abonnement. Utdrag fra Deres vilkår: 3. Angrerett Kunden har, i henhold til lov om angrerett, rett til å gå fra avtalen ved å gi melding om dette til TalkMore innen 14 dager etter at bestillingen er bekreftet av TalkMore. Bestillingen vil normalt bli bekreftet av TalkMore via e-post umiddelbart etter at bestillingen er gjort. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom Kunden ønsker leveranse av SIM-kort før angrefristens utløp, skal TalkMore sine kostnader i forbindelse med etablering og leveranse dekkes av Kunden hvis Kunden senere benytter seg av angreretten. Ved bruk av angreretten er Kunden ansvarlig for å tilbakelevere SIM-kort til TalkMore i ubrutt stand. "Ved bruk av angreretten er Kunden ansvarlig for å tilbakelevere SIM-kort til TalkMore i ubrutt stand" Skal man ikke kunne "teste"-produktet før man eventuelt angrer? Og hvordan kan dem mene at angrefristen starter fra da man mottar bekreftelsesmail, og ikke fra da man mottar sim-kortet, eller den dagen man blir overført til nettet dems? Jeg bestilte fra dem, og har etter 1 ukes bruk nå funnet ut at noextras er billigere på ringepris og sms-pris. Og på en del andre tjenester. I følge deres vilkår, taper jeg da med å bruke min angreretten siden jeg har begynt å bruke abonnementet? Har de lov til dette? Håper noen med litt mere kunnskap og kjennskap til lover kan gi meg en hjelpende hånd. Takk! Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Nå er vel ikke akkurat angreretten oppfunnet fordi man skal ha mulighet til å "teste" produktet for så å returnere det når man finner noe billigere... Man angrer på en avtale man har inngått eller et produkt man har kjøpt hvilket man returnerer i ubrukt tilstand slik at leverandør har mulighet til å selge dette videre. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Men, tar f.eks i handel med dataprodukter. Man kan da ikke vite hvordan en ting funker, før man har prøvd? Og det er vel først da man kan angre på kjøpet, pga at den f.eks ikke levde opp til forventningene. Var jo en del poster om f.eks døde piksler på lcd-skjermer...man vet jo ikke om de er der, før man har slått dem på... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hvis man "prøver" et sim-kort er det ødelagt for videre salg, ergo ikke i salgsbar stand, da må du nok betale for det. Lenke til kommentar
Goofey Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Angrefrist er jo ikke tenkt brukt på varer som ikke fungerer. Da bruker man reklamsasjonsretten. En lcd skjerm med døde piksler er en reklamasjonssak. Om man kjøper den, men angrer på selve kjøpet - så må varen være i like god stand som ved kjøpstidspunktet når man leverer den, dette for at butikken skal kunne selge den igjen. Ett sim kort som er satt inn i telefonen og benyttet er ikke i samme stand som ved mottak. Derfor starter angrefristen fra da du undertegnet avtalen, og ikke ved mottak av sim kortet. Meningen er ikke at du skal angre etter kjøp. Kjøpt er kjøpt... ;-) Du kan jo ikke kjøpe en ny bil, kjøre rundt i en ukes tid - for så å gå til forhandleren å si at du ikke vil ha den likevel. Man tester jo ulike biler FØR man signerer kontrakt.... Endret 17. september 2005 av Goofey Lenke til kommentar
Makky Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Joda, sant det... hehe Men tilbake til lcd-eksempelet... Hvis en skjerm har 2 døde piksler, så er det ikke en reklamasjonsgrunn, men har da valget med å angre... Men en skjerm kan man pakke ned å selge videre...hehe Lenke til kommentar
Goofey Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Ang skjerm med døde piksler... Jeg synes det er en reklamasjonssak. Ikke angrerett. Har du ombestemt deg, og ikke vil ha skjermen likevel (mest fordi dama sa nei.... ) så angrer man på kjøpet... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) *Sletet da det innholdt tullball* Loven er vel klar: § 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt. Endres ved lov 3 juni 2005 nr. 32 (i kraft 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510). Endret 19. september 2005 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå