Upsaker Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei! Noen som vet åssen det blir med garantier, manualer, ladere og sånne ting hvis man kjøper et kamera i Kina? Min bror har en kamerat som skal til Kina i oktober, og han kan kjøpe Canon EOS 350D kameraet til meg. Men har de ikke annerledes kontakter f.eks der? Og er det manualer på engelsk? Jeg har hørt det er 1år "world-wide" garanti, er det sant? Sånn at jeg bare kan levere inn kameraet til hvilken som helst canon forhandler her i Norge? Takk for tilbakemeldinger og svar Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Jeg har hørt det er 1år "world-wide" garanti, er det sant? Generelt er det forhandleren som bestemmer hvilken garanti som følger med kameraet. Dermed må du spørre forhandleren i hvert tilfelle hvilken garanti som gjelder. På noen varer hender det produsenten gir en verdensgaranti, men det er vanligvis på varer av spesielt høy kvalitet og høy pris. Laderen er den samme over hele verden, men du trenger kansje et nytt støpsel. Manualene vil garantert ikke være på Norsk. Kameraer i Norge er ikke spesielt dyre når man regner med garantien, det er mye mer å tjene på objektiver og minekort. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Men er det så stor sjanse for at kameraet blir ødelagt? Enten har man fått ett "mandags-kamera" eller så funker det? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sjansen for at du får problemet er ikke stor. Men i verste fall så må du kjøpe et nytt kamera hvis du får problemer. Økonomisk vil det være lønnsomt å kjøpe fra utlandet, men når du tar hensyn til arbeidet og irritasjonen hvis noen skulle gå galt så er det ikke alle som synes det er lønnsomt. En del forhandlere i utlandet selger også utvidede garantier noe som er verdt å sjekke nærmere. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hvis du finner kameraet billig i Kina er det store sjanser for at det er en kopi. Du kan få kjøpt stort sett alt i kina som piratkopier, ikke bare klær og likn. Det er så mange gråsoner der nede så det kan være vansklig å vite hva du får t.o.m i en "anstendig" butikk. Jeg ville holdt meg langt unna kameraer/priser som er langt under norske. Ellers er det riktig at objektivprisene i norge er en god del høyere. Lenke til kommentar
Leben Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Heisann. Kom nettopp hjem etter en mnd tur i Kina. Jeg hadde nok ikke kjøpt kamera i Kina, ikke for at det kan være fake, men rett og slett fordi det ikke er stort å spare. 350d feks, kjøper man det hos en aut. forhandler av canon så ligger prisen på litt over 6000 NOK avh av kursen. Du får da en lader som ikke funker i Norge og bare den er vel verd en del. Når der kommer til andre kamera-ting kan jeg vel si at det eneste fra Canon som er billig der borte er batteriene, litt under 300 NOK for batt til 350'n. Evt 100 kr for fake, men hos en aut. canon-forhandler. Ellers kan jeg si at det er lite å spare på objetiver til under 10k, men litt og spare på dyrere objektiver. Feks så koster 70-200/2.8 IS 13-14k. Sigma derimot kan man spare litt på, eks 70-200/2.8 DG til 4800 NOK. Til slutt, viktig å handle hos aut forhandler, ellers var det ofte dyrere enn Norge samt at det er mye fake ute å går. Si fra om det er noe mer du lurer på. MVH Leben Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Ved kjøp i utlandet, får du ett års verdensgaranti. Ved kjøp i Norge er du dekket av kjøpsloven som gir deg fem års reklamasjonstid. Det betyr en del for de fleste. Mange har såkalt utvidet garanti, men er du klar over hvor mye det vil koste deg å sende et kamera til Kina for reparasjon? Og hvor lang tid det vil ta dit. Og hva hvis kameraet plutselig ikke blir returnert til deg av en useriøs butikk? Da har du ingenting du skulle ha sagt. World Wide garanti på et år er greit nok. Du kan levere til en hvilken som helst Canon forhandler i Norge det ene året, men de fleste vil ta et gebyr ettersom kameraet ikke er kjøpt i den butikken. Gebyret varierer, og mistenker at noen tar mye mer enn de kan forsvare. Ellers kan kameraten til broren din være uheldig å bli stoppet i tollen selv om han går på grønn sone, og med gebyrer, toll, (evt. straffetoll om han prøvde å lure det inn), moms og lignende, kan kameraet ditt bli en del dyrere enn om du kjøpte det i Norge. Du får i verste fall kun en kinesisk manual. Engelsk kan hentes på nettet, men personlig hater jeg å lese bruksanvisninger på skjerm, og å printe ut så mange sider vil spise litt av det du sparte på å kjøpe det i utlandet bare det. Laderen kan nok brukes, men du må kjøpe egen norsk standard strømkontakt til den. Og det er flere fallgruver. Noen har kjøpt dyre ting i utlandet, og kommet hjem med en trekloss i pakken, i stedet for det som normalt skulle vært der. Piratkopier er også veldig utbredt i Kina og en del andre land. Vil anbefale deg å kjøpe kamera i Norge. Det koster ikke mange kronene mer (kan faktisk bli en del billigere også), du får fem års reklamasjonsrett, noen å klage til om det skulle være grunn til det og sikkerhet på at du får med det du har krav på. Endret 19. september 2005 av Afseth Lenke til kommentar
eSik Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Det er riktig at det er veldig lite å spare på kamerahus i Asia, men på objektiver derimot er det veldig mye å spare. Jeg kjøpte mitt 70-200 f2.8IS objektiv for 11000 kr i Hong Kong, en besparelse på 5500 kr. Av de rimligere objektivene kan man faktisk finne mange til nesten halv pris, særlig Sigma objektiver som tidligere nevnt. Mitt neste objektiv blir et Canon 16-35mm. Får det for litt over 6000 kr fra Hong Kong, mener å huske at det koster nesten det dobbelte her nede. Skal man ha kvalitets minnekort er det lite å spare, men man kan spare mye på annet tilbehør, spesielt optisk. Ting som kvalitets filtre, batterigrep, fjernutløser, bager/sekker og blitzer kan være fra 20-50% billigere. Det største problemet for bror din blir å finne "den riktige butikken". Dersom han ikke er fotointeressert, er det en nærmest umulig oppgave. Dersom han skal innom Hong Kong er det lettere. Det er drøssevis av seriøse, autoriserte Canon forhandlere i Hong Kong, som har meget pene priser. Han kan for eksempel lokalisere noen av dem som driver butikk på Ebay. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg kjøpte mitt 70-200 f2.8IS objektiv for 11000 kr i Hong Kong, en besparelse på 5500 kr. Men når du betalte moms når du kom tilbake til Norge (ja, for du er vel ikke en lovbryter ) så forsvant over halvparten av denne besparelsen. Lenke til kommentar
Leben Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Det største problemet for bror din blir å finne "den riktige butikken". Dersom han ikke er fotointeressert, er det en nærmest umulig oppgave. Hvorfor er det så vanskelig? Søker man på forumet her så får man i alle fall opp en aut sigmaforhandler som ligger sentralt i Beijing. Tviler på at prisene på orginal-optikk svinger så mye i pris. (Om man ikke sammenligner Kina med Hong Kong da) Ting som er for billig er ofte fake i Kina, man kan oppleve at selv relativt store kjeder har en del fake ting, dog neppe de som er aut. forhandlere. Leste at bla. samsung sliter mye med dette. Som sagt så er min erfaring av kina etter en god del butikker at man ikke sparer mye på "billig Canon-optikk", mens det er litt og spare på dyre objektiver samt de fleste av Sigma sine. Kamera ville jeg som Afseth sier deff. kjøpt i Norge. Leben Endret 20. september 2005 av Leben Lenke til kommentar
brainware Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Det er antagelig bedre (sikrere) å handle kamera på en tax-free butikk som finnes på flyplasser o.l. Det er normalt med 1 års verdensgaranti. Det finnes Europeiske utgaver. På tax-free flyplassen i UAE (Emiratene) var det minst 1000 kr å spare i forhold til norsk pris på kamera. Det går an å sjekke prisene på Gardermoen også etterhvert som de får større utvalg i utenlandsdelen. Det sies at de ligger bra an på pris, men kanskje er det selvskryt. Gode steder tradisjonellt for handel med elektronikk/foto/video har også vært Japan og Singapore. Hong Kong som nå er en del av Kina har også vært bra. Regler for fritak fra toll og avgifter Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Men når du betalte moms når du kom tilbake til Norge (ja, for du er vel ikke en lovbryter ) så forsvant over halvparten av denne besparelsen. Tatt i betraktning at jeg ikke bor i Norge, har jeg ikke betalt norsk moms nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå