-Teddy- Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 .. til meg? Kan noen lage tre vanlige næringskjeder til meg som man kan finne i en vanlig skog? En næringskjede, hva er med der? Sola er ikke med? Er evt. mat med der? F.eks "Kål -> Kålsommerfugl -> Øyenstikker"? Hvilke andre nedbrytere enn sopp kan man finne på trestubber? Trenger hjelp litt kjapt til en naturfagrapport jeg skal ha ferdig til mandag. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Hjelp meg litt da, må være ferdig i løpet av dagen. Ingen her som har lyst til å vise meg sine ekstreme naturfagskills? Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hvilken klasse går du i? prøve om det? vi hadde nettop det. osp => hare => rev => gaupe plante => spretthale => => vannbille => liten edderkopp => ulve edderkopp => And (er ikke sikker på den siste men det stemte på min prøve, og der fikk jeg sekser ) Du får sikkert riktigere om du setter inn navnet på en lite edderkopp og navnet på ei and (ikke type anda per ol.) Nedbrytere: sopp, meitemark Endret 18. september 2005 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Nedbrytere: sopp, meitemark Kan meitemark leve på trestubber? Finnes det andre nedbrytere du kan komme på som bare lever generelt i en vanlig småskog i norge? Vi fant forresten også en svart fjær, kan du sette sammen en næringskjede med den? Takk for hjelpen. Går forresten i klasse 1AA... EDIT: Trenger egentlig en liten kontrollsjekk på denne og: "Hvorfor er noen småkryp betegnet som nedbrytere mens andre som forbrukere?" Har svart på den men er ikke helt sikker... Kan du si hva du mener? Btw: Er Mygg en forbruker? Endret 18. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Nå har jeg disse næringskjedene: KÅL --> KÅLSOMMERFUGL --> ØYENSTIKKER MAUR --> FUGL --> REV OSP --> HARE à REV --> GAUPE Stemmer de? Spiser rever fugler? Lurer fremdeles på om mygg er en forbruker og, det begynne å haste med å få svar! Lenke til kommentar
Mouser Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Tviler på at fugl spier maur da.... men men.... se i NAT boka, står mange fine eksempler der. Endret 20. september 2005 av Mouser Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Tviler på at fugl spier maur da.... men men.... se i NAT boka, står mange fine eksempler der. Litt sent. Fugl spiser maur. Basta! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå