Gå til innhold

Hvilket hovedkort til Intel P4 2.26GHz 533MHz?

vegge

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-08-16 19:16, jevel skrev:

Det beste valget er det produktet som finnes i butikken, og som yter best!

-KJ

Er du stinn av gryn, selvsagt! men jeg skal da absolutt ha et punkt til, PRIS!

Jaja, jeg gidder ikke diskutere DDR mot RD, det er veldig likt mellom PC800 RD og PC2700 DDR, men PC2700 vinner den duellen såvidt, selvsagt yter RD1066 litt bedre enn PC2700 og minimalt på enkelte tester over PC3200 DDR. (Dette gjelder selvsagt ikke alle enkelte tester men det er nok sannsynelig, kikk rundt på egne tester selv, og vær så snill ikke vær avhengig av en eneste nettside, ha vaffal 3-4 for skikkelig sammenlignings grunnlag.. ikke vær THG-slave...)

EPoX 4G4A og Asus P4B533 vil fungere bra, jeg husker ikke alle detaljene rundt P4B533 siden det er lenge siden jeg satt meg inn i det (grunnet at jeg fant EPoX kortet..)

Men jeg nøler uansett ikke med å si at EPoX kortet duger bedre til overklokking, Vcore til 1.85, Vdimm til 3.2! og agp-volt til +0.4v

I tilleg har den en laang rekke biosfunksjoner som er overklokkingsvennlige. Hvis du sikter deg inn på reviewsene som kommer fra overklokkings-sider så ser du dette tydelig. Så er du hypp på meget gode innstillinger (unødvendige vil sikkert noen si, men en overklokker takker ikke nei) så les 2-3 reviews og si meg vaffal hvorfor du evt ikke ble overbevist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Jaja, jeg gidder ikke diskutere DDR mot RD, det er veldig likt mellom PC800 RD og PC2700 DDR, men PC2700 vinner den duellen såvidt, selvsagt yter RD1066 litt bedre enn PC2700 og minimalt på enkelte tester over PC3200 DDR. (Dette gjelder selvsagt ikke alle enkelte tester men det er nok sannsynelig, kikk rundt på egne tester selv, og vær så snill ikke vær avhengig av en eneste nettside, ha vaffal 3-4 for skikkelig sammenlignings grunnlag.. ikke vær THG-slave...)

Hvem har sagt at THG var bibelen? Har noen her sagt at DDR2700 ikke hadde noe å stille opp med mot PC1066? Poenget mitt er at den beste standarden av det du kan kjøpe per i dag er PC1066 RDRAM. Skal du overklokke vil fortsatt RDRAM være det beste, men DDRRAM har virkelig kommet nermere i det siste.

Mitt poeng var: Skal du ha det som yter best, kjøp RDRAM. Skal du ha mest mulig for pengene, kjøp DDR.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Det var omtrent dette poenget jeg ptøvde å fremme, mulig endel forsvant i mitt forsøk på å forklare best mulig så sent på kvelden :grin:

En annen ting er at det har blitt mer og mer tydelig at havegg vil ha et kombinasjon av mest-for-pengene og ytelse... skal du ha p4 blir d uansett dyrt, men med rdram synes jeg ikke det er verdt pengene... det er rett og slett overkill... sats heller på ddr... det er billigere, og ddr333 og rdram pc800 sammenlignet viser ikke store forskjellen, utenom i pris da :smile:

Skal selv oppgradere til p4-system, skal ha dette oppsettet:

-Asus P4S533 SiS645DX brikkesett (ca. kr1000)

-P4 NW 2.4 PC400 (ca. kr1600-1700 om noen måneder har jeg hørt...)

-1x 256MB Corsair XMS2700-brikke (ca. kr900)

Dette blir rundt 4000 kroner tilsammen... ikke å forakte det, og en kraftig ytelsesøkning fra min tbird 1.2 :razz:

Men som du sier så har ikke P4S533 støtte for 1/5 divider, så pc533-prosessor er ikke å foretrekke i dette tilfellet, derfor har jeg valgt en pc400-prosessor... hvorfor kan ikke du gjøre det samme?? Personlig stoler jeg kun på Asus.. lenger oppe var d snakk om både Epox og andre suspekte produsenter, noe jeg ikke vil stolt på med en celeron engang... (personlig mening, asus har alltid fungert for meg, epox, chaintec og shuttle, samt MSI (ja faktisk) har BARE lagt problemer for meg...)

Men du virker som du har rimelig god peiling på data... bedre enn bl.a. meg på akkurat dette området, så hvorfor kommer du inn på forumet og spør?? Det virker som du allerede har bestemt deg for de fleste komponentene, resten kan du lese deg til selv... jeg tror at enten gidder du ikke å lese mer, eller så bare brifer du med den nye PCn du skal kjøpe deg... :razz: :razz: :razz: (ta d med ro, sarkasme er lov av og til)

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å få tak i DDR-400 i flere butikker...

Men så har jo prisen mye å si for de fleste, og da er det bare tull å gå for RD-RAM når ytelsen er så bra på DDR!

Hvertfall min mening, men jeg kjøper selvsagt DDR-333, DDR-400 er for dyrt nå :sad:

Lenke til kommentar

Jaja, uansett hva du velger så er det mye vanskeligere å skaffe et drittsystem enn et godt et.. Alle rådene i denne tråden er sikkert brukbare, med unntak av AsusP4S533 om du skal overklokke en P4 med 533bus.

Studer litt til selv og jeg er sikker på at du kommer ut med et godt system

Lenke til kommentar

Jeg har så vidt nevnt at maskinen ikke er til meg. Det er naboen som skal kjøpe. Selv sliter jeg fortsatt med en AMD T-bird 1.4GHz (overklokket)

Jeg spør fordi jeg vil ha andres svar og erfaringer. Synes faktisk tråden er bra - mye nyttig informasjon..

Selv er mine kunnskaper om P4 bare basert på ting jeg har lest her på forumet og generell overklokkingsforståelse.. leser jo stadig på slapps.com m.fl. Ellers kunne jeg ingenting om PC-er for et år siden. Så jeg er fortsatt litt nybegynner, men det kommer seg! :smile:

PS. Det blir enten;

Asus P4S533, 2.0GHz og pc2700

eller

Asus P4B533/EPoX 4G4A(+), 2.26GHz og pc2700

Det kommer helt an på pengene til naboen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 16:01, lordpiet skrev:

Sjekk Toms Hardware, SiS 648 med DDr 400 support gjør det like bra som RDRAM og har mer støtte enn noe annet chipset har og kommer til å ha i laaang tid fremover. Det er bare ett bra valg for p4 og det er SiS 648, overklokkingsmessig vil jeg tippe Abit har det beste kortet, men har ikke fått prøvd enda selv (skal ha abit eller asus med SiS 648 hvertfall)

Helt enig... Har lest testen selv angående SiS 648 og ble ganske overrasket over hvor god ytelse det ble. 8X AGP har det også (mulig det ikke er noen kort som støtter det enda?) + massevis av andre finesser...

i forhold til Overklokking vet jeg ikke hva som er best, men det var noen som anbefalte Abit BD7-II en gang i tia... kan det være noe?

Lenke til kommentar

Hei

Må si meg enig med enkelte her. Denne tråden inneholder MYE oppklarende info ang. NW + hovedkort.

Jeg skal handle nytt system nå, men jeg har en sensitiv scsi-kontroller (Adaptec) som jeg må ta hensyn til.. Jeg kommer til å kjøre PCI på 33mhz.

Dvs. at jeg kan klokke til 133 mhz FSB på en "NW 400"? Jeg har sett folk som kjører nesten 200 mhz FSB på NW-systemer også.. Tror dere ikke at en PCI/AGP-lock hadde gjort susen da?

Et NW system med skikkelig RAM og et brukbart hovedkort har jo meget godt potensiale..

Jeg kan dog (voff;)) ikke skjønne at folk gidder å kjøpe en "NW 533" CPU hvis de skal overklokke..

Bitene begynner å falle på plass for meg, men hvis noen gidder/har tid, orker dere å svare på følgende?:

*Hvilket hovedkort med PCI/AGP-lock er best?

*Hvor kan jeg kjøpe DDR RAM som kan kjøres på 166 mhz

(333 ddr) CAS 2 garantert? (med raske innstillinger)

Tusen takk for hjelpen!

Henning

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg kan dog (voff;)) ikke skjønne at folk gidder å kjøpe en "NW 533" CPU hvis de skal overklokke..

Vel, - du kan vel ikke skjønne det, - men noen skjønner at andre ikke kun har interessa av å klokke mot et potensiale a'la 1,6@2,4, eller 2,0@2,8, - men kanskje 2,26@3,15 eller 2,26@3,4 ... :smile:

Lenke til kommentar

Det finnes jo, eller kommer jo, f.eks. en 2,4 gigger NW som kjører 100 mhz BUS.. Da kan du jo, i teorien, nå 3,2 gig bare ved å øke til 133 mhz FSB. For ikke å snakke om 166 mhz FSB.

Mulig den høye multiplier'n setter en stopper etter hvert?

Hvis man skal klokke en 533 veldig høyt, så er det vel en stor fordel å ha AGP/PCI-lock eller hva?

Henning

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bygd et system bestående av ASUS P4B533-V, P4 NW 2,0 Ghz (100 Mhz bus) og Apacer 2700 DDR RAM.

Dette kjører nå på 2,6 Ghz (130 Mhz FSB) AGP/PCI er låst på 66/33. RAM kjører på 173,5 Mhz Cas 2,2T,2T,5T (meget aggresive minneinstillinger). dette er da med 3:4 divider.

Jeg er meget fornøyd med dette systemet. Det kostet 1650 for HK, 1800 for CPU og 1200 for RAM, altså 4650.

Det finnes en 4:5 divider på dette hovedkortet som skal føre til at cpu kjører på 133 mhz og ram på 166 mhz, men denne funker ikke på mitt kort. Jeg tror at en bios-flash kan løse problemet, men jeg venter til neste bios kommer i offisiell release. Jeg tar ikke sjansen på å kjøre beta-bios på hk'et mitt. Jeg vil jo ha en stabil maskin også...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 17:08, Zabre777 skrev:

Det finnes jo, eller kommer jo, f.eks. en 2,4 gigger NW som kjører 100 mhz BUS.. Da kan du jo, i teorien, nå 3,2 gig bare ved å øke til 133 mhz FSB. For ikke å snakke om 166 mhz FSB.

Hvis man skal klokke en 533 veldig høyt, så er det vel en stor fordel å ha AGP/PCI-lock eller hva?

Henning

Det er ikke vanlig å klokke de CPU'ene med høy multiplier like langt på fsb som de med lav multiplier. Det kan til og med være (skriver kan) presis de samme greiene inne prosessoren på to prosessorer med ulik multiplier, slik at 1,6 og 2,0 kan være identiske, - eller muligens 2,0 og 2,4, - med unntak av multiplieren. Det er således en viss logikk i at når multiplier er høy får du ikke klokket fsb så høyt. Jeg skrev en viss logikk, - ingen påstand her ... Comprende? ...

Med f. eks. P4-2,26/533 er multiplieren 17. På P4-1,6/400 er den 16 og på P4-2,2/400 er den 22 - som du sikkert vet. Det later til at noen, kanskje nettopp derfor, mener eller tror at P4-2,26 med 533-bus kan klokkes lengre enn P4-2,2 med 400-bus.

P4-2,26 har vært klokket av forumbruker her til 3,162Mhz med luftkjøling, fsb 186. Min går rett opp i 2,822Mhz ved fsb 166 og garantert lengre, - på original bexed kjøler/vifte, - men er begrenset av HK foreløpig.

OK? :smile:

Lenke til kommentar

Asus P4B533 er konge kort! Veldig fleksibelt angående PCI/AGP clock... Dette kortet hadde jeg oppe i 200FSB/185MEM CL2, uten annet en standard kjøling på chipset. Derimot på CPU var det peltier og vann :razz:. Ellers ville jeg rådet deg til å ta en titt på de nye SiS648 kortene som kommer med tid og stunder (blant annet Asus P4S-8X). Veldig lett og klokke med kortet, justere minne og FSB fra hverandre... Og ha muligheten til fastmontert PCI/AGP buss.

Erfaringer med chipset er bra sålangt, har hatt FSB oppe i 200MHZ, MEMclocken har vært oppe i 190MHZ med CL2.5 (enten HK eller minne som svikter på minnet, mest mulig Corsairen :smile:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...