Gå til innhold

Hvilket hovedkort til Intel P4 2.26GHz 533MHz?

vegge

Anbefalte innlegg

Hvilket hovedkort anbefaler dere til en Intel P4 2.26GHz 533MHz? Den skal overklokkes mest mulig, så PCI-dividere og slikt hadde jo vært bra.

Ser MrA| har et bra og dyrt kort som fungerer..;

Pentium4 NW 2.26 @ 3.145GHZ

Asus P4B533-E/L, 185MHZ FSB/MEM CL2

Hvordan er dividerene på dette?

Finnes det ikke billigere alternativer?

(PS. Ikke anbefal P4S533, for det duger ikke til å overklokke en Intel med bus på 533, men er konge til en med 400 bus...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå overklokker ikke jeg..men jeg er veldig happy med mitt MSI hovedkort med SIS645E chipsette på....billig er det også!!!

AKIRA

-------------------------

Whos ya daddy??

Chiftech Dragon sort, MSI 645E MAX2-LRU, P4 2.226ghz, Gainward GF3 gold edition 64 MB, Nokia 446 PRO 19", Audigy Player, Plextor 12/12/32, Pioner DVD

[ Denne Melding var redigert av: AKIRAx24 på 2002-08-14 13:04 ]

Lenke til kommentar

asusp4s533.gif

(Hentet fra Asus sine nettsider)

Tror ikke jeg gidder å kommentere engang :grin: :grin: :grin:

Jeg liker dette kortet, det har fått mange gode kritikker og som du ser, vunnet mange priser... det er ikke så dyrt heller (rundt 1000-lappen) og støtter, i motsetning til intels serie med p4-brikkesett, ddr333/pc2700-minne... Har helt sikkert alle de andre funksjonene til de andre produsentene og slår blant annet MSI og Abit i tester som tar for seg ytelse, overføringshastighet på RAM, CPU m.m. :smile:

Edit:

Quote:

Rafael said: Da er det vel best å gå for noe med RD-RAM. Hvis du vil tenke litt fremtidig så er det kanskje lurt å ha 1066.

Au contraire, Rafael, DDR minne slår dagens RDRAM i samtlige tester, dette p.g.a. høyere overføringshastighet og overklokkingsmuligheter, rdram ER ikke så bra som det engang var... se det fra den lyse siden: DDR minne er jo billigere :grin:

Edit2:

Quote:

(PS. Ikke anbefal P4S533, for det duger ikke til å overklokke en Intel med bus på 533, men er konge til en med 400 bus...)

Sier hvem?? Det er testet til å faktisk være det beste brikkesettet sammen med både 533- og 400-buss northwood.... (Har i tillegg en kompis med P4S533 og nortwood 2.4 han kjører den på 3.1 med volcano7+ kjøler, ikke noe problem der...) dette vil jeg se bevis på...

ChriZnoSig.jpg

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-08-16 02:55 ]

Lenke til kommentar

Ok, hvorfor sier jeg at Asus P4S533 ikke duger sammen med Intels 533MHz prosessorer?

Fordi;

bios_asusp4s533%20008.jpg

Kortet har bare 1/4 divider, og det betyr at med fsb på 133 så kjører PCI på normale hastigheter 133/4 = 33,3)

533-prosessoren kjører som standard 133 fsb, og all overklokking vil øke PCI-hastighetene. Som bildet viser så er PCI-hastigheten 42MHz ved 166 fsb. Noe særlig høyere vil være veldig ulurt.

Altså en 2.26GHz kjører multiplier 17 og fsb 133. Man kan selvsagt presse maskinen opp til 17*166 som betyr 2.8GHz, men det er med ganske stor risiko. Harddisker og andre ting kan lett dø...

Derfor skulle jeg ønske at noen anbefalte et kort med 1/5 divider, slik at PCI-hastighetene ved 166 fsb fortsatt ville vært 33,3MHz.

Mitt EPoX 8K3A+ har det, men det er til min varme AMD-maskin... Det er mulig ingen P4-kort har så høy divider? Ellers har jeg hørt noe om PCI/AGP-lock, hva nå det er.. noen som vet hvordan det virker?

Poenget er at jeg trenger et kort som vil holde normale PCI-hastigheter til tross for høy fsb. Det er derfor jeg sier at Asus P4S533 ikke duger til Intel 533-prosessorer. Hvis jeg nå tar helt feil, så bare si i fra! Men det er altså slik jeg har forstått det!

Vanlige P4 NW-prosessoren har jo standard fsb på 100. Så de kan klokkes til 133 fsb, uten at PCI-hastighetene forandrer seg. Skjønner poenget mitt?

PS. Har også sett at mange P4 hovedkort bare ser ut til å støtte pc1600 og pc2100. Men det finnes i alle fall et unntak. MrA| har jo puttet på mye raskere ram, og i denne tråden er noe av dette beskrevet...

Edit: oppdaget nå at Asus P4S533 ikke kan ha høyere fsb enn 166. Det vil jo selvsagt fungere ok med en 533-prosessor, men så har jeg jo det kravet om å ikke kjøre høye PCI-hastigheter...

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-16 17:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 02:46, ChriZno skrev:

Au contraire, Rafael, DDR minne slår dagens RDRAM i samtlige tester, dette p.g.a. høyere overføringshastighet og overklokkingsmuligheter, rdram ER ikke så bra som det engang var... se det fra den lyse siden: DDR minne er jo billigere
:grin:

Der tar du nok skammelig feil. pc800 yter generelt over ddr333, og pc1066 enda bedre. Det som det kommer an på ved kjøp er hvor mye du er villig til å betale. Har du bra budsjett, kjøper generelt toppmodellene på cpu, hd, grafikk osv så ser jeg liten grunn til ikke å investere i rdram også. er du derimot på et begrenset budsjett, så vil f.eks sis chipset + ddr333 være et fint alternativ.

Lenke til kommentar

Sjekk Toms Hardware, SiS 648 med DDr 400 support gjør det like bra som RDRAM og har mer støtte enn noe annet chipset har og kommer til å ha i laaang tid fremover. Det er bare ett bra valg for p4 og det er SiS 648, overklokkingsmessig vil jeg tippe Abit har det beste kortet, men har ikke fått prøvd enda selv (skal ha abit eller asus med SiS 648 hvertfall)

Lenke til kommentar

Jeg har et Asus P4B533-E og en 2.26 cpu, kjører den lett på 2.9 med pc2700 ddr ram (17*171fsb)!

På kortet kan du lås agp/pci til 66/33hz, slik at du ikke trenger å bekymre deg for at det er pci eller agp kortet ditt som hindrer deg i overklokkingen!

Men skal du mye over 2.9ghz bør du vurdere vannkjøling!

Lenke til kommentar

Herlige svar (etter hvert), folkens!

Har forstått det slik at både EPoX 4G4A(+) og Asus P4B533-E vil fungere veldig bra. Begge støtter pc2700 ram og begge har PCI/AGP-lock. Akkurat hva jeg ville ha.

Hva er forskjellen på Asus-kortene med -E, -V osv..?

PS. Jeg skal ikke ha ny maskin! Min holder foreløpig; sjekk sig. Spør bare for egen interesse og for å hjelpe noen av mine venner...

Amd T-bird 1400@1610MHz

MSI GeForce 2MX400 :grin: 167/200@190/230

"Alt skal klokkes!" (litt i hvert fall..)

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-16 16:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 16:28, havegg skrev:

Hva er forskjellen på Asus-kortene med -E, -V osv..?

Det er en gåte, - en godt bevart gåte. Jeg ser P4B533-E/L, E, M og VM.

VM har VGA, altså sjermkort,

jeg så E på et kort med lyd,

men hva vet jeg, det er som sagt en gåte, - en godt bevart gåte. :eek:

For øvrig endelig en god HK-trå for P4/533, - selv om du selvfølgelig må gjenta det med Asus P4S533 noen ganger uten nødvendigvis å bli hørt ...

Noen som kan forklare Asus-gåten? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 17:19, iron_knuckle skrev:

Hvorfor ikke gå for soyos nye hk.

Dumt spørsmål (ikke bli sint nå da ...), finns ikke noe godt svar på det, - kortet er topp :wink:

Jeg går ut nå, - så hold tråden levende dere nå da ... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 16:01, lordpiet skrev:

Sjekk Toms Hardware, SiS 648 med DDr 400 support gjør det like bra som RDRAM og har mer støtte enn noe annet chipset har og kommer til å ha i laaang tid fremover. Det er bare ett bra valg for p4 og det er SiS 648, overklokkingsmessig vil jeg tippe Abit har det beste kortet, men har ikke fått prøvd enda selv (skal ha abit eller asus med SiS 648 hvertfall)

Men så sammenligner man da også eksisterende teknologi med kommende teknologi! Om kun få uker vil også nye RDRAM standarder være på markedet. Vent til de kommer , så skal vi sammenligne...

Ser du hvor dumt dette blir? Alt nytt som kommer vil generelt være raskere enn det gamle. Det at DDR nå er i ferd med å nå igjen RDRAM på papiret har ikke noen betydning for hva sluttbrukerne skal velge, enda. Det beste valget er det produktet som finnes i butikken, og som yter best!

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...