Gå til innhold

Hvordan løpe mest effektivt?

Lanka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tren interval dagen før. Finn en bakke, press deg oppover, bruk nedoverbakken som pause. Så får du opp oksygenopptaket. Gjør dette i 15-20 min.

Hva du en gjør så ikke gjør dette. Du skal ha minst en hviledag før du skal løpe. kroppen trenger minst 48 timer på å bygge seg opp igjen etter en treningsøkt.

Det er vel ganske individuelt?

Er ikke et visst antall timer som man må vente, hvis man trener profft så lærer man å kjenne når kroppen er ferdig utvilt og når du burde vente lengre.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt som står om pusting her, men jeg skal oppklarer litt:

Du bør ikke puste inn med nesa. Du får ikke inn nok luft til at det er effektivt.

Pust mest mulig ut. Man trenger faktisk ikke my luft inn, men man skal ha UT kvelstoffet som bygger seg opp når man løper. Derfor skal du prøve å puste mest ut. (balansegang selvsagt)

Dette har jeg peilig på. Er faktisk Norgesmester i en kondisjonsidrett uten at jeg vil si hvilken. Nei, det er ikke tull hvis noen lurer...

Edit:

Ser også det skrives litt om restitusjon her. Det kommer veldig ann på hvor hardt og lenge du trener. Kroppen brytes ikke veldig mye ned av en intervall-økt, så du skulle være fin igjen dagen etter.

En ting som er veldig vitkig med tanke på restitusjon er å jogge ned så man får ut melkesyren av beina. Gjør du ikke dette så kan det "sitte" i flere dager.

Når du jogger ned kan du tenke på en sør-afrikaner med dårlig holdning. Les. Armer og bein er slappe. Du skal også ha et lavt tempo når du jogger ned.

Edit 2:

For all del. Varm opp. Ytelsene dine vil øke dramatisk. Husk at du ikke skal sprinte, men jogge rolig når du varmer opp. Føler du for "litt fart i kroppen" kan du ta noen spurter på slutten. Husk å få i deg nok veske. (drikke)

Edit 3:

Er veldig sant det mes spising. Spiser du når det er under en time til start, så vil dette faktisk være en ulempe - du burde altså droppe å spise. Det er fordi at kroppen bruker krefter på og fordøye maten.

Du vil først få utbytte av spising når kroppen har fordøyd ferdig. Den prossessen tar rundt èn time. Så spising èn og èn halv time før er greit. Vurderer du å spise senere - dropp det.

Endret av ett
Lenke til kommentar
Jeg blir utrolig sliten i armene når jeg løper 3000m ogsånn, og lurer på hvordan jeg skal springe uten å bli sliten i armene, jeg taper vell utrolig mye tid, når nesten halve energi forbruket "går" til armene

Jeg har lagt merke til at jeg blir stiv i armene på kalde dager, og tror at dette kommer av at armene aldri blir skikkelig varm samtidig som de arbeider konstant.

Kanskje det hjelper å få skikkelig varme i armene før start. F.eks en del armsving og 10-20 armhevinger (selv om det er biceps jeg blir stiv i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...