Gå til innhold

Hvordan løpe mest effektivt?

Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har 1500 meter på skolen ( VGS VK2 ) og i den sammenheng må man løpe 3 runder og en 3/4 runde. Det tilsvarer visst 1500 meter. Problemet er at jeg har enormt dårlig kondisjon. Har litt holiday-weight inne også, såå jeg sliter litt kan man si. Fikk vite igår at jeg har det på tirsdag. Jeg får vel ikke trent opp kondisjon iløpet av et par dager, så har dere noen tips til hva man gjør når man løper..

Dette er det jeg har sålangt :

- Puste inn med nesa og puste ut med munnen

- Høre på musikk ( Så du ikke slipper å tenke så mye )

- Ha stein i hånden, unngå hold

( PS : Jeg vet at det hadde passet bedre i Idretts-kategorien, men kanskje andre kan ha nytte av å lære noen triks til andre øvelser utenom Idrett ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Puste inn med nesa? Hva er så bra med det? Jeg må i alle fall puste inn med munnen, ellers kommer det ikke nok luft inn.

EDIT: Gohan, det er fordi det er mindre luftmotstand bak personen, du bruker mindre krefter på å "skyve lufta" foran deg.

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Enkle regler:

*Ikke følg et tempo du ikke tror du kan holde.

*Løft knærne så lavt som overhodet mulig når du løper.

*Aldri løp alene! Å ha en skulder i hvitøyet kan være svært utslagsgivende.

*Husk at når du føler at du ikke kan gi mer, så har du faktisk bare brukt 50 % av det kroppen EGENTLIG kan gjøre. Psyk deg opp på dette.

*Ikke gjør premiegrisfeilen: IKKE åpne for hardt!

Det er vel de jeg følger.

Lenke til kommentar

Å skifte på å trekke/dra funker greit nok om man skal løpe langt og forholdsvis rolig, men da jeg og to kamerater prøvde det i 8. og 9. på 3000 meter, ble det til at vi enten løpte en god del under pers, eller at én eller to av oss løpte godt under pers.

Så om du skal ta ut det ytterste vha taktikk, bør du finne deg en du vet er raskere enn deg (ikke så forferdelig mye raskere da), og deretter henge på han under hele løpet (hjelper ikke å ligge 2 meter bak, her snakker vi om en halvmeter).

Ellers er dette gode råd:

- Pust litt overdrevet i begynnelsen når du merker at kroppen begynner å arbeide. Da holder du faktisk lenger. Å puste overdrevet hele veien er heller ikke dumt.

- Pust med munnen hele tiden, og fyll lungene godt om det er mulig.

- Det gjør ikke noe om du puster for mye (du løper ihvertfall ikke saktere av det), men pust for all del ikke for lite. Da dreper kondisen din deg veldig fort. Ikke vær redd for å høres ut som en gruppe jomfruer med kraftig gruppeorgasme.

- Spis godt før på dagen, men ikke store måltider den siste timen. Bananer og liknende kan du godt spise en del av en halvtime før løpet.

- Drikk masse vann hele dagen.

- Ikke ha på for mye tøy. Beina vil uansett bli varm, så der holder det med shorts av korteste typen. En ikke altfor stor t-skjorte er å anbefale, men ta for all del ikke på deg mer enn ett plagg (blir unødvendig tungt).

- Ta en løpetur i dag og i morgen for både å trene og sjekke hvilket tempo du bør ligge i.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

-Ikke spis inntil to timer foran løpet, og om du absolutt må, så spis en banan. (Ikke sukkerbrus samme dag, da øker slimdannelsen drastisk)

-Pust med munnen som det blir sagt her, fordi det er viktig å puste. Uten god pust vil du bli fortere sliten og føle deg svak. Du må føle pusten din gå gjennom halsen og ned i magen og ut igjen. Men ikke pust fort. Du skal bare opprettholde den nødvendige pustingen kroppen din ber om. Men prøv å kjenn etter(med munnen). Da blir du fort sikrere på din egen yteevne.

-Angående tøy, så pass på å ikke ha noe knyttet rundt livet eller for store klær. Ha på deg kun en kortbukse og en tskjorte. Har du på for mye blir du psykisk utmattet, svetter, puster og stresser mer enn nødvendig.

-En viktig ting som ikke blir sagt her er: SOV godt og være utvilt. Er kjempeviktig å ikke være utslått pga trøtthet og utmattelse på forhånd. Da orker du bare halvparten av det du opprinnelig ville orka.

-Føler du at du har masse krefter igjen, så behold dem likevel til det gjenstår 400meter. Da kan du gasse på litt og litt etterhvert som du nærmer deg mål.

-prøv å få til en rytme når du jogger, en rytme du helst ikke legger merke til når du er under bevegelse.

-når det gjelder overkroppen, så beveg deg symmetrisk. For å få en rytme over kroppen så kan du ikke bevege deg annerledes med høyrearmen enn med venstrearmen.

ellers, så vil jeg bare si at det endrebjorsvik89 er er meget fornuftig.

Ville ikke drukket altformye vann i forkant ettersom det er mer å bære på og blæra kan fort melde seg. Hvor fort blæra melder seg er jo opp til enhver person, hos meg tar det 2 minutter så jeg er heldig sånn sett.

Lenke til kommentar

Press deg som faen. Hvis du greier å stå oppreist når du er ferdig, har du ikke pressa deg nok.

Ellers mener jeg at rådet om å løpe i jevnt tempo aldeles ikke funker. Dette var jeg fullt klar over forrige gang jeg løp, så det endte med at jeg løp relativt fort i starten, mens jeg var mentalt innstilt på at dette kom til å gjøre jævlig vondt den siste halvdelen. Meningen er at du skal skaffe deg et greit forsprang på de fleste andre, for så å henge deg i ryggen på en som er i ferd med å ta deg igjen.

Edit: Musikk funker ikke. Prøvde det forrige gang. Du greier ikke en gang å tenke over at du har på musikk.

Endret av sosohal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...