Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst aksesspunkt eller router..?

Anbefalte innlegg

Har lest guiden, men føler at det ikke var fullt ut forklart hva som var forskjellen på disse.

Er en student som skal ha trådløst nett for meg og kjæresten. Vi er altså ingen fler enn 2 stk som skal bruke den trådløse forbindelsen. Vi har skaffet oss NGT ADSL

Hvis det gjør noe forskjell, skal jeg bruke det til masse heavy p2p, ftp og litt spilling.

hva skal jeg velge, og hvilken?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et trådløst aksesspunkt brukes når du har et eksisterende (kablet) nettverk som du skal utvide med mulighet for trådløs tilkobling. Dette aksesspunktet kommuniserer med en router på det eksisterende nettverket.

Siden du skal ha to maskiner til å dele en oppkobling, så må du ha et eget lite nettverk. Dette nettverket må styres av en router, og siden du ønsker et trådløst nettverk så må du ha en trådløs router. Denne routeren kobles til adsl modemet ditt.

Lenke til kommentar
Et trådløst aksesspunkt brukes når du har et eksisterende (kablet) nettverk som du skal utvide med mulighet for trådløs tilkobling. Dette aksesspunktet kommuniserer med en router på det eksisterende nettverket.

Siden du skal ha to maskiner til å dele en oppkobling, så må du ha et eget lite nettverk. Dette nettverket må styres av en router, og siden du ønsker et trådløst nettverk så må du ha en trådløs router. Denne routeren kobles til adsl modemet ditt.

Må rette litt på deg, om han har en nettlevrandør som deler ut flere ip adresser f.eks tele2, bluecom og flere jeg ikke kommer på i farta så trenger du kun et trådløst aksesspunkt. Da slipper du unna NAT og får en offesiell adresse på maskinen din. Et viktig poeng er om du har router fra før fra levrandøren din eller egen router så trenger du kun et trådløst aksesspunkt. Rourter etter router skaper lett problemer. Telenor f.eks leverer en router (Speedtouch 510i) og da trenger du kun et aksesspunkt.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Dette er feil. Jeg har da vitterlig selv NGT som leverandør og 3 pcer koblet til trådløst. Nettet er koblet slik: Internett --> Ruter fra NGT --> Trådløst aksesspunkt --> 3 pcer

Du trenger KUN et aksesspunkt dersom du allerede har en ny trådløsruter fra NGT og alle pcene skal være på nett trådløst. Evt. få en trådløsruter direkte fra NGT.

Du trenger enten en switch og et aksesspunkt eller en kombinert switch/aksesspunkt/trådløsruter hvis du skal ha en pc på kablet nett og den andre trådløst.

Endret av reallars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...