Plecto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei! Heg kjøpt meg en Sony mikrofon til videokameraer til 1300kr. På kameraet er det kjempebra (nesten for bra), men så straks jeg plugger den i pcen er lyden kjempelav og ubrukelig. Jeg antar at videokameraet har en eller annen ekstra forsterker ellernoe som gjør at lyden blir kraftig forsterket pluss at stereo funksjonen fungerer (det gjør den ikke på pc). Jeg har et Asus p5LD2 (anbefalt av hardware) hovedkort. Er det noen som kan evt. sende meg et link til et lydkort som gjør samme jobben som videokameraet? Eller er det bare noen drivere jeg trenger....? Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Har selv mic(ECM-DS70P) til Sony videokamera denne trenger strøm for å fungere som den får i fra videokameraet. Om du forsøker å bruke denne på enheter som ikke er kompitable med micen vil den som du har funnet ut fungere dårlig. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Den aktuelle mikrofonen er en slags kondensatormic (back-electret), og trenger helst opp mot 10v "plug-in-power" for å fungere optimalt. Kameraet, MD-spiller og utvalgte (dyre) Mp3-spillere har også støtte for slike mikrofoner, men ikke datamaskiner. Det finnes mikrofonforsterkere på bl.a soundprofessionals som kan hjelpe deg, imidlertid må du nok ut med litt over en tusenlapp inkl. toll og frakt for å skaffe den. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Dette syns jeg var dårlig Er det ingen andre muligheter? Den lydkortet som er i kameraer kan vel ikke være for komplisert til at de kan lage noe tilsvarende som går i en pci-port i pcen? Er det noe annet enn dyre mp3 spillere som har denne støtten for mikrofonen? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hvis du kjøper et separat lydkort som f.eks Soundblaster Audigy2, vil du få med en mic-inngang. Hvis du ikke er så kresen på lyden vil denne fungere bra til å ta opp tale osv, ,men disse mic-forsterkerene er av ganske laber kvalitet, så ikke forvent deg like bra lyd som på kameraet. Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Problemet er som noen sa tidligere at micen krever strøm. Pc lydkort lever typisk ikke strøm ut på mic linja. Men videokamera og md opptakere osv gjør det. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Noen forskterke som kan brukes som et mellomledd a? Liten boks som jeg kobler kobler mikrofonen i som da igjen er koblet til pcen... Det er jo et AA batteri i mikrofonen? Har dette en annen oppgave igjen? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Den boksen jeg nevnte i tråden over her (soundprofessionals) er akkurat den forsterkeren du kan bruke som mellomledd. Det er også mulig å bruke en Minidisc-spiller. Siden de nye (Hi-MD) kom på markedet, kan en plukke opp de eldre modellene til noen hundrelapper (ikke minst brukt) . Sett den på pause + rec, sett i en tom minidisc og la den være tilkoblet batterieliminatoren, og vips, du har en flott mikrofonforsterker. EDIT: leif som vanlig... Endret 18. september 2005 av radiated Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Takk skal du ha men kunne du vist til en sånn billig minidisc bare så jeg ikke kjøper noe feil? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=29321 Jeg fant denne brukt. Ellers så jeg at de solgte rimelige MD-spillere på Coop-obs. Det eneste du må passe på er at det er en opptaker, ikke kun avspiller. Opptakerne har en egen port (3,5mm minijack-hull) som er merket mic og farget rød. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Ja, samme her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå