Gå til innhold

Videokamera-mic - hvorfor så dårligere lyd på pc?

Anbefalte innlegg

Hei! Heg kjøpt meg en Sony mikrofon til videokameraer til 1300kr. På kameraet er det kjempebra (nesten for bra), men så straks jeg plugger den i pcen er lyden kjempelav og ubrukelig. Jeg antar at videokameraet har en eller annen ekstra forsterker ellernoe som gjør at lyden blir kraftig forsterket pluss at stereo funksjonen fungerer (det gjør den ikke på pc). Jeg har et Asus p5LD2 (anbefalt av hardware) hovedkort. Er det noen som kan evt. sende meg et link til et lydkort som gjør samme jobben som videokameraet? Eller er det bare noen drivere jeg trenger....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den aktuelle mikrofonen er en slags kondensatormic (back-electret), og trenger helst opp mot 10v "plug-in-power" for å fungere optimalt. Kameraet, MD-spiller og utvalgte (dyre) Mp3-spillere har også støtte for slike mikrofoner, men ikke datamaskiner.

Det finnes mikrofonforsterkere på bl.a soundprofessionals som kan hjelpe deg, imidlertid må du nok ut med litt over en tusenlapp inkl. toll og frakt for å skaffe den.

Lenke til kommentar

Dette syns jeg var dårlig :dontgetit: Er det ingen andre muligheter? Den lydkortet som er i kameraer kan vel ikke være for komplisert til at de kan lage noe tilsvarende som går i en pci-port i pcen? Er det noe annet enn dyre mp3 spillere som har denne støtten for mikrofonen?

Lenke til kommentar

Den boksen jeg nevnte i tråden over her (soundprofessionals) er akkurat den forsterkeren du kan bruke som mellomledd. Det er også mulig å bruke en Minidisc-spiller. Siden de nye (Hi-MD) kom på markedet, kan en plukke opp de eldre modellene til noen hundrelapper (ikke minst brukt) . Sett den på pause + rec, sett i en tom minidisc og la den være tilkoblet batterieliminatoren, og vips, du har en flott mikrofonforsterker.

EDIT: leif som vanlig...

Endret av radiated
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...