DE1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Heisann! Jeg er nybegynner på feltet og lurte på om det var verdt å kjøpe en viftestyring til den bråkete pcen min? Eller hva vil hjelpe? Hvis jeg synes den bråkete så kan jeg bare styre alle viftene på nesten minste? Da vil jo pcen steike, er det trygt? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hensikten til en viftestyring er og kunne regulere viften(e)s hastighet. Hvis du er interessert i og minske støyen fra maskinen, så er viftestyring er god invistering. Eller du kan gå enda hardere til verks, å kjøpe nye komponenter (Bytt ut de som bråker, f.eks vifter). Hvis støykilden din hovedsaklig er vifter, så vil nok en viftestyring komme godt med. Men, merk dette før du evt. kjøper noe. Er temperaturene dine høye pr. dags dato, så vil nok temperaturene bli enda høyere hvis du kjøper viftestyring, og regulerer viftenes hastighet. Hva er temperaturene dine på forskjellige plasser i maskinen forresten? (CPU, GPU, NB, Kabinett) Det er mange maskiner der ute, som ikke har noen vifter nesten. Dvs. kontormaskiner som ikke er av de kraftigste slaget. De har bare vifter på CPU og i PSU. De klarer seg fint de iallefall, selv om det ikke er optimale forhold for komponentene. Har du mange vifter? Evt. hvor og hvordan er de plassert? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Du kan se her hvordan pcen min er bygd om. Kommer bilder om en halvtime. Den bråker VELDIG. 3.09 GHz, jeg har ikke temperaturmålere... En CPU-vifte, en PSU-vifte og en vanlig en som stor under PSU...Standar alt sammen Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Hva slags vifte er hovedkilden i alt bråket? Ville vurdert å bytte ut den(hvis CPU, kjøp en vifteløn kjøler ) Hvis NB(Kjøp Zalman sin passive kjøler) Hvis Gpu(Kjøp enten en stillere vifteløsning, eller en vifteløs kjøling av Zalman) Hvis PSU(Kjøp en som har lydnivå på ca. 20-25db, da bråker den ikke så mye) Hvis kabinettvifter(Kjøp stillere vifter, eller en viftestyring hvis temp. ikke er altfor høye) Temperaturer kan du skjekke ved Systemfan eller EVEREST -Qvin- EDIT: Skreiv feil her Hvis PSU(Kjøp en som har lydnivå på ca. 20-25db, da bråker den ikke så mye) mente 15-20dB Det er ikke mye Passiv kjøler kan bli i dyreste laget, men er absolutt verdt det Hadde vært fint hvis vi hadde fått vite litt om pcns komponenter o.l. Endret 17. september 2005 av DJ Ovin Lenke til kommentar
Damination Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hensikten med viftestyring er at du kan roe ned lyden "styøen" fra pcen når du eventuelt skal sove å pcen bare står å laster ned noe, da trenger den langt ifra full guffe på viftene, en god investering dette, om du laster ned en del å har pcen i samme rom som du sover Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Som DJ Ovin skriver. Finn støykilden(e), samt installere temperaturvisnings program. Maskinvare er? Passiv kjøler på CPU vil nok bli i det dyreste laget, samt at 20-25dB synes JEG er høyt. Hvis vi får vite litt om maskinen, som f.eks maskinvare, så kan det nok bli enklere å finne ut evt. hva du bør ha, og hva du "trenger". Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Altså et bilde, CPU-vifta, PSU-vifta og standar-vifta Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Specs.? EDIT: venter oxo på temperaturmålinger Endret 17. september 2005 av DJ Ovin Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 - Guru Motherboard Abit hovedkort, 3.09 GHz - 80 GB harddisk - Nvida GeForce 2 skjermkort tror jeg - Husker ikke navn på firewire... - Aopen DVD- og CDbrenner/leser - Chieftec Kabinett (som på bildet) Det var vel det Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Forslag: - Ny CPU vifte, evt kjør CPU-viften på litt lavere hastighet hvis temperaturen er bra. - Ny PSU eller ny vifte til PSU. (Merk: Ved åpning av PSU, brytes garantien) Ville ikke satt PSU viften på en lavere hastighet. - Ekstra vifte i front som blåser luft inn (Stillegående vifte) - Sett vifta som er bak på en lavere hastighet (Med viftestyring, motstand eller en modifikasjon slik at den kjører på 7V) Har skjermkortet og hovedkortet ditt passiv eller aktiv kjøling? (Med eller uten vifte) Siden du ikke har så mange vifter, så trenger du strengt talt ikke en viftestyring. Men det kan være kjekt å ha, så det blir evt. ikke er bortkastet invistering. Da venter vi på temperatur informasjonen da Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Altså, jeg har ikke mange hundrelappene til rådighet. Skal kjøp ny pc om et og et halvt år. Den skal jeg gi 15 000,- for (stasjonær, bygge selv). Så jeg gidder ikke gi alt for mye i pcen til lillebror Altså, hvis jeg kjøper en vifte i front som suger luft inn (link?) så vil det koste ca? Jeg har ikke råd til å invistere mer enn 400 i vifter o.l Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Vist du ikkje vil kjøpa nye vifter kan du først prøva å fiksa dei du har. Gjer dei heilt reine for støv og olje dei. Det kan hjelpa littegrann. Dersom du kjøper nye er det ein fordel å kjøpa 120x120 vifter som jobber på eit lavt turtal, kombinert med viftestyring. Eit forslag: papst 120x120 sunbeam viftestyring Lenke til kommentar
haakie Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) - Guru Motherboard Abit hovedkort, 3.09 GHz- 80 GB harddisk - Nvida GeForce 2 skjermkort tror jeg - Husker ikke navn på firewire... - Aopen DVD- og CDbrenner/leser - Chieftec Kabinett (som på bildet) Det var vel det det er da ikke et chieftec kabinett, eller? det er da vel lian li edit: Ødd skriv norskt,jeg skjønner deg siden jeg bor i samme trakter,men de sørlendingenene forstår ikke en dritt Endret 17. september 2005 av haakie Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 - Guru Motherboard Abit hovedkort, 3.09 GHz- 80 GB harddisk - Nvida GeForce 2 skjermkort tror jeg - Husker ikke navn på firewire... - Aopen DVD- og CDbrenner/leser - Chieftec Kabinett (som på bildet) Det var vel det det er da ikke et chieftec kabinett, eller? det er da vel lian li edit: Ødd skriv norskt,jeg skjønner deg siden jeg bor i samme trakter,men de sørlendingenene forstår ikke en dritt Jeg er fra Østlandet, jeg forstår alt han sier Jeg trodde også at det var et Lian Li første gang jeg så det, det er rustfritt stål kabinett Men akkurat nå sjekket jeg og det er et BEANTECH IGLOO ! Altså stor oppdatering, Beantech Igloo 1 kabinett... Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 En enda større oppdatering, jeg åpnet kabinettet i front, og gjett hva jeg fant? To vifter og en liten viftestyring Det er altså lillebrors pc og første gang jeg ser på den... Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) hvis ingen har planer om å forklare han Hvordan viftestyring fungerer så kan jeg jo finne på å gjøre no0 så drastisk som å faktisk svvare på trådstarters spm. jo en viftestyring fungerer som en dimmer på lysene frir du på dimmeren blir lysene svakere pga lengere vei å reise for elektrodene altså mer isolasjon. og det samme konseptet er det med en viftestyring også. når duu vris på "dimmeren" så isolerer du deler av veien elektronene må reise og spenningen blir lavere og resulterer i senket ytels. eller i senket fart på viften i dette tilfelle og lavere Db håper dette var det beste svaret' like morsomt vær gang folk spess trådstarter sporer av sitt eget spm Endret 19. september 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 hvis ingen har planer om å forklare han Hvordan viftestyring fungerer så kan jeg jo finne på å gjøre no0 så drastisk som å faktisk svvare på trådstarters spm. jo en viftestyring fungerer som en dimmer på lysene frir du på dimmeren blir lysene svakere pga lengere vei å reise for elektrodene altså mer isolasjon. og det samme konseptet er det med en viftestyring også. når duu vris på "dimmeren" så isolerer du deler av veien elektronene må reise og spenningen blir lavere og resulterer i senket ytels. eller i senket fart på viften i dette tilfelle og lavere Db håper dette var det beste svaret' like morsomt vær gang folk spess trådstarter sporer av sitt eget spm Jeg synes jeg fikk greit svar i først post jeg, kommer litt ann på hvor kritisk man er til hva man leser. Du prøvde å hjelpe, takk...men jeg har fått et svar. I forhold til det at folk spesielt meg sporer av i denne samtalen var nettopp fordi jeg hadde fått svar på spørsmålet og derfor trengte videre hjelp. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå