DE1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Heisann! Jeg er nybegynner på feltet og lurte på om det var verdt å kjøpe en viftestyring til den bråkete pcen min? Eller hva vil hjelpe? Hvis jeg synes den bråkete så kan jeg bare styre alle viftene på nesten minste? Da vil jo pcen steike, er det trygt? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hensikten til en viftestyring er og kunne regulere viften(e)s hastighet. Hvis du er interessert i og minske støyen fra maskinen, så er viftestyring er god invistering. Eller du kan gå enda hardere til verks, å kjøpe nye komponenter (Bytt ut de som bråker, f.eks vifter). Hvis støykilden din hovedsaklig er vifter, så vil nok en viftestyring komme godt med. Men, merk dette før du evt. kjøper noe. Er temperaturene dine høye pr. dags dato, så vil nok temperaturene bli enda høyere hvis du kjøper viftestyring, og regulerer viftenes hastighet. Hva er temperaturene dine på forskjellige plasser i maskinen forresten? (CPU, GPU, NB, Kabinett) Det er mange maskiner der ute, som ikke har noen vifter nesten. Dvs. kontormaskiner som ikke er av de kraftigste slaget. De har bare vifter på CPU og i PSU. De klarer seg fint de iallefall, selv om det ikke er optimale forhold for komponentene. Har du mange vifter? Evt. hvor og hvordan er de plassert? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Du kan se her hvordan pcen min er bygd om. Kommer bilder om en halvtime. Den bråker VELDIG. 3.09 GHz, jeg har ikke temperaturmålere... En CPU-vifte, en PSU-vifte og en vanlig en som stor under PSU...Standar alt sammen Lenke til kommentar