Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc,en går drit sakte etter xp install *løst*

Anbefalte innlegg

Hjelp, har nettopp kjøpt ny pc og bygget alt sammen. Installert windows og. men Det går Driiiit sakte på pc.. den består av:

abit an8 sli hovedkort. club 3d radeon x800 rx skjermkort. 3200 +. 160 gb western digital s-ata harddisk. 400 watts strømforsyner.. Det går i hvertfall driit sakte er helt sykt :S Noen som vet åssen jeg kan fikse det?

Endret av jajasikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc,en er helt ny så har ikke kjørt andre OS. Hmmm.. Skal det hjelpe med driverne da?.. Har aldrii lagga så max med den gamle... men er jo verdt et forsøk

ja chipsett driverne har veldig mye og si nmår det gjelder lesing av HD og slikt...i værtfall det jeg har erfart..

Skjermkort driverne har mye og si når det gjelder spill og vis du skal scrolle ned websider..

Lenke til kommentar

Så det vil fikse hele problemet? Men kan fortsatt ikke skjønne at det tok 7 timer å installere OS. men får vel teste det og se hva som skjer.. Men ingen som har andre forslag til hva det kan være? Driverne kan jo ikke være installet, når jeg fikk den gamle ny.. Så må være et annet problem.!

Lenke til kommentar

Jepp, gjør som Cougst sier. Driverene for s-ata finner du helt sikkert på CDen som fulgte med hovedkortet, om ikke på diskett. Gjør det først.

Om det ikke fungerer så kan du sjekke at det er DMA som står på og ikke PIO. Du ser hvordan du gjør det i vedlegget... Uten at driveren er installert er det ikke sikkert at DMA er tilgjengelig, dermed vil alt bli tvunget til å bruke PIO. Dette gir utslag i høyere CPU bruk og dermed kraftig redusert ytelse i alle applikasjoner og oppgaver.

For å oppsummere:

1. Installer s-ata driver og sjekk det som står i vedlegget.

2. Chipset driver

3. Installer skjermkort driver

Er ganske sannsynlig at det er nr. 1 som har skapt problemet.

Utsnitt fra windows help:

DMA

DMA finnes i kategorien Maskinvareressurser i Systeminformasjon. Her vises informasjon om systemets DMA (direct memory access). DMA overfører data mellom systemminnet og maskinvareenheter uten at de går gjennom prosessoren. Kolonnen Ressurs i detaljruten viser DMA-kanalen som brukes av enheten som er oppført i kolonnen Enhet. Kolonnen Status viser enhetens status.

post-238-1126978895_thumb.jpg

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
installerte det akkurat. fikk du fiksa det? i såfall hva var feil??

Jeg fikk fiksa det på den måten at jeg formaterte og la inn på nytt, en annen xp. Hadde lagt inn en som var "strippa" dvs. det var tatt bort unødvendige ting på cdn så den kunne kjøres på maskiner med ikke fullt så bra hw. Den funka på en kompis sin men ikke min.. :hmm:

Men veit ikke hva som kan være galt med din.. :hmm:

Lenke til kommentar
Så det vil fikse hele problemet? Men kan fortsatt ikke skjønne at det tok 7 timer å installere OS. men får vel teste det og se hva som skjer.. Men ingen som har andre forslag til hva det kan være? Driverne kan jo ikke være installet, når jeg fikk den gamle ny.. Så må være et annet problem.!

Drivere er alltid installert når man kjøper en komplett pc hos f.eks Dell, Elkjøp eller Expert. Drivere er noe som må være installert for at hardware og software skal fungere optimalt sammen, så det er ikke noe vits i å ikke installere drivere. Om en bygger en pc fra bunn så må driverene installeres manuelt.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...