Gå til innhold

Forskjeller på pris/XP proffesional - haster!

[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet fram til at jeg skal kjøpe meg en ny windows xp (pga trøbbel med den forrige). HASTER! Tenkte å kjøpe før butikkene stenger i dag.

Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på disse to:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21456

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21445

Hvorfor koster den ene under 1000kr, og den andre over 3000?? Bare pga ServicePack 2? (som jeg kan laste ned!)

Får jeg XP til under tusen på f.eks Elkjøp eller Spaceworld?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da må jeg kjøpe f.eks den billigste og dårligste harddisken de har i tillegg? Sparer jo masse likevel.. :hmm:

Men, de selger proffesional på f.eks elkjøp?

EDIT: Vits i å bruke noen kroner ekstra på Professional fremfor Home Edition?

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

det kommer helt ann på hva du skal bruke den til.

merk at jeg ikke er 100% sikker på forskjellen på OEM og retail, men jeg har hørt noe slikt iallefall.

Hvis du er student, så ville jeg gått på el-kjøp eller ett annet sted og kjøpt student utgaven av winXP pro. du får det fra ca 700-1000kr...

Lenke til kommentar

Tror vel du slipper unna med å kjøpe en vilkensomhelst komponent som er kritisk for datamaskinen. F.eks. en mus til 50,-, eller en skjermkabel osv.

Tror de fleste klarer seg bra med Home, men jeg ville likt å ha 'fullversjonen' uansett. Home har vel f.eks. ikke remote desktop, og mangler vel noen flere funksjoner og (som for de fleste ikke vil bli brukt uansett).

Lenke til kommentar

Ok. Så hva er egentlig forskjellen mellom en "student/oppgraderings"-cd og en 'fullversjon'? Vil dere anbefale at jeg sparer til fullversjonen? Hvis ja, hvorfor?

Syntes også jeg har hørt at man kan bytte eller oppgradere XP Professional til XP 64bit etter hvert - noen som vet om dette stemmer?

Rakk ikke butikken i dag..tror jeg skal bestille på nett.

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Så lenge du har en windows versjon å oppgradere fra så er jo det et godt alternativ. Det er ikke noen som helst forskjell på student, upgrade og retail winXP Pro. Bare pris (og kanskje noe I lisensen som du ikke kommer til å bry deg med uansett, selve softwaren er samme i allfall).

Bytte Xp 32bit til XP x64 edition var for en stund siden (er nå ferdig). Har ikke hørt noe om at de skal gjøre det på nytt, men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
,17/09/2005 : 14:58] Har kommet fram til at jeg skal kjøpe meg en ny windows xp (pga trøbbel med den forrige).

Hvorfor skal du kjøpe ny XP, når du allerede har en XP-versjon?? Er CDen ødelagt? Eller er det en beta eller 3-mndrs demo fra like før XP ble lansert, som du har klart å få til å leve helt til nå (det er mulig).

OM du har en "ordenlig" versjon: Det er vel bare å installere på nytt fra den gamle CDen? Alle oppdateringer som er kommet underveis, kan du vel laste ned.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
' date='18/09/2005 : 09:33'] Ok. Så oppgraderingsversjonen er egentlig "fullversjonen"? Og trenger man virkelig en windowsversjon å oppgradere fra?

Ja, men det har du vel. Installer en gammel windows først, og putt i CDen med oppgraderingsversjonen. Slett gammel windows underveis eller etterpå

Lenke til kommentar

Ok, let me break it down for you all.

I mitt hus har vi 3 PC'er i drift.

I mitt hus har vi 3 x XP Home edition cd'er - kjøpt i butikk (den ene fulgte med min første maskin - som nå er pappa sin).

Når jeg for litt siden hadde kjøpt meg ny hardware og skulle installere XP'en min (på samme harddisk som før, bare i nytt system), så fikk jeg beskjed om at jeg har "oversteget antall ganger du kan starte Windows med denne produktnøkkelen". WTF, liksom. Jeg trodde jeg kanskje hadde klart å bruke min CD på mamma's PC, så jeg brukte hennes CD. Når jeg senere formaterte hennes PC, fikk jeg den samme meldingen der.

Nå har jeg og mamma samme CD-key, og den nekter å aktiveres.

Min egen XP er ikke noe bedre - får samme beskjed der.

Pappa har flaks - hans produktnøkkel fungerer.

Dette er jeg dritt lei, DERFOR vil jeg kjøpe meg ny XP.

Må backe opp det at man ikke trenger å installere en eldre Windows-versjon først - det har i alle fall aldri jeg vært nødt til.

Lenke til kommentar
' date='18/09/2005 : 16:48'] I mitt hus har vi 3 PC'er i drift.

I mitt hus har vi 3 x XP Home edition cd'er - kjøpt i butikk (den ene fulgte med min første maskin - som nå er pappa sin).

Har du 3 originale lisenser og 3 PC'er så ring nå heller Microsoft på det nummeret du får opp ifm. aktivering så kan de sikkert ordne det.

Det forutsetter dog at du faktisk har alle 3 lisensnummerne da og ikke bare 3 løse CD'er...

Lenke til kommentar

Ja det er jo bare å ringe M$. Jeg har selv fått opp den meldinga der flere ganger på XP pro nøkkelen jeg kjøpte når XP ble gitt ut, men det er bare å ringe. De kan jo ikke realistisk sett nekte deg, med mindre de ser at nøkkelen blir aktivert 100 ganger per dag eller no. Så lenge du ikke har brutt lisensen så skal det jo gå helt fint.

Lenke til kommentar

Ok. Da prøver jeg vel å ringe dem i morgen etter jobb.

Syns at det er umåtelig teit at det i det hele tatt skal skje? Jeg mener, jeg klarer ikke å dikte opp noen logisk grunn i alle fall. Jeg har tre CD'er med tre produktnøkler ja.

Men er Professional Edition bedre på forskjellige steder enn Home Edition? Kom gjerne med eksempler.. :)

Er det dumt av meg å heller kjøpe XP x64 bit? (Har AMD Ahtlon 64bit CPU)... er det umulig å få greie drivere og umulig å få til et stabilt system med det OS'et per i dag?

f.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309922&cks=PRL

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
,18/09/2005 : 17:30] Ok. Da prøver jeg vel å ringe dem i morgen etter jobb.

Syns at det er umåtelig teit at det i det hele tatt skal skje? Jeg mener, jeg klarer ikke å dikte opp noen logisk grunn i alle fall. Jeg har tre CD'er med tre produktnøkler ja.

Men er Professional Edition bedre på forskjellige steder enn Home Edition? Kom gjerne med eksempler.. :)

Er det dumt av meg å heller kjøpe XP x64 bit? (Har AMD Ahtlon 64bit CPU)... er det umulig å få greie drivere og umulig å få til et stabilt system med det OS'et per i dag?

f.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309922&cks=PRL

Hva skal du bruke PC`en til?

Hvis du skal bruke programmer som f.eks Maya og SoftimageXSI kan det oppstå visse problemer på Home Ed.

Edit: Nå bruker jeg ikke windows så jeg vet ikke så mye om 64bit versionen, men det spørs om 32bit drivere/programmer funker til 64bit, hvis det er tilfelle tror jeg det er like greit å vente med 64bit...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Ja med mindre du er spesielt interessert i å bare ha x64 ed. for å ha det (som meg :p), eller du trenger å kunne gi en enkelt prosess mer enn 2GiB RAM, så burde du nok holde deg unna. Det oppstår gjerne noen problemer med programmer, drivere osv., så hvis du bare vil ha maskinen til å fungere så er vanlig XP SP2 det beste.

Lenke til kommentar

Professional har støtte for flere prosessorer/kjerner enn Home Edition. Home Edition har vel ikke støtte for mer enn to tror jeg.

Professional har flere avanserte programmer og tjeneste som Remote Desktop og andre applikasjoner tilknyttet nettverk.

Hvis du skal kjøpe OS må du for guds skyld velge OEM og kjøpe f.eks en billig mus (eller en annen ting du trenger). Eller kaster du en stor haug med penger ut av vinduet.

OEM-regler (fått fra Microsoft):

The OEM System Builder License grants you the right to distribute

individual Windows® licenses with a non-peripheral computer hardware

component, which means hardware that is essential to the functioning of

the PC.

However, application or server software (such as Office or Exchange) may

ONLY be distributed with a fully assembled computer system. You may NOT

distribute them with non-peripheral hardware.

What is Non-peripheral Hardware?

A non-peripheral hardware component is one essential to running a PC

Examples of non-peripheral hardware:

Memory

Internal drives

Mice

Keyboards

Power supplies/cords

Examples of components not considered essential are:

Scanners

Printers

Cameras

External modems

Networking devices

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...