Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va


Lightning

Anbefalte innlegg

Har ikke gjort noe med pipelyden ennå, men skal prøve ut et krønsjeprog. snart. Har troen på den derre idle-teorien.

 

Det som er rart er at det er forskjell på pipingen etter hvilken bruker som er innlogget. ?

 

En annen ting:

Prøvde å installere en ny rambrikke nå - Twinmos512 i den ledige slotten.

Kontakten var innmari trang og når jeg endelig fikk presset den nedi - startet ikke maskinen.

Har krysskjekket med en annen maskin og brikke og det er kontakten på min maskin som ikke funker.

 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som vet noen om hvordan denne er i forhold til A6V? M6'en blir litt i dyreste laget for meg, men så lenge jeg kan spille wow, se film og skrive skoleoppgaver er jeg stort sett fornøyd.

 

er chassiset likt på disse? finner lite bra bilder av A6'en... :(

 

edit:

 

Har fått testa S/PDIF utgangen på m6-en med følgande kabel fra clas'rn:

 

Det er nok ein "bryter" i 3,5mm åpninge som slår av/ på lyset når kabelen blir plugget til. Fungerer uansett veldig bra :)

5213793[/snapback]

 

er ikke dette en optisk kabel? mener å huske jeg bruker spdif mellom mitt asus a7n8x-del og surrounbd-anlegget, og det er en feit digital coax-kabel... kansje jeg tar feil...

Endret av Archeron
Lenke til kommentar
Her er en side med spesifikasjoner: Link

 

Nå har det også kommet ut test på notebookreview.com av M6Va.

Her er linken

 

For å sette opp punktvis det som skiller A6Va og M6Va:

 

*a6va har plastikk kabinett, m6va har karbonfiber dermed både lettere og sterkere

*m6va har bedre skjerm

*m6va har bedre batteri

*bedre harddisk....4200 rpm mot 5400 rpm

*m6va er lettere

*m6va er stiligere

*a6va har ddr2 400 mhz minne mot 533 hos m6va

*m6va har modulær oppbygning...alstå du kan bytte ut dvdbrenneren med et ekstra batteri eller harddisk

 

+ masse mer som jeg ikke kommer på i farten

4864249[/snapback]

 

Nokon få bilder av A6V

Det er optisk kabel eg brukte der ja :)

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på en ting jeg. Er det sone dvd spilleren på PCen? eller kan jeg kjøpe DVDer fra USA uten problemer?

5373197[/snapback]

 

 

Det er ihvertfall software-soning på den pga Windows, hardware(RC1)-soning vet jeg ikke om den har. Uansett, du kan bruke et program i bakgrunnen (AnyDVD) som fjerner soneinformasjon fra filmer du spiller i sanntid, slik at spilleren tror at platen/filmen er sonefri.

Lenke til kommentar

Har også lest meg gjennom denne tråden da jeg er på jakt etter en ny bærbar.

Ser ut til at dette må være en meget godt valg i prisklassen 10-16k.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for WSXGA+ modellen, men har fått vite fra Norek at denne modellen er faset ut, og kommer ikke inn på lager igjen dessverre.. :(

 

"Eneste" forskjellen på WSXGA+ modellen og WXGA modellen er jo skjermen naturligvis og CPU (770 kontra 760).

Når det gjelder skjermen, er dette er stort minus?

 

Bør jeg heller se etter andre merker nå som jeg ikke får fatt i WSXGA+ modellen?

(KN1, Acer, 1559, Dell, ?)

Hva mener dere?? :hmm:

 

Fant dere ut av hvordan det var minnebrikker i WXGA modellen? (2x256??)

 

Håper dere kan hjelpe meg her... :-)

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Endret av alopheim
Lenke til kommentar
Har også lest meg gjennom denne tråden da jeg er på jakt etter en ny bærbar.

Ser ut til at dette må være en meget godt valg i prisklassen 10-16k.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for WSXGA+ modellen, men har fått vite fra Norek at denne modellen er faset ut, og kommer ikke inn på lager igjen dessverre..  :(

 

"Eneste" forskjellen på WSXGA+ modellen og WXGA modellen er jo skjermen naturligvis og CPU (770 kontra 760).

Når det gjelder skjermen, er dette er stort minus?

 

Bør jeg heller se etter andre merker nå som jeg ikke får fatt i WSXGA+ modellen?

(KN1, Acer, 1559, Dell, ?)

Hva mener dere?? :hmm:

 

Fant dere ut av hvordan det var minnebrikker i WXGA modellen? (2x256??)

 

Håper dere kan hjelpe meg her... :-)

 

På forhånd takk!

 

Mvh

5376780[/snapback]

 

Selv med dårligere skjerm og ikke like rask cpu så er det fortsatt i mine øyne et meget godt kjøp. Dessuten for mange så kan den laver oppløsningen være et pluss...1680x1050 er ganske så lite. Og når det gjelder cpuen så er nok det ikke så veldig veldig stor forskjell. Maskina blir uansett kraftig nok :)

Gå for den du...er ganske så sikker på at du blir alt annet enn skuffa :D

Lenke til kommentar

1280x800 er perfekt for den skjermstørrelsen og GPU-kraften. Har der selv, og Nei, jeg har ikke dårlig syn eller noe (har 20/20 syn). Liten tekst over et større areal kontinuerlig er usundt og slitsomt for alle øyne, inklusive 20/20 syn.

 

Skal man ha høyere oppløsning burde man ha en ekstern skjerm uansett for å få full glede av det, noe som heller ikke er noen sak med maskinen.

 

Eneste minus med denne maskinen er støyen ved normal bruk, du må belage deg på å bruke Speedfan for å holde den rolig. Speedfan funker faktisk på denne maskinen dog, i motsetning til mange andre maskiner.

Lenke til kommentar
Har også lest meg gjennom denne tråden da jeg er på jakt etter en ny bærbar.

Ser ut til at dette må være en meget godt valg i prisklassen 10-16k.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for WSXGA+ modellen, men har fått vite fra Norek at denne modellen er faset ut, og kommer ikke inn på lager igjen dessverre..  :(

 

"Eneste" forskjellen på WSXGA+ modellen og WXGA modellen er jo skjermen naturligvis og CPU (770 kontra 760).

Når det gjelder skjermen, er dette er stort minus?

 

Bør jeg heller se etter andre merker nå som jeg ikke får fatt i WSXGA+ modellen?

(KN1, Acer, 1559, Dell, ?)

Hva mener dere?? :hmm:

 

Fant dere ut av hvordan det var minnebrikker i WXGA modellen? (2x256??)

 

Håper dere kan hjelpe meg her... :-)

 

På forhånd takk!

 

Mvh

5376780[/snapback]

 

Selv med dårligere skjerm og ikke like rask cpu så er det fortsatt i mine øyne et meget godt kjøp. Dessuten for mange så kan den laver oppløsningen være et pluss...1680x1050 er ganske så lite. Og når det gjelder cpuen så er nok det ikke så veldig veldig stor forskjell. Maskina blir uansett kraftig nok :)

Gå for den du...er ganske så sikker på at du blir alt annet enn skuffa :D

5376873[/snapback]

 

Takker for svar!

 

Tror nok jeg blir fornøyd ja.

 

Virker som dette er bortimot det beste kjøpet i denne prisklassen.

Dere har vel fått støynivået ned på et akseptabelt nivå ettersom jeg forstår..?

 

Pcen skal brukes på forelesninger til høsten, spill (BF2 etc.), bilde/videored. etc. (Det vanlige.. hehe), så tror nok dette bør duge da ja.. Vurderer å kjøpe litt mer ram når jeg først er i det...

 

Mvh

:D

Lenke til kommentar
Har også lest meg gjennom denne tråden da jeg er på jakt etter en ny bærbar.

Ser ut til at dette må være en meget godt valg i prisklassen 10-16k.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for WSXGA+ modellen, men har fått vite fra Norek at denne modellen er faset ut, og kommer ikke inn på lager igjen dessverre..  :(

 

"Eneste" forskjellen på WSXGA+ modellen og WXGA modellen er jo skjermen naturligvis og CPU (770 kontra 760).

Når det gjelder skjermen, er dette er stort minus?

 

Bør jeg heller se etter andre merker nå som jeg ikke får fatt i WSXGA+ modellen?

(KN1, Acer, 1559, Dell, ?)

Hva mener dere?? :hmm:

 

Fant dere ut av hvordan det var minnebrikker i WXGA modellen? (2x256??)

 

Håper dere kan hjelpe meg her... :-)

 

På forhånd takk!

 

Mvh

5376780[/snapback]

 

Selv med dårligere skjerm og ikke like rask cpu så er det fortsatt i mine øyne et meget godt kjøp. Dessuten for mange så kan den laver oppløsningen være et pluss...1680x1050 er ganske så lite. Og når det gjelder cpuen så er nok det ikke så veldig veldig stor forskjell. Maskina blir uansett kraftig nok :)

Gå for den du...er ganske så sikker på at du blir alt annet enn skuffa :D

5376873[/snapback]

 

 

Høres veldig bra ut!

 

Tror nok ikke jeg hadde kjørt så veldig mye høyere oppløsning enn 1280 likevel, så er nok bra nok for meg dette her..

 

Hvordan synes du støynivået blir ved bruk av speedfan? Er den sjenerende på forelesninger??

 

Mvh

Lenke til kommentar

Asus M6Va og støy

 

Eller rettare sagt min asus M6Va med 770 PM og WSXGA+ skjerm.

 

GPU:

Støykilden på denne er GPU viften! Ut av esken så har den tre moduser; AV, 50% og ca 80-90%. Viften kjeme på når GPU-en passerer 55 grader og går på 50% heilt til GPU-en når <50 grader. Da stopper viften.

 

CPU:

Ut av esken blir CPU- en styrt av eit prog. som heiter Power4Gear+. Her velger du forskjellige "moduser" etter behovet. For eksempel vist brukeren velger "Super Performance" så går prosessoren på full guffe, dvs at den går på 2.13 GHz (770) og helder mellom 60- 70 grader. I motsettning til GPU viften så er CPU viften trinnlaus og justere seg i mykje større grad etter temperaturen.

Vist brukeren velger "Battery saving" eller "Office/ mail" setter den ned hastigheten til 800Mhz. Ved denne hastigheten så holder CPU-en 50-60 grader og trenger ikkje kjøling i det heiletatt. Dvs at viften til CPU-en ikkje går når du jobber med lette applikasjoner.

 

Kva dette betyr for deg:

Dette vil da sei, når du jobber med lette appliaksjoner, som surfer, skriver, legger kabal osv så går ikkje CPU vifta i det heiletatt. Med andre ord den lager INGEN lyd. MEN, GPU vifta slår seg på med javne mellomrom, dvs kvar 5-25 min og går i ein 3-10 min så slår den seg av. Vifta går på 50% (2500 rpm). Det går an å stille på hastigheten (klokkefrekvensen) til GPU- en også. Ved å gå inn i avansert oppsett til skjermkorte kan ein ved hjelp av PowerPlay justere hastigheten (klokkefrekvensen) til GPU- en. Vist denne er skrud heilt ned går skjerkortet på 100Mhz (GPU) og 120MHz (minne) (mot 351/297MHz på full effekt). Ved å skru ned hastigheten på skjermkorte utsetter ein behovet for kjøling av GPU-en. Men ein vil fortsatt oppleva at GPU- vifta går på 50% av og til i korte augeblikk.

 

Når det gjelder støynivået på GPU- vifta så er det litt vanskelig å sei. Eg syns den lyden er irriterendes, men ingen som har vert i samme møterom, stue, oppholdsrom, har verken lagt merke til den eller annmerkt den.

Vist du hører etter den så hører du den, så enkelt er det.

 

Dette er dessverre sånn M6Va- en er originalt ut av esken. Men noko som kan fobedres på 10 min. Vist du følger guiden som er beskreve/ nevnt i denne tråden tidligere så har du ein 100% stille maskin.

 

Kort oppsummert:

M6Va er relativ stille ut av eksen, med små forbedringer er den HEILT stille.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: med speedfan er den lydløs under normal bruk hele tiden, og støyer kun ved spilling. Speedfan må stilles inn riktig, men det kan jeg komme tilbake til senere når du kjøper maskina hvis du ikke finner det ut selv.

 

Powergear4 burde du holde deg langt unna, den er buggete og suger CPU-tid så det holder i massevis, i tillegg styrer den vifte/CPU/GPU helt feil, noe som resulterer i at du vil ikke få en lydløs maskin under normal bruk, viften vil starte/aksellerere minimum hvert 5-10 minutt på laveste setting med Powergear4.

 

Eneste relle lydløse alternativet for denne Asus maskinen er Speedfan.

Lenke til kommentar

"Eneste" forskjellen på WSXGA+ modellen og WXGA modellen er jo skjermen naturligvis og CPU (770 kontra 760).

Når det gjelder skjermen, er dette er stort minus?

 

5376780[/snapback]

 

har tidligare svart på eit lignende spm:

 

Ja, det er STOR forksjell mellom WXGA (1280 x 800) og WSXGA (1680 x 1050). Men, det er ikkje alle som likar å jobba med og enda mindre trenger ein WSXGA skjerm. Driver du med grafisk arb, webdesign, filmredigering eller andre progs der du trenger stor workspace så er det ein must med ein høgoppløsningskjerm. Vist du for det meste bruker bærbaren til surfing, skriving/ lesing, speling osv, så vil eg nesten anbefale ein WXGA skjerm. Sånn som eg ser det så er det ikkje vits i å betala for noko som du strengt tatt ikkje har bruk for og kan bli til eit irritasjonsmoment (pga str). Har sjølv ein WSXGA skjerm som er nydelig å jobba med, men er ikkje noko å sufra med. D går an å øka skriftstr. via IE eller i windows men det er ikkje alle prog eller websider som er tilpassa for skriftendringer. (skriften stikker ut av rammen eller øydeleger designet til sida). Det som du må finna ut av, er om du trenger denne "ekstra" arbeidsplassen både i dag og ein gang i nærmaste framtid.

 

5303419[/snapback]

Lenke til kommentar

Ang. CPU, lønner det seg med 760 istedet for 770. 760 / 750 er mere enn raskt nok i P-M, alt raskere blir overflødig nærmest og bare bruker unødvendig mye strøm og produserer unødvendig mye varme. P 1,86 / 1,73Ghz er fortsatt det absolutt mest balanserte og strøm/energi/varme/pris-effektive alternativet. Alt annet som krever litt er som regel grafiske ting som spill uansett, noe som går på GPU i mye større grad. Jeg har både en 1,70ghz(400 mhz bus) og en 2,00 ghz(533mhz bus) og merker nærmest ingen forskjell, begge maskinene har nokså lik GPU - konfigurasjon. Eneste er at 1,70ghz maskina bråker mindre og produserer mindre varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...