Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va

Lightning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått testa S/PDIF utgangen på m6-en med følgande kabel fra clas'rn:

322087_X_2004-06-30_121523.jpg

Det er nok ein "bryter" i 3,5mm åpninge som slår av/ på lyset når kabelen blir plugget til. Fungerer uansett veldig bra :)

5213793[/snapback]

Trodd ikke det var SPDIF utgang på M6Va. Ifølge Komplett står heller ikke dette i spes. fra ASUS. Hva er riktig?

Lenke til kommentar

Noen som har en høyfrekvent lyd når maskinen går på batteri?

Jeg har en ganske irriternede høyfrekvent lyd når jeg maskinen går på batteri.

Den er ikke der når den går på kabelstrøm.

Lyden blir borte akkurat når jeg scroller!?

Lokaliserer lydkilden sånn ca. .......det vakke lett gitt.....midt på maskinen, i nærhenten av rambrikkene? tror jeg :hmm: ?

Noen som kjenner til problemet?

Ellers er jeg fornøyd med maskinen - god allrounder.

Sorry dobbleposting

Endret av Sudoku
Lenke til kommentar

Lokaliserer lydkilden sånn ca. .......det vakke lett gitt.....midt på maskinen, i nærhenten av rambrikkene? tror jeg :hmm: ?

Sorry dobbleposting

5233903[/snapback]

Sorry at jeg ikke kan svare på problemet ditt, jeg lurer fremdeles på om dette er den maskinen jeg skal kjøpe, eller om jeg skal gå for Asus W1Vc. Ettersom du har M6Va kan kanskje du svare på om maskinen har SPDIF utgang? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Sorry at jeg ikke kan svare på problemet ditt, jeg lurer fremdeles på om dette er den maskinen jeg skal kjøpe, eller om jeg skal gå for Asus W1Vc. Ettersom du har M6Va kan kanskje du svare på om maskinen har SPDIF utgang? Takker for svar.

5235082[/snapback]

Det er SPDIF utgang, jeg har en slik kabel som adis postet bilde av.

Men da jeg koblet den til mitt Loitech anlegg stod det bare Stereo, burde jeg ikke få 5.1 lyd? Jeg har ikke funnet noen innstillinger på dette, bare om SPDIF skal være av eller på og hvilken frekvens den skal bruke.

Lenke til kommentar

Sudoku...har opplevd liknende på mi maskin og. Da har den høyfrekvente lyden oppstått når jeg har scrollet eller lignende. Lokaliserte da lyden til å komme fra nedre venstre hjørne. Men av en eller annen merkelig grunn så kommer og går den. Vet desverre ikke hva som fremkaller lyden men du kan jo eventuelt sjekke opp med en oversikt over komponentene i maskina

Lenke til kommentar
Sudoku...har opplevd liknende på mi maskin og. Da har den høyfrekvente lyden oppstått når jeg har scrollet eller lignende. Lokaliserte da lyden til å komme fra nedre venstre hjørne. Men av en eller annen merkelig grunn så kommer og går den. Vet desverre ikke hva som fremkaller lyden men du kan jo eventuelt sjekke opp med en oversikt over komponentene i maskina

5237124[/snapback]

Ja, dette er faktisk CPU'en.. Av en eller annen merkelig grunn vil den lage denne lyden når den går på batteri drift.. Ingenting å gjøre med, ihvertfall ikke som jeg vet om..

Lenke til kommentar

Sorry dobbleposting

5233903[/snapback]

5235082[/snapback]

Det er ihverfall et hull ved siden av mic-inngangen som heter S/PDIF

ÅHHH...SNART HELG!! :tease:

Lenke til kommentar

Da jeg satt fredelig på lesesalen idag og skulle skru på maskinen fikk jeg en bekymrende feilmelding. Jeg har brukt den før på dagen, men da jeg nå startet opp ville ikke Windows starte og jeg fikk følgende feilmelding:

Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key

Prøvde å endre på bootsekvensen i BIOS, men fikk samme feilmelding. La merke til at lyset på DVD-romet blinket konstant, og da jeg trykket på åpneknappen kom ikke skuffen ut. Heller ikke force-open (det lille hullet) virket. Det er ingen disc i DVD-romet, og jeg har kun brukt det én gang for å prøve en DVD.

Da jeg tok ut DVD-romet og bootet startet maskinen som normalt. Det er ikke noe tilbehør koblet til maskinen og jeg har ikke lagt inn software som tilsier at noe slikt skulle oppstå. Kjører et virussøk nå, og oppdaterer hvis den finner noe.

Har sendt mail til PSdata, men selvfølgelig måtte dette skje på en fredag, så jeg kan ikke forvente svar med det første. Er det noen som kan hjelpe meg, alle innspill mottas med takk! :no:

Lenke til kommentar
Er det noen som kan hjelpe meg, alle innspill mottas med takk!
Du kan jo ringe Asus' 'norske service' 23162682 (sansynligvis svar på svensk) etter å ha sjekket de nordiske garantibestemmelsene*. De gir hente- og bringeservice, så kanskje de er villige til å bare levere en ny brenner om det er denne som er defekt. Hvis du uansett må sende hele saken fra deg er det kanskje greiere å ta det via PS Data siden Asus vil sende maskinen til Nederland (edit: Spør om dette. Nå som Asus har selger stadig mere her i landet er det vel mulig at de kan ha skaffet seg en servicepartner 'closer to home'.) og det kan være noe usikkert med omløpstiiden og slikt.

[*]Merk forøvrig at i Danmark og Sverige har en reparert del ikke under noen omstendighet har en *kortere* garantitid enn tre måneder, mens den i Norge ikke under noen omstendighet er *lengere* enn tre måneder... (Antar at dette er en skrivefeil.) Asus lager lekre bærbare, men ved å lese rundt omkring er det lett å se at de ennå har mye å lære når det gjelder det å være et 'merkenavn'.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

ASUS har ingen servicepartner her på berget, all reparasjon skjer i Nederland.

Sender du en mail til PSData vil du mest sannsynlig få til svar at ASUS Nordic tar seg av all support på ASUS produktene, og henvise deg til telefonnummeret som var nevnt over. Selv synes jeg det er like greit å henvende seg til produsenten, men man har ingen plikt til det, man skal kunne forholde seg direkte til selger.

Lenke til kommentar

Takk for den avklaringen. Over et halvt år siden jeg hadde noen kontakt med Asus Nordic og tenkte kanskje at den markante salgsøkningen kombinert med en øket satsning mot det norske markedet (opprettelsen av www.asus.no osv.) kunne indikere at dette hadde endret seg.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp denne i 1280x800 utgaven (synes det gir litt mere GPU vs ytelse vs 1:1 nativepixel avkastning).

Den bråker som et helvete ut fra kassa / default (kjører standard 206 BIOS).

Men med kombinert NHC og Speedfan er den som en drøm ettersom den er 100% kompatibel med begge programmene, nå lager den aldri en eneste lyd under normal bruk som surfing, editering, photoshop, word og til og med litt enklere spill og HD divx-avspilling i Media player classic med diverse filtre på.

På kraftigere spill går vifta, men det gir jeg f*** i, hvem gjør ikke det, da bråker jo allt annet av lyd uansett.

Super maskin, elendig BIOS-viftestyring (men 100% løstbart problem med NHC og Speedfan sammen som gir maskinen en perfekt lydprofil i alle CPU-hastigheter som gjør vifta til et ikke-eksisterende tema.)

Den lave pipelyden er pga lydprosessoren som fanger opp CPU, de ligger for nærme hverandre, og er et kjent problem på mange maskiner generelt, ikke bare Asus bærbare, men er ikke irritabelt synes jeg med mindre man sitter å venter på lyden, noe jeg ikke gjør.

Ellers, elendig software som følger med, elendig knappe-software, den er bare til bry med stygge store OSD-displayet sitt, og den forutsetter at du har spesielle software (Pro-programmet / drivere fra Intel, noe ikke alle liker å bruke, bruker XPSP2 sin modul istedet for WLAN her, mindre CPU-bruk og mere integrert synes jeg, krever Synapsis drivere for at av/på knappen for touchpaden skal virke.)

ASUS burde ta seg sammen og lage knappe-software som er uavhengige av andre programmer slik som er vanlig. Så for tiden kjører jeg uten knappe-programvaren, den er bare irriterende, rotete, halvferdig og i veien, savner den ikke og ikke at jeg bruker snarvei knappene noensinne (bortsett fra WLAN on/off skulle jeg gjerne hatt.)

Skjermen er veldig deilig å se på, veldig lyssterk og skarp til å være 1280x800 imo, kassa er helt fenomenal, det oser kvalitet av kassa i karbonfiber, ikke noe plastic fantastic her i gården, ikke et knirk fra kassa, meget solid overalt.

DVD-drevet har jeg ikke prøvd enda, forventer at det er ræva siden det er TSSCorp sin L532A modell som har fått dårlig omtale for treg brenning på billigplater. HDD'en (Hitatchi travelstar 12ms 5400RPM 80GB) er klikkete i lyden og bråker desverre, men gjør meg egentlig ikke noe, den skal fort byttes ut med noe langt bedre/stillere og større uansett så fort jeg får løftet på baken og kommet meg i nærmeste databutikk. DVD-drevet kommer jeg sikkert til å kjøpe en NEC 6500A etterhvert hvis den viser seg å være elendig.

Bluetooth-driverne som følger med er halvferdige og nærmest ubrukelig. (Kom gjerne med noen bedre løsning/guide på å installere noe bedre)

Denne maskinen er meget bra for de som vet å sette opp litt selv, knotete å sette opp for å utbedre irritasjonsmomenter i begynnelsen, men når man først har gjort det så er denne maskinen på ti-på-topp-listen min garantert, er man derimot en "mannen-i-gata" som ikke har mye greie på data/drivere osv, kan man fort ende opp med å bli "gimpet" / begrenset av den dårlige softwaren og bråkete default BIOS-styringen.

Det er tydelig at 99% av irritasjonsmomentene kan (og håper) ASUS fikse enkelt med bedre software og en BIOS-oppgradering for viftestyringa, da vil den være perfekt for "mannen-i-gata" også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Samme sak på min M5A, en lav men høyfrekvent pipelyd enkelte ganger når maskinen går på batteri. Har vært borti dette på andre laptop'er fra andre produsenter også, så det er ikke uvanlig. Hva det skyldes aner jeg ikke.

5237191[/snapback]

Jeg hadde en slik irriterende pipelyd på den forrige pcen jeg hadde, men det var en vanlig stasjonær. Løsning var å kjøre et crunche program (regne primtall eller noe slikt). Det viste seg at pipelyden kom kun når cpu'en var idle. Det stemmer ihvertfall med at lyden forsvinner hvis en blar opp og ned.

Det kan jo være verdt et forsøk. Om det er minnet eller cpu som lager lyden vet jeg ikke.

Kenneth

Lenke til kommentar

CPU fyker ned til 398mhz i "bærbar"-instilling når den går på batteri og idler, og kjører på 786mhz med samme instilling når den går på strøm.

Pipelyden vil muligens forsvinne hvis man skrur av "Long Batterilife mode" i BIOS på denne maskinen, da kjører den lik hastighet (786mhz) når den idler uansett om den går på batteri eller strøm.

Lenke til kommentar

Jeg har en pipelyd som går konstant når vifta går.. setter jeg viftene til å gå raskere er pipelyden høyere.. når viftene går på 30prosent hører jeg den ikke.. hadde tenkt spørre Asus hva søren det er for noe..

Kan være enig at det er verre på batteri drift, men synes jeg hører den uansett jeg. Det er egentlig det eneste som kan irritere meg med denne PCen.. men har jo lært meg å komme unna det da.

Endret av therese84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...