Gå til innhold

250Gb S-Ata 300, NCQ Roundup

Heineoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har veldig lyst på ny 250gb harddisk.

Den må ha S-ATA 300 og NCQ

Tidligere har jeg en:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31812

og en

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15208

Har lyst til å bytte ut sistnevnte pga. at den bråker.

De jeg har sett på:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=28581

og

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25555

(kom gjerne med andre forslag)

Bør jeg velge samme merke som jeg har fra før? :hmm:

Ser også at Maxtor har noen med 16mb cache, dog disse har S-ATA 150.

Er 16Mb en stor fordel? :hmm:

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg har forstått, så har de to diskene litt forskjellig kvaliteter...

Ettersom du har en Hitachi, og syns den bråker, så vil jeg kanskje anta at samme disken med 250GB ikke vil bråke så mye mindre.

Men tilbake til kvalitetene, Samsungen er veldig stille og holder seg ganske kald, men kommer ikke helt opp i mot Hitachien's ytelse.

Jeg har nettopp kjøpt meg ny PC, og valgte selv Samsungen, siden jeg ikke har et særlig stort behov for den lille ytelsesøkningen Hitachien gir. Tror heller ikke at jeg kommer til å angre på valget mitt. Men det vil tiden vise.

Du kan uansett ikke gjøre MYE galt, samme hvilken av diskene du eventuelt skulle velge. Tror de begge er utmerkede disker.

Lenke til kommentar

Takk!

Grunnen til at jeg synes den ene Hitachi disken bråker er fordi den gammle modellen som er den ene jeg har lager en kalibrerings lyd.

Akkurat som en katt som mjauer hver 20min.

Ellers synes jeg støy nivået er helt kurrant.

Den nye typen med Sata 300 (T) er blitt også litt bedre på støynivå en den gammle.

Den har heller ikke den kalibrerings lyden.

Lenke til kommentar

Hvis du leter litt på nett, vil du finne utallige tester av disse diskene. hw.no, dinside.no, pcworld.no, og sikkert 1000-vis av andre tester.

Ettersom jeg har lest flere av dem, er, som sagt, mitt inntrykk at hitachien er et lite hakk foran på ytelsessiden. Mens Samsungen er roligere og litt kjøligere. Jeg mener å huske at testen på hw.no påstod at hitachien (400GB versjonen) var litt 'bråkete', uten at jeg tror det er tilbake til gode, gamle dager.

Som systemdisk valgte jeg selv en WD raptor 74GB, mens jeg som lagringsdisk tok samsungen.

Komplett har samsungdisken som ett av ukens tilbud, kan gjøre et godt kjøp der innen uken er omme.

Lenke til kommentar
Bør jeg velge samme merke som jeg har fra før? :hmm:

Ser også at Maxtor har noen med 16mb cache, dog disse har S-ATA 150.

Er 16Mb en stor fordel? :hmm:

Du trenger ikke å ha samme merke med tanke på komaptibilitet. Alt er kompatibelt uansett merke.

SATA-150 har i hvertfall ikke noe å si på ytelsen i forhold til SATA-300. Det er absolutt null forskjell siden diskene uansett aldri klarer å levere mer enn ca 70 MB/s.

16 MiB (ikke Mb) har relativt lite å si for ytelsen. Det er en forskjell, men forskjellen er liten. Optimaliseringer i firmware kan ha like mye å si på ytelsen som 8 vs. 16 MB. Altså neppe noen merkbar forskjell. PS. Det kan også være verd å merke seg at den lille forskjellen forsvinner helt på lagringsdisker med hovedsaklig filer over 1MB. Det er kun på OS-disker og disker du kjører programmer og mange små filer fra at det vil bli en liten ytelseforskjell.

PS. Jeg ville ikke valgt Seagate barracuda 7200.8-serien siden den har høy feilprosent i følge statistikkene til storagereview. Disse diskene har forresten også kalibreringslyd. Særlig de første timene av dens levetid.

Lenke til kommentar

Er sinsykt fornyød med min Hitachi Deskstar T7K250 160 GB S-ATA.

(T=Turbo)

Så jeg ville abselut kjøpt denne harddisken igjen.

Så jeg tror jeg går for Hitachi versjonen.

Min bråker i hverfall ikke,

pluss at jeg synes ytelse på harddisken er veldig viktig i en pc!

Eneste er lurer på da er, feilprosenten Samsung vs Hitachi?

Lenke til kommentar

Storagereview har hverken Hitachi T7K250-serien eller Samsungs P120-serie i feilstatistikkene sine.

(Litt på siden: Det virker som de som driver storagereview har gitt opp nettstedet og ikke gidder å teste flere disker. De har i hvertfall vært alt for slapp med testing og vedlikehold av nettstedet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...