Gå til innhold

Flere repositorylister samtidig?


raakken

Anbefalte innlegg

Hei

Kjører debian og liker det pga. at alt er prøvd ut og det er satblit til tusen(frem til nå), MEN, det er masse jeg ikke finner i synaptic. Flash til mozilla, sun-java(funker andre java like bra, til visning av internettsider osv?)

Og det jeg da lurt på var om det gikk ann å lage seg en liste til over repositorys, kalt, "repositorylist2" ellernoe, som man kunne bruke når man ikke fant det man ville.

Grunnen til at jeg spør er jo at debian har tre forskjellige "utgaver", stabil, ustabilsom er så og si stabil?) og skikkelig ustabil(vanlig ustabil)

Kunne kanskje tenke meg til at de pakkene fra den ene der kunne brukes trygt?

er dette helt på jordet? Blir det lettere bare å"hente ut filene fra sidene deres?

syntes bare det var rart at jeg ikke fant hverken flash eller java...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda, vet jeg kan endre repositorylista mi, men det er bare det at jeg valgte debian for jeg ville ha et skikkelig stabilt system og da vil jeg ikke ha med de repositoryene visst de ikke er stabil, men muligheten for å hente dem frem visst jeg ikke finner de programmene jeg vil ha.. som f.eks, java og flash osv

Lenke til kommentar

Har du med "non-free" i rep. lista di?

Jæ husker ente hva det heter, noe med univers el.

 

Poenget er at du ente finner Flash og Java med Synaptic er fordi Debian er virkelig harde på lisenser. Debian folket nekta tilogmed å legge en dokumentasjonslisens fra GNU/FSF i standard rep. for Debian fordi de ente anså lisensen for "Free".

 

Flash og Java er ente free, derfor må du "åpne" rep. lista di for non-free pakker. Jæ mener Ubuntu har en god HOWTO på det...

 

EDIT: glømte no.

Du trenger da ikke å skifte til testing(Etch) eller unstable(Sid) for å få det du mangler.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
og da åpnre jeg for flere pakker/programmer?

Du åpner for det som kalles "non-free", programvare som Debian anser som ufri.

Husk å kjøre apt-get update etterpå.

 

Non-Free

    Packages in this area have some onerous license condition restricting use or redistribution of the software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...