raakken Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei Kjører debian og liker det pga. at alt er prøvd ut og det er satblit til tusen(frem til nå), MEN, det er masse jeg ikke finner i synaptic. Flash til mozilla, sun-java(funker andre java like bra, til visning av internettsider osv?) Og det jeg da lurt på var om det gikk ann å lage seg en liste til over repositorys, kalt, "repositorylist2" ellernoe, som man kunne bruke når man ikke fant det man ville. Grunnen til at jeg spør er jo at debian har tre forskjellige "utgaver", stabil, ustabilsom er så og si stabil?) og skikkelig ustabil(vanlig ustabil) Kunne kanskje tenke meg til at de pakkene fra den ene der kunne brukes trygt? er dette helt på jordet? Blir det lettere bare å"hente ut filene fra sidene deres? syntes bare det var rart at jeg ikke fant hverken flash eller java... Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Det går ann å hente dem fra andre lister, gikk i allefall ann å gjøre det i ubuntu(basert på debian). Jeg husker ikke helt hvor jeg fant filen som skulle endres litt på, men du finner det sikkert ut hvis du leter litt gjenom sidene til debian, evnt. user guide. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 joda, vet jeg kan endre repositorylista mi, men det er bare det at jeg valgte debian for jeg ville ha et skikkelig stabilt system og da vil jeg ikke ha med de repositoryene visst de ikke er stabil, men muligheten for å hente dem frem visst jeg ikke finner de programmene jeg vil ha.. som f.eks, java og flash osv Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Har du med "non-free" i rep. lista di? Jæ husker ente hva det heter, noe med univers el. Poenget er at du ente finner Flash og Java med Synaptic er fordi Debian er virkelig harde på lisenser. Debian folket nekta tilogmed å legge en dokumentasjonslisens fra GNU/FSF i standard rep. for Debian fordi de ente anså lisensen for "Free". Flash og Java er ente free, derfor må du "åpne" rep. lista di for non-free pakker. Jæ mener Ubuntu har en god HOWTO på det... EDIT: glømte no. Du trenger da ikke å skifte til testing(Etch) eller unstable(Sid) for å få det du mangler. Endret 17. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Bortsett fra at Ubuntu ikke bruker Debians navn på det, ja. legg til "contrib non-free" bak "main" i /etc/apt/sources.list Så det ser slik ut: deb http://ftp.debian.org/debian/ main contrib non-free Lenke til kommentar
raakken Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 og da åpnre jeg for flere pakker/programmer? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 in one word: yes in two: hell yes Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 og da åpnre jeg for flere pakker/programmer? Du åpner for det som kalles "non-free", programvare som Debian anser som ufri. Husk å kjøre apt-get update etterpå. Non-Free Packages in this area have some onerous license condition restricting use or redistribution of the software. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 skal det se slik ut:deb http://ftp.no.debian.org/debian/ stable main contrib non-free eller slik: deb http://ftp.debian.org/debian/ main contrib non-free treig på søndager Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Bruk den øverste du, som er det norske mirroret. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 det finka ikke.. fikk bare beskjed om at den ikke kunne finne de sidene det var snakk om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå