Gå til innhold

Microsoft Expression


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en smule skeptisk til alt dette ms driver med for tiden. de har laget/kjøpt sitt egen antispy og antivirus, et program som skal konkurere med photoshop (Sparkle Interactive Designer), et som skal konkurere med flash (Sparkle Interactive Designer), et som skal konkurere med Macromedia Dreamweaver (Quartz webdesigner).

 

Office pakken konkurerer allerede med mange andre aktører som f.eks Corel med WordPerfect Office 12, så var det alle IM klientene msn prøver å vinne over, det samme går for WMP og IE (forresten, er det andre som ikke får sett demoene i firefox her?), det finnes ingen andre grafiske brukergrensesnitt til windows i det heletatt som jeg har hørt om og hva var det som egentlig skjedde med openGL når directX 9.0c kom?

 

Når windows først bestemmer seg for å konkurrere kjøper de opp trusler, saksøker for filleting, intregerer programmene sine til de grader at brukerene nesten er nødt til å bruke dems programmer. Du kan heller ikke kjøpe en utgave av windows uten et hav av dems programer som nesten er umulige å slette bortsett fra en utgave som er gitt ut i eu uten wmp til samme pris, noe som er irriterende for de som ikke bruker wmp siden de da betalerer programmerere for en pakke som de ikke skal bruke. i bunnen er ingen av ms sine produkter "gratis" da jeg tviler på at noen som er anstatt i ms jobber gratis, og i steden for å la brukerene betale for de programmene som de har lyst på etter at de har kjøpt windows, tvinger ms brukerene til å betale for programmene når de kjøper windows.

 

Jeg lurer sterkt på hvordan dette kommer til å ende om kanskje 10 år, ms er jo ikke akkurat de som gir seg med det første og de er dyktige konkurrenter selv om de bruker et par sleipe triks, men sånn som dette går ser det nesten ut til å bli et 90% rent ms produkt. Og noe som sannsynligvis ikke kommer til å skje, men en artig teori, hva om andre selskaper som adobe og macromedia ser på konkurransen som kritisk for deres produkter og ser dems største sjanse for å overleve er å droppe ut ms og gå til alternativene som f.eks mac før windows brukerene blir vant til de nye programmene til ms og føler seg tilfreds med dem.

 

Nå er et ikke sikkert at alle de nye programmene som kommer er gratis, men tenk bare på hvor godt intregrert det kommer til å være med f.eks IE som er den største nettleseren som er ekstremt godt intregrert med windows som er det største os`et og hvilke fordeler dette kan ha for ms. Ms har lenge hatt progrmmer for bilderedigering og webdesign, men jeg har aldri sett på dems programmer som noen kunkurent til andre selskapers programmer før nå.

 

Med dette og alt annet som skjer rundt ms, kan det hende at dette kommer til å gjøre dem mere vondt en godt?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Jeg tror at MS Expression kan få en brukere, men de godt veletablerte designerne og utviklerne som allerede har et favorittprogram vil nok ikke bry seg om å bytte i det hele tatt, det tar rett og slett for mye tid og det igjen er penger.

 

Men folk vil vel snart få øynene opp for hvordan dette går hen, det virker for meg at de går etter hvert eneste segment i IT-verdenen, dette syns jeg er dumt og unødvendig. Fortsetter dette vil det nok komme flere rettsaker og evt. vil nok det skje drastiske tiltak hvis MS insisterer på å konkurrere mot alt og alle, tiltak som f.eks splitte opp MS i avdelinger vedrørende hvilke programmer de lager.

 

Ser på utviklingen til MS med argusøyne, jeg liker ikke at et selskap skal ha eie alt innen et felt.

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte på var Corel og deres oppkjøp av jasc og dermed paint shop pro. Skrev en mail til de jeg og spurte hvordan det var med en versjon til mac. Fikk som svar at nei det hadde de ikke tenkt til. Paint Shop Pro blir nok første som dør på grunn av ms garantert kommer til å legge en liten versjon av denne pakka inn i windows en eller annen gang. Eller gjøre en liten versjon "gratis" å laste ned for windows.

 

Så hvorfor gjør ikke da Pain shop pro folka noe smart og skaffer seg kunder under linux og mac? Merkelig verden.

Lenke til kommentar
<.. kloke ord ..>

Jeg er enig. MS er store, veldig store. Etter min mening så store at de i lang tid har truet sunn konkurranse. All potensiell stor konkurranse kjøpes opp lenge før de vokser seg store. De slår også under bena på konkurrenter ved å se hva som gir suksess i markedet og integrere det "gratis" i sine OS eller programpakker. Dermed forsvinner konkurransen som kunne ført til en mer effektiv evousjon og utvikling av egenskaper.

 

Ta f.eks SW brannmurer. Hvem er det som får solgt brannmurer til samme pris nå som før MS integrerte dette? Ingen! Og hvor fort går utviklinga av brannmurer nå? Jo, det går sikkert fremover, men trolig mye tregere enn om det var sunn konkurranse og en rekke konkurrenter konkurrerte om å ha de beste funksjonene, høyeste sikkerheten og beste brukervennligheten. Slik er det ikke nå. De alle fleste kjører standard innebygget brannmur og driter i hva annet som tilbys. MS er fornøyd med det så kenge folk ikke strømmer massivt over til konkurrentene slik man gjør med nettlesere for tida. Først da setter de seg ned og utvikler en ny og bedre versjon. Konkurrentene mister altså så mye inntekter og blir slått bena under hver gang de reiser seg at det ikke er noe morsomt lengre og finner seg nye nisjer. MS storkoser seg og fortsetter med integrasjon av suksessfulle konsepter og gjør oppkjøp.

 

Det kan vel egentlig sammenlignes med utviklingen i dagligvaregransjen de siste 20 årene. Kjedene har tatt over med masseproduserte produkter som er akkurat gode nok til å bli godtatt, mens mangfoldet forsvinner. Gå f.eks på rema 1000 og se hvor mange forskjellige sorter det er med kaviar, gulost, ketchup, blader etc. Utvalget er skuffende og stadig flere spesialforretninger må legge ned fordi de mister dagligkundene. Utvalget minsker og det er nesten umulig å motarbeide trenden om f.eks dårligere kvalitet på fisk i butikkene. Man finner jo nesten ikke bra fisk i noen butikker lengre så da må en enten ta til takke med dårlig fisk eller la være å kjøpe det.

 

Det er trist å se at det samme skjer i programvareindustrien med Microsoft i spissen. Lavere utvalg og dermed mindre konkurranse og lavere utviklingstakt er absolutt ikke til det beste for oss kunder. Noen (myndigheter) burde grepet inn og splittet selskapet opp i konkurrerende selskaper, samt splittet produktene helt fra hverandre slik at de kun selges separat og sørget for åpne formater slik at den sunne konkurransen kan gjenopprettes.

 

Til de som automatisk vil flame meg fordi jeg er kritisk til Microsoft: Ta dere en bolle. Jeg har ikke noe i mot selskapet fordi de heter Microsoft, men fordi det de gjør med rettferdig og sunn konkurranse. Jeg er akkurat like kritisk til konkurransehemmende selskaper i andre bransjer samme hva de heter.

Lenke til kommentar
Det kan vel egentlig sammenlignes med utviklingen i dagligvaregransjen de siste 20 årene. Kjedene har tatt over med masseproduserte produkter som er akkurat gode nok til å bli godtatt, mens mangfoldet forsvinner. Gå f.eks på rema 1000 og se hvor mange forskjellige sorter det er med kaviar, gulost, ketchup, blader etc. Utvalget er skuffende og stadig flere spesialforretninger må legge ned fordi de mister dagligkundene. Utvalget minsker og det er nesten umulig å motarbeide trenden om f.eks dårligere kvalitet på fisk i butikkene. Man finner jo nesten ikke bra fisk i noen butikker lengre så da må en enten ta til takke med dårlig fisk eller la være å kjøpe det.

Så før de store kjedene slo igjennom i Norge var det større utvalg av gulost og ketchup i dagligvarebutikkene? Det er kanskje noe de som har vokst opp etter at kjedene slo igjennom tror, men det er i alle fall stikk i strid med min erfaring. Tror du han som eide den lokale dagligvarebutikken stod og ystet selv på bakrommet?

 

Er jo også vanlig med ferskvareseksjoner i de store kjedene der de selger fisk og slikt. At disse ferskvareseksjonene var så mye bedre før kjedene kom strider nok en gang mot min erfaring.

Lenke til kommentar

msulland: Ja det var noe sånt jeg mente :yes:

 

tjodrik: Før i tida var det hundrevis av lokale produsenter av f.eks Ost, der hver forretening kunen velge ut de sortene de ville føre. Nå har vi 2-3 store norske osteprodusenter som lager mer eller mindre identisk ost og som har ca 99% av det norske markedet. Vi har mistet muligheten til å velge butikk og butikkene har mistet muligehten til å velge individuellt. Lokale varer er nesten helt utryddet. Fisk som selges på Rema i finnmark har ligget i frysedisken, og har igjen blitt transportert i frysebil fra sentralalgret i Oslo som igjen har fått det via fryseskip fra f.eks Chile. Og de kaller det ferskt selv 1,5 år etter at fisken er fisket. :no: Selv om fiskerene vil selge dagsfersk norsk fisk til Rema rett fra fiskemottakene som ligger vegge i vegg så får de ikke det pga konkurransehemmende avtaler som de store kjedene har. Resultatet er elendig kvalitet og elendig utvalg. Joda, utvalget VAR bedre før. For da hadde vi ørten fiskebutikker med hver sine leverandører, ikke ørten prikk like frysedisker slik det er nå. Vi hadde også lokalt ystet ost i nærbutikken sammen med ost fra de ulike meieriene med hver sine oppskrifter. Hver butikk hadde hvert sitt navn og hvert sitt vareutvalg fordi det ikke var samkjørte innkjøpsavtaler.

 

Det samme skjer med Microsoft. De er store og kan masseprodusere enkle produkter som er bra nok til å godtas av menigmann. Noe som undergraver inntektskildene til konkurrenter selv om de har bedre produkter. Som de store dagligvarekjedene så er det PR og pris som teller. Ikke utvalg og kvalitet.

Lenke til kommentar
msulland: Ja det var noe sånt jeg mente :yes:

 

tjodrik: Før i tida var det hundrevis av lokale produsenter av f.eks Ost, der hver forretening kunen velge ut de sortene de ville føre. Nå har vi 2-3 store norske osteprodusenter som lager mer eller mindre identisk ost og som har ca 99% av det norske markedet. Vi har mistet muligheten til å velge butikk og butikkene har mistet muligehten til å velge individuellt. Lokale varer er nesten helt utryddet. Fisk som selges på Rema i finnmark har ligget i frysedisken, og har igjen blitt transportert i frysebil fra sentralalgret i Oslo som igjen har fått det via fryseskip fra f.eks Chile. Og de kaller det ferskt selv 1,5 år etter at fisken er fisket. :no: Selv om fiskerene vil selge dagsfersk norsk fisk til Rema rett fra fiskemottakene som ligger vegge i vegg så får de ikke det pga konkurransehemmende avtaler som de store kjedene har. Resultatet er elendig kvalitet og elendig utvalg. Joda, utvalget VAR bedre før. For da hadde vi ørten fiskebutikker med hver sine leverandører, ikke ørten prikk like frysedisker slik det er nå. Vi hadde også lokalt ystet ost i nærbutikken sammen med ost fra de ulike meieriene med hver sine oppskrifter. Hver butikk hadde hvert sitt navn og hvert sitt vareutvalg fordi det ikke var samkjørte innkjøpsavtaler. 

 

Det samme skjer med Microsoft. De er store og kan masseprodusere enkle produkter som er bra nok til å godtas av menigmann. Noe som undergraver inntektskildene til konkurrenter selv om de har bedre produkter. Som de store dagligvarekjedene så er det PR og pris som teller. Ikke utvalg og kvalitet.

Mac er vel kanske ikke så mye bedre de heller, de er nesten værre når det gjelder å presse brukere opp i et gjørne ...ahem...iPOD...ahem... og forresten, Adobe kuttet ut premiere til mac ( http://store.adobe.com/store/products/mast...urcecode=128302 ) fordi de hadde lite salg pga (tror det var) Final Cut Pro.

 

Skjønner ikke hvorfor alle er så redd for forandring, det finnes alternativer som Linux, BSD, Mac og Solaris for å nevne noen. Hvis det hadde vært litt mer balanse hadde det sikkert blitt flere programmer og spill,osv til andre oser enn windows og mer nytenking.

 

Gikk over til Linux for ca. litt over et halvt år siden da jeg ble lei av ms sin markedsføring.

Til dere som fortsatt tror Linux bare er en svart skjerm med hvit skrift, slik ser min helt gratis version av Ubuntu ut med KDE GUI ;)

post-127-1127081388_thumb.jpg

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste her, Microsoft pynter på gamle greier og kaller det nytt. De har et konsept de kaller "Integrated Innovation", men etter det jeg leser om det, er det ikke snev av innovasjon tilstede.

 

Da er det interessant at Microsoft blir stresset over at de smarteste hodene nå flytter til Google, et selskap som ikke reserverer ordet "innovasjon" til festtaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...