Dagger Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei der. Jeg har store problemer med mounting av en S-ATA disk i debian 3.1, Jeg og kompisen har sittet nå i ca 4 timer uten hell. Hovedkortet er av typen ASUS A8N-SLI Deluxe. Problemet er at jeg ikke vet helt åssen jeg mounter, om det er hda, hdb, hds eller hva. De dukker ikke opp i my home i KDE eller noe, rådløsheten herjer. Jeg har satt alt opp på reiserfs som filsystem. Jeg har også instalert sata driver fra http://packages.debian.org/testing/virtual/sata-modules Jeg bruker den nederste.... Mvh, Dagger Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 SATA dukker opp som sdxX. bruk "fdisk -l" til å finne ut hvilke disker/partisjoner som er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Dagger Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Hei! I fdisk så dukker bare IDE-partisjonene opp. Det som er merkelig, er at under boot så finner den harddiskene! Er det noen spesiell driver som ikke er installert? Er det riktig driver jeg har? Mvh, Dagger Lenke til kommentar
Ümlaüt Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Skrig "dmesg | less", og sjekk om kernelen faktisk finner SATA-kontrolleren og SATA-disken(e) dine under oppstart. Det kan hende at du må laste noen moduler for at det skal virke. Lenke til kommentar
Ümlaüt Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Tror jeg ikke leste det du skrev godt nok. Har du laget partisjoner i det hele tatt på SATA-disken? Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 sitter med samme probbet. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Hvilket chipset er det på kontrolleren? btw, kjør en fdisk -l som root for å sjekke om den har funnet diskene.. eventuelt kan dmesg |grep -i sata være kjekt Endret 21. september 2005 av xeon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå