Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kablet nettverk fra ruter til windows 98-maskin?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp gått i anskaffelse av en bærbar maskin med et trådløst nettverkskort. Jeg sitter med en adsl fra halde.net på min gamle windows 98-maskin. Dette nettet er koblet opp gjennom modemet uten noen ruter. Derfor gikk jeg i forbindelse av kjøpet av den bærbare maskinen, til anskaffelse av en trådløs ruter. Jeg koblet opp slik: fra vegguttak til modem, fra modem til ruter.

Da ruteren var konfigurert ved hjelp av "setup wizard" på siden til ruteren fungerte nettet utmerket på den bærbare maskinen.

Neste steg var altså å få nett på begge maskinene, den ene trådløst og den andre via kabel. Jeg koblet derfor w98-maskinen til ruteren på vanlig måte. Problemet som oppstod nå, var at det ikke var noe tegn til nett på den stasjonære maskinen. Jeg stilte inn på å motta ip-adresse automatisk og regnet med at ruteren ville sende ip-dresse.

Ingenting skjedde, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kom til å tenke på at jeg har fått kun èn ip-adresse fra halden.net(internettleverandøren). Hva skal jeg gjøre for å få nett på begge maskinene?

Håper at noen kan hjelpe meg. Det er som sagt snakk om en windows 98 maskin, og jeg kan personlig veldig lite om internettoppsett på en slik maskin.

Takk for alle svar :thumbup:

Nimblex

Endret av Nimblex
Videoannonse
Annonse
Når du kjøper en nye router, så er vel egentli ingenting aktivert. Det er derfor du MÅ konfigurere router før bruk!

Tja.. ;-)

Dette varierer vel litt fra fabrikant til fabrikant, men somregel står routere oppsatt med dynamic IP-mottak, og 0 kryptering på tråløsbiten..

Dette for at det skal fungere mest mulig "out of the box" :thumbup:

Jeg har windows 98, nettverksinstillingene er slik de var da jeg hadde nettet gjennom modemet. Det eneste jeg har gjort er å gå inn på nettverksinstillinger og byttet fra en spes. ip(den vi fikk fra internettlevrandøren) til at den skal motta automatisk ip-adresse.

Jeg bruker den samme kabelen som tidligere stod fra modem til pc, går ut ifra at dette er en TP-kabel.

Når jeg har aktivert routeren til å sende ip-adresser, er det noe mer jeg er nødt til å stille inn på på min 98-maskin?

Tusen takk for gode svar! :thumbup:

Nimblex

Endret av Nimblex

Dersom din "Gamle" PC klarer XP blir alt enklere.

Har den mindre enn 256 ram med GPU i HK kan W-2000 trille lettere.

Hjemmenettverk er enklest med XP/2000.

Til "miXer" sitt utsagn må uenighet påpekes.

Selv kjører jeg nettverk på PII/PIII/AMD64/Kiss558, til dags dato har det ikke vært foretatt konfigurering på routeren (D-Link604, Kr.250,-)

I XP kan nettverket styres fra hver enkelt PC/klient , det eneste som trengs er et felles nettverksnavn i hver PC.

Dersom din "Gamle" PC klarer XP blir alt enklere.

Har den mindre enn 256 ram med GPU i HK kan W-2000 trille lettere.

Hjemmenettverk er enklest med XP/2000.

Til "miXer" sitt utsagn må uenighet påpekes.

Selv kjører jeg nettverk på PII/PIII/AMD64/Kiss558, til dags dato har det ikke vært foretatt konfigurering på routeren (D-Link604, Kr.250,-)

I XP kan nettverket styres fra hver enkelt PC/klient , det eneste som trengs er et felles nettverksnavn i hver PC.

Da beklager jeg mitt utsagn :blush:

Kan ikke alltid ha rett! :!:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...