Kasp Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Helt siden jeg fikk datamaskinen for snart 6 måneder siden, har jeg måttet bruke WindowsXP-CD'en for å starte opp datamaskinen. Det som skjer er at jeg får error beskjed: "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK" Her må jeg sette inn WindowsXP-CD'en for å få startet opp Windows. Har prøvd å forandre boot-order, legge til ny boot-sector og formatert med FAT og NFTS. Hvis noen har en løsning på dette hadde det vært genialt, veldig irriterende å putte inn Windows cd'en hver gang jeg skrur på maskinen! Et annet problem er at CD-ROM'en ikke slutter å spinne selvom den ikke gjør noe. Altså at uansett om jeg surfer på internett eller hører på musikk, så går den CD'en jeg har i pc'en rundt hele tiden, og må ta den ut for å få den til å stoppe. Kasp. Endret 16. september 2005 av Kasp Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Du har prøvd å starte med annen boot order sa du. Prøvd å starte fra other boot device eller liknende og om du har s-ata harddisk om du har valgt å starte i fra den. Var iallefall boot from other device i bios'en min som gjorde meg usikker da den ikke ville starte fra harddisk. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Prøvde det du sa, men så ikke ut til å hjelpe.. Takk for forslaget Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Ett artig problem. NOT Lenke til kommentar
FM Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dersom du restarter når du får meldingen: "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK", finner PC-en da harddisken? I så fall har vi samme problem. Hjelp! Lenke til kommentar
gnus Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Dette problemet har jeg også hatt nå så lenge jeg husker.. Må boote med en cd. Norton antivirus eller ultimate boot cd er det jeg har brukt. Uansett hva jeg gjør så får jeg "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK" om jeg ikke har en boot-cd i. Ingen som har løsning på dette? Lenke til kommentar
Antimon Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 hehe..hadde det for 20 min siden, men hadde bare glemt å koble til strømmen;) Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Står disken som master? Finner bios disken? Har du prøvd å formatere, og legge inn Windows på nytt? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 temker det at oppsette i bios er sat feil tenker du kan fikse det der. tipper det er bot opp sektoren som er feil sikert sat til og bote opp på cd ver gang Lenke til kommentar
sullis Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Heisan Jeg har akuratt samme problem. Er det noen som har funnet løsningen på dette. Jeg får samme feilmeldingen når jeg forsøker å boote i fra HDD. Ser at det er mange som har hatt problemet uten at jeg har klart å finne noen løsning er på forumet. Endret 25. januar 2006 av sullis Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hva skjer hvis man kobler fra cd-rom og har kun hdd tilkoblet? Vises hdd'en i bios da? Skjer dette med både s-ata og ide? Har bare sett dette èn gang før, og da var det hvilken hdd som det skulle bootes fra satt feil i bios. Lenke til kommentar
sullis Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Jeg har ikke endret noe i bios. Alt har fungert prikkfritt lenge, men etter at jeg formaterte i går så dukket dette særs irriterende problemet opp. Alle mine enheter vises i Bios. Det vil si 2 stk SATA disker samt 1 stk DVD brenner. Har ikke forsøkt å koble ut DVD brenneren. Endret 25. januar 2006 av sullis Lenke til kommentar
sullis Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Heisan Har nå funnet løsningen. Av en eller annen merkelig grunn hadde boot prioriteringen av harddiskene endret seg i bios. Lenke til kommentar
21 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Har tilnærmet identisk problem som trådstarter. "Disk boot failure, please insert system disk and press enter" er resultatet uavhengig av innstallert operativsystem, cd-rom-er, andre harddisker, master/slave- og bios innstillinger. Har testet ut alle disse mulighetene. Systemet (når startet opp ved hjelp av winxp-cd) og bios klarer uten problemer å kjøre og identifisere harddisken. Så da gjenstår selvfølgelig spørsmålet om noe (annet) er i veien med harddisken (til tross for at den virker. -Ikke medregnet 'booting' uten xp-cd) Innstalerte derfor linux (fedora) på en annen harddisk (dvs. byttet ut 'problem-harddisken' med en annen), som også er testet på 'problem-harddisken', og klarte uten problemer å boote/starte opp fra denne uten winxp-cd. Så konklusjonen er da at 'noe' er i veien med 'problem-harddisken'. Tror det kan være noe med filindekser, master boot record eller lignende. Skal prøve en total 'wipe out' på harddisken. Kommer tilbake med resultat når jeg har fått testet ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå