Gå til innhold

Disk boot failure, må bruke XP-CD for å starte opp

Kasp

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg fikk datamaskinen for snart 6 måneder siden, har jeg måttet bruke WindowsXP-CD'en for å starte opp datamaskinen.

Det som skjer er at jeg får error beskjed: "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK"

Her må jeg sette inn WindowsXP-CD'en for å få startet opp Windows.

Har prøvd å forandre boot-order, legge til ny boot-sector og formatert med FAT og NFTS.

Hvis noen har en løsning på dette hadde det vært genialt, veldig irriterende å putte inn Windows cd'en hver gang jeg skrur på maskinen!

Et annet problem er at CD-ROM'en ikke slutter å spinne selvom den ikke gjør noe.

Altså at uansett om jeg surfer på internett eller hører på musikk, så går den CD'en jeg har i pc'en rundt hele tiden, og må ta den ut for å få den til å stoppe.

Kasp.

Endret av Kasp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet har jeg også hatt nå så lenge jeg husker..

Må boote med en cd. Norton antivirus eller ultimate boot cd er det jeg har brukt. Uansett hva jeg gjør så får jeg "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK" om jeg ikke har en boot-cd i.

Ingen som har løsning på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Heisan

Jeg har akuratt samme problem. Er det noen som har funnet løsningen på dette. Jeg får samme feilmeldingen når jeg forsøker å boote i fra HDD. Ser at det er mange som har hatt problemet uten at jeg har klart å finne noen løsning er på forumet.

Endret av sullis
Lenke til kommentar

Jeg har ikke endret noe i bios. Alt har fungert prikkfritt lenge, men etter at jeg formaterte i går så dukket dette særs irriterende problemet opp. Alle mine enheter vises i Bios. Det vil si 2 stk SATA disker samt 1 stk DVD brenner. Har ikke forsøkt å koble ut DVD brenneren.

Endret av sullis
Lenke til kommentar

Har tilnærmet identisk problem som trådstarter. "Disk boot failure, please insert system disk and press enter" er resultatet uavhengig av innstallert operativsystem, cd-rom-er, andre harddisker, master/slave- og bios innstillinger. Har testet ut alle disse mulighetene. Systemet (når startet opp ved hjelp av winxp-cd) og bios klarer uten problemer å kjøre og identifisere harddisken.

Så da gjenstår selvfølgelig spørsmålet om noe (annet) er i veien med harddisken (til tross for at den virker. -Ikke medregnet 'booting' uten xp-cd) Innstalerte derfor linux (fedora) på en annen harddisk (dvs. byttet ut 'problem-harddisken' med en annen), som også er testet på 'problem-harddisken', og klarte uten problemer å boote/starte opp fra denne uten winxp-cd.

Så konklusjonen er da at 'noe' er i veien med 'problem-harddisken'. Tror det kan være noe med filindekser, master boot record eller lignende. Skal prøve en total 'wipe out' på harddisken. Kommer tilbake med resultat når jeg har fått testet ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...