ReVolvolution Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Da jeg var ute å kjørte her om dagen, i en strøken 89-Colt, begynte røyken å sive ut av dashbordet, og i motorrommet tok de eletriske kablene fyr. Jeg brukte ikke noe elektriske artikler i bilen som f.eks cd-spiller etc, men det tok altså fyr idet jeg kjørte over en fartshump. Har i lengre tid hatt problemer med sikringer som ryker titt og ofte på kjørelysene, men jeg skulle ikke tro dette var feilen på dette? Vel, kort prosess. Bilen ble i går hentet av Viking, og bilen ble vraka. Hadde heldigvis brannforsikring på bilen, noe elektrisk brann går under. Men det lille spørsmålet jeg står igjen med, er rett og slett: Hvorfor gikk det fyr?? Noen som har tidl. erfaringer med dette?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Kortsluttning i en krets uten sikring eller før sikringsboksen er jo mest sannsynlig, antagelig i disse kretsene du har hatt problemer med. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Hva har du erstattet de gåene sikringene med? Jeg har 2 ganger blitt utkalt på kveldstid fordi en avtrekksvifte på et restaurangkjøkken hadde stoppa og i begge tilfellene var det en glassrørsikring som hadde gått og begge gangene ble det midlertidig fikset med en 4mm2 skjøtehylse som er like tukk som en glassrørsikring. Har også fikset lignende problem i min bil med 16mm2 kobberkabel i sikringsholderen. Slike pettersmartløsninger spesielt i bil kan gå ille galt dersom det er isolasjonssvikt i kabler i en bil. Nå er det bare 1 polt sikringer som benyttes i bil så dersom det blir kontakt mellom + og karroseri før sikringen så er det ingenting som kan redde deg. Har sett et batteri velte i en bilcrossbil hvor + polen kom i kontakt med en 8mm festebolt, var rødglødende den. Endret 17. september 2005 av perpyro Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Dalet Skrevet 16/09/2005 : 22:43 Men det lille spørsmålet jeg står igjen med, er rett og slett: Hvorfor gikk det fyr?? Noen som har tidl. erfaringer med dette?? Ja kondolerer. Vil støtte både agvg og pyro's teorier på årsak. Har selv opplevd det samme med brann i dashbordet på en gammel BMW. Hvis det som pyro nevner har blitt satt inn kraftigere sikringer for å "reparere" problemer med at sikring går i tid og utide kan det selvsagt være grunnen. Det er derfor man har sikringer, for at den skal smelte før ledningen begynner å gjøre det... Strømmen i et bilbatteri er ikke til til og kimse av, selv om batteriet er ufarlig å ta på, kan det som pyro nevner faktisk smelte en skrutrekker om du legger den over polene. De kan levere fler hundre Ampere over kortere tisrom. Om man feks har en delvis kortslutning på en ledning sikret med feks 30A sikring kan det også føre til såpass mye varme at ting kan ta fyr. Så om du har "rent mel i posen" ifht sikringer og hjemmelagde ledningsopplegg, kan du ha hatt en kortslutning som ikke har vært stor nok til å smelte sikringen, men likevel produsert nok varme/gnister til at støv og ledningsisolasjon ol har tatt fyr. Dårlig kontakt kan også gjøre det samme, dette er en relativt vanlig brannårsak, særlig da i kontakter med relativt høy strømføring. Strømmen begynner da enkelt sagt å hoppe fra den ene pinnen til den andre omtrent som på en tennplugg, dette skaper da også varmgang, og i ytterste konsekvens også brann. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Selv synes jeg egentlig det er rart at bilbranner skjer så sjeldent som det gjør, med tanke på det som er under panseret. Jeg husker såvidt en episode for 13-14 år siden hvor en gammel Fiat tok fyr for onkelen min. Der var det en positiv ledning uten sikring som hadde ligget og gnisset mot en eller annen jordet metallgjenstand i motorrommet, og tilslutt var isolasjonen slitt vekk, og det ble en slik "delvis kortslutning". Ledningen lå tilfeldigvis inntil bensinslangensom som det etter hvert smeltet hull på, bensinen rant ut og tok fyr. Heldigvis oppdaget han det ganske fort, han fikk stoppet og kommet seg ut av bilen, og klarte faktisk også å slokke det med et tilfeldig medbrakt brannslukningsapparat. Men jeg tror bilen ble skrotet, for den var ganske sliten fra før. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Selv synes jeg egentlig det er rart at bilbranner skjer så sjeldent som det gjør, med tanke på det som er under panseret. På eldre biler er det ofte bensinlekasjer som kan gi brann, de lekker fra forgasseren og med på manifolden o.l og da kan det skje fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå