Gå til innhold

Problemer med boot på dell I6000

knaill

Anbefalte innlegg

Hei

Har en ny Dell Inspiron 6000 (bærbar), og sliter med å installere og kjøre linux på den. Problemet er at den har en BIOS-versjon som ikke støtter X. Dermed er det fint lite linux-distroer som vil starte opp. Har prøvd Fedora Core 3, Kubuntu 5.04 og Kubuntu 5.10. I Kubuntu 5.10 starter den opp helt fint, der omgår den på en eller annen måte hele problemet med X, ulempen er at der er det fint lite annet som fungerer, f.eks nettverk i sin helhet...

Jeg har funnet en BIOS fra Dell som skal fungere med X, problemet er at jeg ikke får installert den. Det er en .exe-fil, og det er meningen at den skal kjøres fra desktop i windows. Dermed får jeg ikke laget en boot-cd som virker, og jeg har ikke floppy på maskina. Vil det virke å kjøre Kubuntu 5.10, legge inn Wine og prøve å kjøre BIOS-oppdatering gjennom den? Eller bør jeg installere windows, oppdatere BIOS og så legge inn linux igjen? Begynner å bli lei av å installere nå...

Noen som har noen tips? Evt som har vært borti noe lignende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk løst problemet, men på en noe tungtvindt måte...

Etter å ha trålet nettet for løsinger på problemet, kom jeg til at BIOSer til I6000 etter A05 rett og slett gir svartskjerm når X lastes. Min hadde da versjon A07... A05 finnes ikke lengre på Dells sider, men jeg fikk tak i en fra et annet sted. Problemet med BIOSen var at den ikke lot seg kjøre på en oppstarts-CD, men måtte installes fra Windows. Da jeg prøvde å installere Windows, fant jeg ut at Windows lot seg heller ikke installere, den ga også svartskjem. Da var jeg noen millimeter unna å gi opp hele greia... Løsninga blei å putte inn en Ubuntu-CD og bruke den til å formattere hele disken og deretter forsøke windows igjen. Det funka, så da var det bare å degradere BIOSen, fjerne windows og legge inn Kubuntu 5.04.

Sitter og skriver med en fungerende versjon nå, alt ser ut til å fungere som det skal. Har dog ikke testet det trådløse nettverkskortet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...