Gå til innhold

Krasjet harddisk - Hjelp!


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker i PC'en min, begge S-ATA.

 

Her om dagen fikk jeg problemer med min Seagate Barracuda 200GB: Når Windows startet fikk jeg brått beskjed om at disk D: måtte sjekkes for Konsistens, så jeg lot den sette igang.

 

Fikk opp masse meldinger som denne: "Feil i indeks xxxxxx for fil xxxxxxx. Retter indeks" (husker ikke meldingen ordrett, men det var noe i denne duren).

Den holdt på i noen minutter, og nærmet seg 80%, så jeg tenkte "jeg går og ser på TV i noen minutter, så er den nok ferdig snart" (tok jo ca. 2 min å komme til 80%, regnet med 1-2 min til før den var ferdig). Glemte meg imidlertid bort foran TVen, og kom tilbake omtrent 10 min senere, da jeg til min forskrekkelse så at den holdt på enda, men nå med nye meldinger som raste nedover skjermen. Meldingene (husker ikke hva som stod) forklarte at fil xxxxxxx.xxx var skadet, og at filen ble slettet.

 

Når jeg så den raste nedover MP3 filene mine og slettet, nappet jeg ut strømkontakten til PCen, og koblet ut harddisken.

 

Har i dag kjøpt ny 200GB harddisk, og koblet igjen til den gamle disken. Windows varslet om konsistens-kontroll, jeg sa NEI, og begynte å overføre filer fra den "defekte" disken til den nye.

 

Problemet kommer her:

Mange mapper er helt tomme! Mapper der det brukte å ligge filer :( I tillegg er det enkelte mapper Windows ikke klarer å lese i det hele tatt.

Jeg har nå overført alt jeg klarte fra den gamle disken, men mangler fortsatt en GOD DEL stash - som nesten 5.000 MP3'er og nærmere 40GB med filmer og -klipp.

 

Jeg har lest noen poster om folk som har suksess med gjenopprettingsprogram, og tenkte å prøve et sånt selv. I den forbindelse har jeg en del spørsmål:

- Hvilke program finnes, og hvilke(t) bør jeg bruke?

- Bør jeg kjøre CHKDISK/Scandisk på harddisken før jeg bruker slike utilities?

- Bør jeg reboote og la Windows sjekke ferdig disken for konsistens (noe som sikkert medfører at flere filer går tapt - men disse har jeg jo nå backup av).

- Eller bør jeg droppe alle sjekkene, og bare sette i gang med et slikt recovery program?

 

Det jeg er usikker på, er rekkefølgen tingene nå må gjøres i. Jeg ønsker jo selvfølgelig å bevare mest mulig data.

 

Jeg har lastet ned et Seagate diagnostic program, som forklarte at det var feil i filindeksen på disken, men at programmet ikke kunne rette det - og henviste meg til Windows' scandisk.

 

Håper noen med erfaring kan hjelpe meg, jeg er helt fortvilet!

 

På forhånd takk!

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...