oerhört Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Debatten i Revolution-kontroller-tråden begynte på et tidspunkt å dreie seg om hva Sony og MS har lånt av Nintendo, så jeg tenkte bare jeg skulle komme med litt vel anvendt folkeopplysning til en viss forumbruker, her quotet på alt han mente MS/Sony ikke hadde lånt. kontrollene? nei Nintendo var først med å bringe følgende som hovedmomenter i spillkontrollene sine: - D-pad (NES) - Skulderknapper/triggerknapp (SNES/N64) - Analog stikke (N64) - Vibrasjon (N64) Alt dette ble så en del av standarden for hvordan slike kontroller ble utformet, fram til i dag. Men å si at Sony "hermet" da de rappet knappelayouten til SNES-en og la til to ekstra skulderknapper, eller at MS "hermet" da de gjorde knappene på Xbox i fargene rød, grønn, gul og blå, er å ta i. Noen ideer er rett og slett gode ideer, og så lenge patentene ikke nekter dem det, må de vel få lov å låne ideer for å lage bedre produkter av det. konsollene? nei Hvordan skulle noen kunne "herme" med en konsoll, om jeg tør spørre? Var nintendo ute med online gaming først? nei Jeg vet ikke om Nintendo var først ute med online-spill, men det var mulig å koble seg opp online med NES lenge før PlayStation og Xbox i det hele tatt eksisterte (I Japan, dog). Men ja, i denne generasjonen har de vært lite spenstige på området. Venter spent på den neste satsningen vedrørende online, for det virker som det er en sentral del av strategien denne gangen. spillene? absolutt ikke Hvis ikke du kan se etterdønningene etter spill som Super Mario 64, Super Mario Bros. eller The Legend of Zelda: A Link To The Past, så er du ikke veldig oppvakt. Så klart driver ikke Sony og MS og kopierer Nintendos spill - men designmessig har store-N gjort flere vesentlige steg i utviklingen av den spillvirkeligheten vi har i dag. Hvorfor? Fordi de har mange dyktige spilldesignere på laget sitt. navnet? nei Hvordan i svarte skulle noen kunne herme på "navnet"? Resten av poengene dine: tilbehør, HD, CD/DVD-bruk i spill, forhindrer ikke det faktum at Sony og Microsoft har lånt mange av Nintendos gode ideer når de har laget sine maskiner. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Bare sånn kjapt spørsmål, Kent: Trykka du på feil knapp eller starta du ny tråd bevisst? Blir litt feil å skrive "du" hvis du ikke skriver i den tråden du quoter til. Lenke til kommentar
stekri88 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Debatten i Revolution-kontroller-tråden begynte på et tidspunkt å dreie seg om hva Sony og MS har lånt av Nintendo, så jeg tenkte bare jeg skulle komme med litt vel anvendt folkeopplysning til en viss forumbruker, her quotet på alt han mente MS/Sony ikke hadde lånt. kontrollene? nei Nintendo var først med å bringe følgende som hovedmomenter i spillkontrollene sine: - D-pad (NES) - Skulderknapper/triggerknapp (SNES/N64) - Analog stikke (N64) - Vibrasjon (N64) Alt dette ble så en del av standarden for hvordan slike kontroller ble utformet, fram til i dag. Men å si at Sony "hermet" da de rappet knappelayouten til SNES-en og la til to ekstra skulderknapper, eller at MS "hermet" da de gjorde knappene på Xbox i fargene rød, grønn, gul og blå, er å ta i. Noen ideer er rett og slett gode ideer, og så lenge patentene ikke nekter dem det, må de vel få lov å låne ideer for å lage bedre produkter av det. konsollene? nei Hvordan skulle noen kunne "herme" med en konsoll, om jeg tør spørre? Var nintendo ute med online gaming først? nei Jeg vet ikke om Nintendo var først ute med online-spill, men det var mulig å koble seg opp online med NES lenge før PlayStation og Xbox i det hele tatt eksisterte (I Japan, dog). Men ja, i denne generasjonen har de vært lite spenstige på området. Venter spent på den neste satsningen vedrørende online, for det virker som det er en sentral del av strategien denne gangen. spillene? absolutt ikke Hvis ikke du kan se etterdønningene etter spill som Super Mario 64, Super Mario Bros. eller The Legend of Zelda: A Link To The Past, så er du ikke veldig oppvakt. Så klart driver ikke Sony og MS og kopierer Nintendos spill - men designmessig har store-N gjort flere vesentlige steg i utviklingen av den spillvirkeligheten vi har i dag. Hvorfor? Fordi de har mange dyktige spilldesignere på laget sitt. navnet? nei Hvordan i svarte skulle noen kunne herme på "navnet"? Resten av poengene dine: tilbehør, HD, CD/DVD-bruk i spill, forhindrer ikke det faktum at Sony og Microsoft har lånt mange av Nintendos gode ideer når de har laget sine maskiner. Jeg ser at du har lagt ned tid å arbeid på å bevise at jeg har feil... Men spill er ikke hele livet mitt og der er jeg ikke alene tenker jeg, så unnskyld om jeg har feil... Spill ser nesten ut til å være nesten det eneste i livet ditt, Det og å bevise at andre har feil og at du har rett. Det er ok det, men at du startet e tråd for å gjøre det er vel litt teit? Endret 16. september 2005 av stekri88 Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Fullstendig uavhengig av hva som er det viktigste i livet ditt, har jeg ingen planer om å akseptere ubegrunnede påstander. Når du først ytrer deg i et offentlig forum, må du tåle å få saklige svar. Og jeg startet et nytt emne nettopp fordi moderatoren hadde bedt om å unnngå denne diskusjonen i det forrige emnet. Lenke til kommentar
stekri88 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Fullstendig uavhengig av hva som er det viktigste i livet ditt, har jeg ingen planer om å akseptere ubegrunnede påstander. Når du først ytrer deg i et offentlig forum, må du tåle å få saklige svar. Og jeg startet et nytt emne nettopp fordi moderatoren hadde bedt om å unnngå denne diskusjonen i det forrige emnet. OK... jeg kan forstå det... Lenke til kommentar
TCi Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Endelig noen som opplyser om hvem som har ført spilling videre de siste 20årene.... Lenke til kommentar
howzer Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Det var et veldig informativt innlegg, oerhört. Jeg tror mange unge/yngre i dag ikke skjønner hvordan Nintendo faktisk har definert spillkonsollen som den er nå. Revolution har potensialet til nok en gang å omdefinere spillkonsoller. Fans av Sony og Microsoft kan like det så lite de bare vil, men det er faktisk Nintendo som har ledet an innovasjonsløpet. Lenke til kommentar
Agres Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Fans av Sony og Microsoft kan like det så lite de bare vil, men det er faktisk Nintendo som har ledet an innovasjonsløpet. Og det er det som er så tåpelig. Hvorfor liker ikke folk at Nintendo er opphasmennene? Jeg ligger selv på PS3s side i next-gen krigen, men KUN pga Final Fantasy og MGS. Hadde ikke de spillene vært "eksklusive" (de er jo ikke helt det da ) for PS3 hadde jeg ikke visst hva jeg skulle velge. Da kunne valgte fort fallt på Revolution, rett og slett fordi konseptet ser ufattelig spennende ut. Rett skal være rett. Uten Nintendo ville vi vært mye kortere i utviklingen av konsolene. Og jeg TAKKER de for det. Snille japanere. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Det er langt flere ting enn de Oerhört nevnte som Nintendo enten var absolutt først med, var først til å få til å fungere skikkelig, eller var først til å popularisere. I tillegg kan man jo nevne den digre innflytelsen de har hatt på spill design. Blant annet GTA, som i designernes egne ord er en blanding av Pac-man(Namco), og Zelda(Nintendo). Selvfølgelig med biler og skyting, men essensielt sett så er det de to spillenes design som har formet spillet fra å være et generisk skyte-og-kjørespill, til å bli den suksessformelen det er i dag. Det er utallige andre eksempler. Bare se hva rivaliserende utviklere sier om Nintendo. Det finnes få spilldesignere i det hele tatt som ikke har studert Nintendos designfilosofi. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Noen ideer er rett og slett gode ideer, Vil nå si at dette er det viktigste som står i første post. Jeg hadde hata både microsoft og sony hvis de ikke hadde tatt med analoge joysticks fordi N64 hadde det først... ...forsåvidt tror jeg fjernkontrollen til dvd-spilleren min også har kopert designet til et annet selskap, den har jo både play, stop og pauseknapp og jammenmeg har de stjelt 4 knapper av nintendo også en rød, en grønn, en gul og en blå. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Noen ideer er rett og slett gode ideer, Vil nå si at dette er det viktigste som står i første post. Jeg hadde hata både microsoft og sony hvis de ikke hadde tatt med analoge joysticks fordi N64 hadde det først... ...forsåvidt tror jeg fjernkontrollen til dvd-spilleren min også har kopert designet til et annet selskap, den har jo både play, stop og pauseknapp og jammenmeg har de stjelt 4 knapper av nintendo også en rød, en grønn, en gul og en blå. Haha.... Lenke til kommentar
Fedorov Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Alle stjeler av hverandre. Nintendo og Microsoft "stjal" analoge triggere fra Sega. Sony og Microsoft "stjal" online spilling fra Sega. Sony "stjal" minnekortene til Sega som hadde skjerm og minispill på dem ( ble bare sluppet i japan ). Tekken kopierte Virtua Fighter. Time Crisis kopierte Virtua Cop. Ridge Racer kopierte Daytona USA, osv. Og så ? Lenke til kommentar
Djevlen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Konkurranse på markedet kan da umulig være negativt. Derfor er jeg glad både Sony og MS har "lånt" visse konsepter fra Nintendo. Lenke til kommentar
fiskfisk Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg ser at du har lagt ned tid å arbeid på å bevise at jeg har feil... Men spill er ikke hele livet mitt og der er jeg ikke alene tenker jeg, så unnskyld om jeg har feil... Spill ser nesten ut til å være nesten det eneste i livet ditt, Du veit, når man jobber i Gamer.no, så er det kanskje et ganske godt hint i utgangspunktet.. :-D Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Nintendo var IKKJE først ute med analalog kontroller til ein av sine konsollar. Den første analoge kontrolleren for konsoll som eg kan finne kom i 1982, for Atari 5200. Trur imidlertid Nintendo var dei første til å bruke både d-pad og analog stikke på samme kontroller. Ellers er eg litt overraska over at ingen har nemnt Atari, som har hatt svært mykje å seie for korleis konsollar, og til og med spelindustrien generelt ser ut i dag. Til dømes var det dei som laga både det første kommersielt vellukka videospelet, og den første kommersielt vellukka konsollen med spel på kassettar i staden for innebygd i konsollen. Men eg skal vere einig i at Nintendo truleg har stått for mest nyskaping i seinare tid. Kay Lenke til kommentar
howzer Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Den analoge kontrolleren for Atari var vel en vanlig joystick? Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det var ein fullstendig analog joystick. Veit ikkje kva du legg i "vanleg", det var i alle fall ikkje vanleg med analoge kontrollarar til spelkonsollar på den tida. Lenke til informasjon om Atari 5200 her. Kay Lenke til kommentar
Nighte Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Vet ikke om jeg har rett her...men var ikke atarien en vanlig joystick med 4 axer, mens en analog kontroll har frihet til å bevege seg der du beveger den? Trodde det var betydelig forskjell på slikt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Én analog joystick har to akser. X og Y. Ved å kombinere disse to får man altså... eeh.. en analog joystick. En digital D-Pad/joystick derimot har ikke akser. Den har bare fire knapper. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Vet ikke om jeg har rett her...men var ikke atarien en vanlig joystick med 4 axer, mens en analog kontroll har frihet til å bevege seg der du beveger den?Trodde det var betydelig forskjell på slikt... Reknar med du meiner fire retningar, ikkje akser. Og kontrolleren på Atari 5200 var definitivt analog. Eg la ved ei lenke til informasjon om konsollen, hadde du sjekka den, ville du ha sett at: The biggest hardware difference between the 5200 and 8-bit computers was the inclusion of an analog joystick with the 5200. This controller allowed a full 360 degrees of movement, Kay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå