Gå til innhold

Hvordan oppfører etterslep seg?

iStephano

Anbefalte innlegg

Ja som det står, hvordan oppfører etterslep seg. Er det stor forskjell fra 15" 17" 19" 20" i hvor godt det synes og merkes? I spill kan jeg legge merke til det hvis det er en lys bakgrunn som blå himmel og noe bevegere seg horisonalt eller vertikalt. Men aldri ellers. Unntatt hvis jeg leser på dette forumet her og drar siden sakte nedover legger jeg og merke til det. Ser bokstavene etter later litt slep..

Skjermen jeg har er en Samsung 930BF. Det plager meg overhodet ikke men bare lurer på om det er slikt den populære etterslepet oppfører seg?? Noen andre som har noen meninger om dette som vil dele erfaringer? Hadde vært fint ;)

Sikkert mange som lurer på dette kan jeg tenkte meg av oss som er nye i LCD verden.

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det høres ut som etterslep ja! *scroller frenetisk opp og ned på benq FP731 for å se om jeg legger merke til noe* :-D

På de aller første LCDskjermene som kom merket jeg ganske tydelig og plagsom etterslep på spill, men det er mange år siden! På de fleste midmarketskjermene som er på markedet i dag er etterslep så godt som ikke-eksisterende, eller iallefall på et slikt nivå at alle andre enn feinschmekere ikke lar seg distrahere.

Men ja, det er mange som syter og klager og ønsker seg tilbake til CRT kvalitet. På den annen side finnes det mennesker som blir fysisk syke av å lytte til cd fremfor vinyl...

Etter min mening er det først og fremst gjennomskinn, døde piksler og dårlige kontraster som kan være et problem på LCD.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Du kan oppleve etterslep ved scrolling også, men hakkingen i seg selv er jo ikke etterslep. Tror noen hadde blitt skuffet hvis de tror de hadde blitt kvitt hakkingen med sin nye 10000kroners skjerm :D

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

hehe kult og se folk svarer på dette emnet. Formulerte meg litt feil sist, ved scrolling så er det ikke anntydning til etterslep. Men hvis jeg tar og skyver siden sakte ned som i IE så kan jeg legge merke til at skriften / fargene de lyse fargene henger litt igjen. For og beskrive det best er det som og "smøre" maling. Den samme effekten. Dette merkes og i spill der et flag som du ser på, mot en blå himmel i bakgrunnen. At det kommer litt slep på de gjennstandene. Men ikke i noen andre farger som er mørkere.

Ellers kan jeg ikke se noe mer til det. Så da var spørsmålet er dette normalt på dagens skjermer? Har aldri hatt en annen LCD skjerm før eller sett på det så jeg veit ikke hvordan etterslepet i dagens NT-paneler oppfører seg.

begynnte og tenke først at skjermen var defekt men så slo det på seg et lyst i skallen min at det kunne være etterslep :whistle: Siden jeg satt på en LCD.. hehe utrolig hvor lite smart man kan være noen ganger. hehe

Lenke til kommentar
Du kan oppleve etterslep ved scrolling også, men hakkingen i seg selv er jo ikke etterslep. Tror noen hadde blitt skuffet hvis de tror de hadde blitt kvitt hakkingen med sin nye 10000kroners skjerm :D

hehe sant så sant. Godt og høre dette og oppleves i scrolling. Sitter på en 15" skjerm på jobben men den hakker så ille når du er på internett så ting kan ikke bevege seg fort. Så der opplever jeg aldri etterslep. Men jeg synes uansett, LCD skjermer er skikkelig fryd for øynene :thumbup:

Lenke til kommentar

Min beskrivelse av etterslep, er at det oppfører seg på samme måte som på et tradisjonelt filmkamera ved filming av ting om beveger seg raskt (såkalt motionblur): Raske bevegelser medfører at bildet blir slørete, dvs at detaljene blir mindre tydelige enn ellers, mens trege bevegelser ikke fører til (synlig) etterslep.

I bilspill vil dette føre til at f.eks. asfalten og omgivelsene rundt blir slørete jo nærmere bilen de kommer, fordi de beveger seg raskere der enn f.eks. asfalten og bygningene man ser i horisonten (når man kjører rett frem vel og merke). Så egentlig kan jo etterslep i visse tilfeller være en BRA ting slik sett - man får jo innebygget motionblur i spillene sine. :)

Men alt med måte, selvsagt, tror f.eks. de første skjermene leverer litt FOR mye "motionblur" sånn sett. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...