Gå til innhold

Korleis få starta dataen uten å formatere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Vennglist merk:

Jeg personlig kan ikke gi noen garanti for at dette vil fungere ei kan jeg stå ansvarlig om trådstarter (eller andre, uten navnhenvisninger forøvrig) ønsker å følge det som står under. Dog jeg skriver av personlig erfaring og andres som har hatt følgende problem hvorav suksessraten har vært meget tilfredsstillende.

Mange tror at når de sletter en partisjon, ja da er det over og ut for all data som noen gang har eksistert på harddisken. Dette medfører ikke korrekthet. Om man f.eks sletter en partisjon med Windows sitt eget installasjonsprogram (Det du har valget med når du installerer WinXP eksempelvis), er sjansene meget gode for at du får tilbake dataene dine. Her er hva jeg har gjort tidligere når mine gamle og kjære datamengder har forsvunnet i det store avsug;

1) Slett partisjonen du har og installêr XP på nytt igjen.

2) Etter en fresh installasjon trenger du et program som kan få dataene dine tilbake. Jo tidligere du gjør dette etter installasjon (dvs. ikke skriver over filer, legger til nye eller tilsvarende), jo større er sjansene for at du får tilbake de filene du slettet når partisjonen gikk under slette-kniven.

Programmet jeg har brukt svært ofte er "Get Data Back FOR NTFS/FAT) (Heretter GDB).

GDB er utviklet av Runtime software og brukes bl.a i politisaker når harddisker og andre lagringsmedium skal gjennomsøkes for bevis som kan ha blitt slettet tidligere. Programmet er faktisk så bra, at jeg fant faktisk mine første dokumenter jeg skrev på min nå 4år gamle maxtor harddisk. GDB kommer i flere versjoner:

-"Get Data Back for NTFS" (Om filsystemet på harddisken er NTFS)

-"Get Data Back for FAT" (Om filsystemet på harddisken din er FAT).

Hvilket du velger er avhengig av filsystemet på harddisken din. Husk å velge riktig her, det har alt å si. Programmet er dessverre ikke gratis, og krever at du må kjøpe det for at du skal få ut noen filer. Her er det mange som snur i døra, men hva er et pengebeløp sammenlignet med uuverdelig data?

Etter du har funnet din versjon og installert, er det egentlig å følge instruksjonene på skjermen. Husk at søket kan ta alt fra 1 til flere timer, avhengig av hvor grundig søket ditt er.

Jeg kan personlig si med hånden på hjertet at dette programmet reddet min 4år gamle musikksamling som jeg ved et uhell klarte å slette som følge av partisjonssletting.

"Get Data Back" kan hentes fra runtime.org: http://www.runtime.org/

Om dette er veien å gå er opp til trådstarter å velge, men som sagt; Det finnes alltid en løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Gikk vidare med den gjeldande eg..no tek eg: Trykk S for å bruke mappen og slette Windows-installasjonen som allerede finnes i mappen. Det er vel det rette?

Eller trykk ESC for å bruke en annen mappe men det  skulle eg vel ikkje gjer...

Der står også:  Alle filer, undermapper, brukerkontoer, programmer og innstillinger for sikkerhet og skrivebord for den Windows-installasjonen vil bli slettet.

Kva forsvinner då? Forsvinne bilde og slikt?

Dersom bildene ligger under mine dokumenter, eller i en annen mappen utenfor Windows mappen slettes de ikke. Så mest sansynlig kan du trygt kan slette den.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Mange tror at når de sletter en partisjon, ja da er det over og ut for all data som noen gang har eksistert på harddisken. Dette medfører ikke korrekthet. Om man f.eks sletter en partisjon med Windows sitt eget installasjonsprogram (Det du har valget med når du installerer WinXP eksempelvis), er sjansene meget gode for at du får tilbake dataene dine. Her er hva jeg har gjort tidligere når mine gamle og kjære datamengder har forsvunnet i det store avsug;

1) Slett partisjonen du har og installêr XP på nytt igjen.

2) Etter en fresh installasjon trenger du et program som kan få dataene dine tilbake.

Ser ingen grunn til å slette partisjonen, for å opprette en ny og formatere.

Ville kun gjort det dersom hensikten var å rydde opp på disken.

Har selv opplevd att gjennopretting av filer oftest har gått bra. Men sjangsene for korupte filer er mye større etter en formatering og gjennopretting, enn når du ikke har gjort noe med de.

Ved å kun slette C:\Windows, vil du også beholde programdata. Så når du f.eks legger inn et spill på nytt etterpå, kan du oftest fortsette fra det brettet du var kommet til før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Ser ingen grunn til å slette partisjonen, for å opprette en ny og formatere.

Ville kun gjort det dersom hensikten var å rydde opp på disken.

Essensen her er at trådstarter har store problemer med å få "ting til å fungere igjen". Det er en vurderingssak om vedkommende ønsker å spare en hel del tid, eller fortsette å bryne seg på problemene.

Forøvrig ber jeg om at det leses, sitat;

Om dette er veien å gå er opp til trådstarter å velge, men som sagt; Det finnes alltid en løsning.
Lenke til kommentar

Problemet med å formatere, er at den nye windows installasjonen kan legges oppå filene som han vil ha. Dette er derfor en veldig risiko fyllt prosess.

Noen valg:

1: Legg inn ny windows på disk 2, der bildene ikke ligger.

2: Legg inn på samme disk, men ikke formater. Bildene kan bli slettet hvis de ligger i My documents/My pictures. Mulig dette blir ungått hvis man velger andre bruker navn. Men administrator kontoen blir slettet.

3: Gå inn i dos og kjør et program som henter ut passordet til adminstrator, for så å logge inn.

4: Ta ut disken, overfør det som skal spares på. Formater harddisk og legg inn på nytt. Før tilbake.

Ligger forresten bildene på windows harddisken?

Eller ligger de på den store lagrings disken?

Noen få tips som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Er null problem å legge over en windows installasjon på filer du nettopp har slettet. Tingen er å restore filene så tidlig som mulig.

mvh

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre det så komplisert :no:

Han har vert inne på sporet når han kjørte chkdsk /p....

Om du gjør det samme som før:starter med windows cd, velger reparer, logger på gjeldende windows.

Når du da kommer til komandolinjen må du skrive:

CHKDSK C: /R

Når den er ferdig, så kjører du tilsvarende på resten av diskene dine..

CHKDSK D: /R osv.

du bør da få opp at den har funnet feil osv.

Edit: Om sytemdisken din er d:, vil jeg tippe det er her du finner feil...

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Har dere ein link til ein stat eg kan laste ned en slik linux live-cd?

Btw. Lasta ned den der Windows live-cden, kom ned som ei exefil som heiter reatogo-25-6a.exe, er dinne trygg\kva skjer når eg åpnar denne?

(blei litt mange poster på rad, sorry viss det ikkje er lov) :innocent:

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...