Gå til innhold

Korleis få starta dataen uten å formatere?

Anbefalte innlegg

Har eit stort problem med dataen. Satt og spelte Battlefield 2 då heile dataen klikka og starta på nytt. Då stod det at det mangla ei windows fil som dataen altså trengte. Så Stod det noke eg ikkje huska, om å trykke "r" når det va i oppstarten eller noke sånnt.

Så funka ikkje det ,så eg starta med å gjenopprette dataen. Etter ein lang stund, ca 30-45 minutt trudde eg dataen hadde slutta uanstett den surra og gikk. Der stod gjenoppretter brukerdata og innstillinger lenge så eg restarta dataen.

Når eg då skulle starte dataen kom eg meg ikkje til der eg ser der står windows når ein sann blå strek går framover eit par gongar. Men det berre kom ein strek oppe i venstre hjørne. Etter dette har eg prøvd å boote frå windows CDen. Og etter ei stund står det om eg vil installere windows, reparere windows eller starte maskina på nytt.

Då trykke eg på reparere for eg vil jo ikkje miste alt på disken heller. Og der står det om eg vil logge på D:windows og to andre.

Når eg trykke på windows står det at eg må skrive inn administrator passordet, som eg ikkje veit.:(

Trenge veldig hjelp..har 2 søstre som ikkje har bilda sine på ein anna plass enn på dataen, og dei vil ikkje miste alle bilda sine.

Så ver så snill..spør meg om det er noke meir informasjon eller andre ting eg trenge å forklare bedre.

På forhand Takk.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker det ikke å starte maskinen med Window cd'en inni cd-rom'en heller?

Altså, du booter ikke fra cd'en, du bare lar den gå videre.

Er det ikke du som er administrator på maskinen? Evt. prøv intet passord.

Evt. løsning: Koble til harddisken på en annen maskin, ta ut nødvendig informasjon, så formater.

Lenke til kommentar

Hvis det er en slik HP-pc eller noe lignende, men klistremerke foran døren (Slik at når du åpner døren, brytes klistremerket), så mister du nok garantien er jeg redd.

Men hvis det ikke er noe slik "tull" der, så kan du fjerne harddisken, overføre dataene du trenger til en annen maskin, så sette inn harddisken i maskinen igjen, uten at noen kommer til å merke det.

Hvis du forstod hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Vel..det er ein komplett pc da som komplett har bygd. Sånn pc bygger.

Går garantien på komplett dataen då? Den er 3 månader gammel.

Og den har eit grønt "OK" klistermerke bak kabinettet.

Viss eg opnar kabinettet blir det klistermerket brutt.

Tjaa ? har du så mange valg da ?

Ta ut disken og sett den som en slave i en annen maskin, hent ut info og formater.

Du kan jo ringe til Komplett/support og spørre mer ang. garanti,

det går sikkert bra... :)

Lenke til kommentar

hadde det samme problemet som deg, satt og spilte HL2, plutselig så bare frøys dataen og jeg måtte restarte den, det første som skjedde var boot rekkefølgen på hdene mine var forandret, osdisken var blitt plassert nederst, slik at jeg måtte inn i bios og ordne på det igjen, deretter fikk jeg samme feilmelding som deg at det var feil med system folderen i windows og måtte sette inn windows cden og trykke r i åpningsbildet, men når jeg satt inn cden så fant den ikke noen windows installasjon, den ville bare formatere og innstallere på nytt. ja ja synd jeg ikke hadde tatt image jeg tenkte jeg da, nå har jeg innstallert windows på nytt, og husket å ta image av os partisjonen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Kan du forklare litt grundigare...kan ikkje so masse om sånnt.:blush:

Kordan eg gjer det?

Når du kommer fram til der du får spørsmålet om administrator passordet, ikke skriv noe, trykk bare enter. Da får opp C: skriv chkdsk og trykk enter, så kjører den i gang scandisk.. :thumbup:

EDIT: leif..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Der står "volumet ser ut til å være i god stand og ble ikkje kontrollert bruk /p visst du likevel vil kontrollere volumet."

Kva skal eg gjere no da?

Edit:

Nei eg fekk det til skreiv

D:\Windows>chkdsk /p

Og no helde den på med å kontrollere.

Eg restarta dataen etter at det var ferdig men det var fortsatt det samme problemet.

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har du antivirus program? Har det sjekket med det? Eller prøv med F8 under oppstart, og velg "siste fungerende konfigurasjon" eller noe i den duren...

Går ikke det prøv å gå i "sikker modus" og prøv chkdsk derfra om du kommer deg dit..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Og Windows har fin liten sak, om du kommer deg inni Windows gjør følgende: Start->kjør->sfc /scannow

Denne kommandoen validerer systemfilene dine og retter opp eventuelle feil, men du får ikke beskjed om hva den har gjort, og det er normalt

EDIT: Du trenger Windows cden din for å få til dette!

EDIT2: leifet..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...