Gå til innhold

Toshiba forsker på metanol

Anbefalte innlegg

Takker for oppklarende svar :yes: Skjønner nå at det er bedre å satse på å dra på bensinstajon og gi 20 kr for en liten flaske metanol/vann blanding enn å masseprodusere dårlig hjemmebrent som mest sannsynlig ødelegger mp3 spilleren og hva som ellers måtte komme av metanoldrevne duppedingser. Men jeg må si at jeg syntes det er en genial oppfinnelse. (selv om det i prinsippet ikke er en "ny" oppfinnelse har jeg forstått, er det vel først nå det har kommet praktisk anvendlige apparater? selv om det vil ta litt tid før det kommer til salgs i butikkene da.) Men jeg så andre i innlegget har nevnt noe om restprodukter som karbon? Hvor blir det av det? Vil det gå ut i "eksosen" sammen med de andre restproduktene? Det er vel hydrogen og oksygen? Vil da eksosen bestå av karbondioksyd + vann e.l?

Eller må metanolen forbrennes for å danne karbondioksyd? (husker ikke så mye av det lille jeg hadde av kjemi i grunnkurs naturfag :blush: ) Vil i så fall karbonet lagres et sted for så å kunne tømmes når det blir fullt e.l?

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg så andre i innlegget har nevnt noe om restprodukter som karbon? Hvor blir det av det? Vil det gå ut i "eksosen" sammen med de andre restproduktene? Det er vel hydrogen og oksygen? Vil da eksosen bestå av karbondioksyd + vann e.l?

Eller må metanolen forbrennes for å danne karbondioksyd? (husker ikke så mye av det lille jeg hadde av kjemi i grunnkurs naturfag :blush: ) Vil i så fall karbonet lagres et sted for så å kunne tømmes når det blir fullt e.l?

Brenselcella tar seg av "forbrenningen" og tar ut mye av energien i form av strøm. Det er ingen flamme inni der, alt foregår kjølig, men reaksjonen er den samme som i forbrenning. Metanol omdannes til vann + karbondioksyd. Dermed forsvinner restkarbonet i form av CO2-gass. Jeg vet ikke om vannet vil slippes ut i form av vanndamp eller i form av flytende vann.

hummm.. lurer på om man da blir nektet å ta med mp3 spilleren på flyet, i disse Bin Laden dager...

Tja, si det :hmm: Det var lov med sprit ombord på utenlandsflygninger sist jeg var i utlandet med fly (før en 9/11 - niende november 2001 :p ). Det ble til og med servert god whiskey så mye jeg ville ha.. ;) Men jeg vet ikke om det er lov nå. Det er jo forbudt med lightere og hårspray så hvorfor ikke forbud mot whiskey og metanolmobiler også?

Lenke til kommentar
Får håpe det ikke blir miljøavgift på mp3-spillere i framtida da, siden de vil forurense litt. :roll: Men mengden karbondioksyd som slippes ut vil kanskje ikke være særlig større en den mengden et menneske produserer når vi puster?

tror neppe CO2 mengdene her vil bidra i noen større grad fra/til globalt. Og klarer man å benytte hydrogen i stedet, så har man løst problemet... Dvs bortsett fra at man faktisk skal lage hydrogen, noe som er energikrevende. Miljøavgift betaler vi uansett på alle elektriske artikler allerede, men husker ikke hvor mye det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...