Gå til innhold

Toshiba forsker på metanol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enheten som byr på 300 mW har en størrelse på 60x75x10 mm. Denne skal kunne drive en harddiskbasert MP3-spiller i omlag 60 timer ved bruk av 10 ml metanol.

Et batteri til en bærbar datamaskin har en størrelse på 120x120x15 mm. Denne skal kunne drive en bærbar PC i omlag... Hvor mange timer? :dribble:

Hmm.. regne regne. Jeg regner med de mente 300mA konstant og ikke bare peak-verdi. Da vil cella ha en kapasitet på 18 Wh. En celle med dimensjoner 120x120x15 er ca 4,8 ganger større og vil dermed ha en kapasitet på 86,4 Wh. Vanlige bærbare PCer bruker å ha batterier på ca 40-80Wh.

Med andre ord, så vil det bare vare en time eller no. :(

Nå tipper jeg at effekten/kapasiteten ikke vil være direkte proporsjonal med størrelsen, men at en større celle vil kunne være enda mer effektiv enn det som fremgår av dette regnestykket. Dog skal jeg ikke gjette noe tall.

De har sikkert tatt utgangspunkt i lavere strømforbruk og/eller større drivstoffbeholdere.

de tok som andre har nevnt utgangspunkt i å bruke hydrogen, ikke metanol.

Lenke til kommentar

Det er kanskje snakk om brenselceller her i dette produktet?

Er en reaksjon hvor metanol og vann inngår en:

Endoterm eller Eksoterm reaksjon? Blir det noe varmeutvikling, eller funker det som en kuldepakning? Eller forblir temperaturen nokså uforandret etter at reaksjonen har foregått (holdt på en stund) ?

Lenke til kommentar
Endoterm eller Eksoterm reaksjon? Blir det noe varmeutvikling, eller funker det som en kuldepakning? Eller forblir temperaturen nokså uforandret etter at reaksjonen har foregått (holdt på en stund) ?

Dette må da være en kjemisk eksoterm reaksjon. På den annen side er det snakk om en meget liten forbrenning som antagelig ikke utvikler mer varme enn det et batteri gjør. ...tipper jeg.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Yiha ! Nå skal jeg kjøpe meg himkok apparat :w00t: Er det ikke i prinsippet det samme som å brenne vanlig sprit, bare at man ikke kjøler det som fordamper?

Gratulerer! Du har nå funnet oppskriften på hvordan man blåser huset sitt til himmels uten å få noe igjen på forsikringen. :whistle:

(og forresten: Etanol blir ikke til metanol av å la være å kjøle etanoldampen.)

Lenke til kommentar
Yiha !  Nå skal jeg kjøpe meg himkok apparat  :w00t:  Er det ikke i prinsippet det samme som å brenne vanlig sprit, bare at man ikke kjøler det som fordamper?

Gratulerer! Du har nå funnet oppskriften på hvordan man blåser huset sitt til himmels uten å få noe igjen på forsikringen. :whistle:

(og forresten: Etanol blir ikke til metanol av å la være å kjøle etanoldampen.)

Hehe, var litt ment som spøk da :blush: Men jeg mener og huske at noen venner av meg engang sa at hvis man ikke passa på å ha på kjøling når man brant hjemmebrent, så ble det til tresprit som man ble blind av. Er ikke tresprit det samme som metanol? Kan man i det hele tatt bruke et vanlig hjemmebrentapparat (eller destillasjonsapparat som det jo da egentlig heter) til å lage metanol, bare at "satsen" evt. er noe annerledes en ved fremstilling av etanol?

Begynner og bli endel år siden jeg hadde naturfag, så jeg er litt usikker på forskjellen på etanol og metanol, spesiellt fremstillingen av dette :whistle:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Yiha ! Nå skal jeg kjøpe meg himkok apparat :w00t: Er det ikke i prinsippet det samme som å brenne vanlig sprit, bare at man ikke kjøler det som fordamper?

I et hjemmebrentapparat skjer det ingen forbrenning. Det varmer opp en masse med et vist alkoholinnhold. Alkoholen fordamper da og denne dampen kjøler man ned.

Resultat: Etter all sannsynlighet sitter du da igjen det en veske som selv i moderate mengder kan gjøre deg ufint full. I tillegg så smaker det det som russerne kaller осел.

Typen alkohol du sitter igjen med kommer an på hvilken type sats du brukte.

For meg blir dette litt mye å drasse på bare for å få hørt noen sanger på en mp3spiller.

Ps: осел = rumpe

Lenke til kommentar

Joda er enig med deg der, men tenk på mulighetene! Hvis det er mulig å drive en mp3 spiller med metanol så burde det la seg gjøre å drive mye annet også. (så sant det ikke drar veldig mye strøm seff). Kunne bare mekka en innordning i kjellern hvor du pøser på med sukker, gjær og vann (eller hva satsen til metanol nå består av da) som den automatisk blander og lager drivstoff til mine lavenergi drevne elektriske produkter :roll:

Tror riktignok jeg ville satt opp endel skilter ved gjerdet utafor huset som advarer om eksplosjonsfare og VELDIG markante skilter som forteller deg at det er særdeles dumt å røyke :whistle:

Lenke til kommentar

ser ut som dem har utviklet en egen form for påfyllingsflaske eller noe. mest sansynlig med "idiotsikker" (ikke noe er 100% idiotsikkert men det hjelper å sikre seg, spess om en skal selge produktet i usa) tilkoblingsventil slik at ikke noe kommer ut med mindre den sitter solid tilkoblet.

forresten så banner jeg på å ha nylig lest på nrk.no eller noe om at noen danske forskere har tatt ut patent på hydrogen i pilleform. noe med at en form for salt og hydrogen kan sammenbindes i en prosess uten at en mister så alt for mye av the potensielle energien. pillen skulle vist være på størrelse og utsende med en solid hodepinetabelett ;)

kansje som en fremtidig erstatter av "mynt"batteriene?

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke det du hørte om at det blir tresprit hvis man ikke kjøler apparaturen. Destillasjon er bare et pent ord for det å skille to væsker fra hverandre. I dette tilfellet vann og etanol. Det som fordamper må uansett kjøles for at det skal gå over til væske igjen. Hvis ikke så lager du bare svært eksplosjonsfarlig damp. (å flippe over en lysbryter skaper gnist nok til å antenne "bomba"). Så lenge man kjøler apparaturen godt så alt kondenserer til væske så forsvinner den ekstreme eksplosjonsfaren. (og blir til moderat/lav brannfare)

Jeg er ikke sikker på hvilken sats man må bruke for å få metanol.

Men selv med vanlig etanolproduksjon så blir det litt metanol. Metanolen har lavere kokepunkt så det kommer ut først. Derfor er det anbefalt å kaste de første 2-3 desiliterene man får ut av apparaturen.

Kjemisk strukturformel:

metanol: CH3-OH

etanol: CH3-CH2-OH

Altså veldig likt forskjellem mellom gassene metan og etan. (Metan = CH4 og etan = CH3-CH3)

Jeg tror disse brencelcellene krever veldig rene råstoffer. Altså veldig ren metanol eller veldig ren blanding av vann og metanol. Hvis man bruker urene blandinger (f.eks en skvett dårlig hjemmebrent metanol) så tror jeg urenhetene vil tette til og ødelegge brencelcella.

PS. Legg merke til at brencelceller er mest interresant for produkter som bruker veldig lite strøm og har en relativt høy pris i forhold til vekta på de. Dvs. at problematikken med høy pris på brenselceller fortsatt er et problem. Jeg tror altså ikke at effektkrevende store ting med lav pris/vekt slik som biler vil bli drevet av brenselceller i det nærmeste. Tidligere har det bare vært konseptbiler med dette siden cellene er så dyre å produsere. Jeg hørte en plass at de rene produksjonsutgiftene var i størrelseorden et par millioner kroner for de billigste brenselcellene som er kraftige nok til å drive en bil. Det blir med andre ord ikke aktuellt for meg å betale 3-4 millioner eksta (inkludert avgifter) for en bil med brenselceller. ;)

Lenke til kommentar
Kjemisk strukturformel:

metanol: CH3-OH

etanol: CH3-CH2-OH

Altså veldig likt forskjellem mellom gassene metan og etan. (Metan = CH4 og etan = CH3-CH3)

Litt opp-topic. Er det ikke vanlig å skrive etanol som C2H5OH (istedetfor CH3-CH2-OH), og etan som C2H6 (istedetfor CH3-CH3)? :dontgetit:

Jo, men måten Simen1 har skrevet det på gjør det lettere å forstå hvordan molekylet er oppbygd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...