Gå til innhold

Raptor disker i raid

jacoweb

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå planer om å gå til innkjøp av en Western Digital 34gb Raptor disk. Har en kjørende fra før. Så har jeg lest litt rundt om kring på nettet. Faktisk hørt fra en del folk rundt om kring i miljøet også. At ytelsen vil forbedre seg en del om jeg kjører 2stk i raid 0? Om jeg ikke tar helt feil nå.

Jeg er ganske grønn når det gjelder RAID. Har 0 peiling på RAID i det hele tatt. Så derfor lurer jeg på om noen her kunne forklart meg litt mere anngående RAID.

Spørsmål

- Hvordan sette opp RAID.

- Hva betyr de forskjellige RAID 0, 1 osv.

- Hvorfor raid.

Mvh Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 0 vil si at du har to disker som jobber i paralell. Hvis du skal skrive dataene "abcdef", så vil "ace" bli skrivet til disk1 og "bdf" bli skrevet til disk2. Tilsvarende ved lesing. Hvis du skal skrive/lese store mengder med data vil dette øke ytelsen merkbart.

Det er selvfølgelig en hake eller to..

For det første er ikke tilgangstiden blitt noe bedre, mao: hvis du skal lese 50 byte med data så tar det kanskje 8ms å finne dataene og 0,1ms å lese dem. Å halvere 0,1ms til 0,05ms vil ikke påvirke tiden det tar å få gjort hele operasjonen, som altså går fra 8,1ms til 8,05ms ved raid0.

For det andre så vil du, hvis en av diskene ryker, miste alle dataene. Dette er fordi dataene som tidligere nevnt er spredd over begge diskene...

De andre raid-mulighetene vil ikke øke ytelsen noe og er nok derfor rimelig uinteressante for deg. Dvs, du har raid 0+1, men da må du kjøpe 3 disker til, noe jeg tipper er uinteressant. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...