Gå til innhold

Spesielt?

Blib

Anbefalte innlegg

Hmm.. Okay, her er situasjonen:

Jeg har, for litt siden, lastet ned Linux Mandrake. Så lastet ned ned og installerte en virtuell maskin hvor jeg har innstallert Linux på, og kjørt det der litt. Fungerer fint, men det jeg lurer på er jo egentlig HVORFOR Linux er så spesielt! Hvorfor "alle" vil ha det. Det jeg brukte det til når jeg lekte meg med det var egentlig bare å spille noen spill og surfe litt. Såvidt jeg vet finnes det et HAV av muligheter innen scripting her, sikkert inne fra den console greia eller noe.

Kan noen da fortelle meg hva det er som gjør Linux så flott, bortsett fra at det er Open Source og gratis? Altså, gi meg eksempler på enkle scripts som jeg kan leke meg med å se hva de gjør, lese litt og lære meg litt programmering. Jeg mener, jeg bruker WinXP atm, og skjønner ikke helt alle som skryter sånt av Linux når de fleste spill og programmer er laget for Windows og ikke fungerer under Linux.

Det jeg vil, tror jeg, er å vite litt av følgende:

1: Hvis jeg stapper en CD i med et spill på, kan jeg installere den på vanlig måte og spille vanlig, som i Windows?

2: Kan noen gi meg et spark i baken på dette scripte greiene så jeg kommer i gang?

3: På hvilke måter er Linux bedre enn Windows, og på hvilke områder er Windows bedre?

Denne posten hørtes sikkert helt idiot ut, men jeg håper noen forstår og kan hjelpe meg..

-Blib-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-14 02:10, Blib skrev:

1: Hvis jeg stapper en CD i med et spill på, kan jeg installere den på vanlig måte og spille vanlig, som i Windows?

Hvis det er et linux-spill burde det ikke være noe problem :smile:

Det var kanskje et Windows-spill du tenkte på? Isåfall kan det hende det fungerer i Linux, kanskje ikke. Generelt er mange OpenGL-spill greie å kjøre i Wine/WineX, mens de som bare har DirectX er mer vriene.

Det som er viktig å understreke er at Linux er et totalt annerledes OS enn Windows, så hvis man bare har planer om å spille Windows-spill, så (synd å si det) er det nok bedre å rett og slett kjøre Windows.

Jeg har sagt det før men sier det gjerne igjen:

Linux er ingen gratis Windows-kloning

Quote:

3: På hvilke måter er Linux bedre enn Windows, og på hvilke områder er Windows bedre?

Fordeler med Windows:

- Mer utbredt

- Enklere brukergrensesnitt, programmer likner stort sett på hverandre (har endret seg noe i Linux pga GNOME/KDE)

- Støtte for bredere utvalg av hardware, og mindre knot med installering av nytt utstyr.

- Større utvalg av spill enn noe annet OS/konsoll

- Mange "standard"-applikasjoner finnes bare til Windows (evt. Mac) som MS Office, Photoshop ++. Alt håp er ikke ute for Linux-brukere av den grunn, enten finnes det fullgode erstatninger for Linux eller man kan kjøre win-programmer i Wine.

- Ofte enklere å installere å installere vilkårlige programmer. Dette må presiseres litt: I linux er det veldig enklet å installere programmer som følger med distroen, dette er ofte snakk om å krysse av en checkbox enten under install eller seinere. I enkelte distroer som f.eks Suse er dette snakk om enorme mengder software. Men skal man installere software som ikke er tilgjengelig på denne måten kan det blir mer knot, f.eks at man må kompilere progammene selv og dependency-problemer. I Windows er det stort sett bare download&dobbelklikk

- Basic systemadministrasjon er endel enklere i Windows

- Noen vil kanskje si enklere å installere, men det kommer an på linux-distro - f.eks er ikke redhat noe vanskeligere å installere enn 2000/xp. På den annen side kreves litt for å insallere LFS, men som sagt - bruker velger selv distro

Fordeler med Linux:

- Gratis, garantert aldri noe aktiverings-tull i Linux

- Ingen begrensninger, bare muligheter. F.eks er forskjellige windows-versjoner begrenset til så og så mange cpu'er og mengde RAM

- Slipper å støtte et ulovlig monopol

- Ikke avhengig av én leverandør

- Bedre community

- Mer effektivt (i benchmarks kommer så og si alltid linux-versjonen av et program bedre ut enn samme program kompilert for windows)

- Utviklet med hensyn til det tekniske, ikke etter hva markedsfolka liker (les Dilbert og du vil forstå :smile: )

- Nye versjoner kommer kontinuerlig, og man slipper dermed de brå overgangene man har i Windows (og de fleste andre kommersielle programmer). Resulterer også i færre bugs fordi de blir luket ut gradvis, i motsetning til windows hvor det kan bli lansert en ny versjon med over 50000 feil, og man må vente i lang tid på service packs for å rette opp ting. Hvis det i det hele tatt blir korrigert, for det kan godt hende de heller lar brukeren vente på å kjøpe neste versjon isteden

- Sikkerhets-feil blir rettet opp kjapt. Til sammenlikning har MS vært i krangler med konsulenter/sikkerhetseksperter fordi de har publisert feil flere uker etter de har informert MS

- Åpenhet vil alltid være sikrere enn "security through obscurity"

- Total oversikt over hva som ligger inne på systemet vha pakkesystem som RPM eller DEB

- De fleste programmer installeres ikke-interaktivt, så man kan installere haugevis av software med en kommando, så er det bare å gå på dass mens man venter. Mye mer effektivt enn i Windows

- Alt kan tilpasses etter brukernes ønsker, ABSOLUTT ALT

- Veldig portabelt, portet til en rekke arkitekturer. Windows finnes bare til x86 inkl. den nye 64-bits WinXP. NT fantes tidligere også til Alpha men de kuttet ut denne

- En Linux-distro er langt mer komplett enn Windows, følger med programmer for alt mellom himmel og jord. Windows inkluderer jo ikke en eneste kompilator, Linux kommer typisk installert med C/C++, Perl, Python, Java, Tcl/Tk ++. I tillegg er de innebygde skript-mulighetene i shell'ene noe mer avanserte enn dos batch filer :smile:

- Modularisert, trenger ikke installere noe man ikke trenger (muligjør utrolig slanke installasjoner, og os'et er mer stabilt pga. bedre isolering mellom ulike deler).

- Utrolig stor frihet, kan f.eks velge mellom en dryss av filsystemer: ext2, ext3, ReiserFS, jfs, xfs++. Kan riktignok gjøre ting litt mer kompliser for nybegynnere fordi man får for "mange" valg

- Veldig fleksibelt, trenger ikke utallige versjoner for desktop, server ++. Linux kan brukes til alt! Og det kjører fint på en iPaq lommepc

- Mer stabilt enn noen Windows versjon

- Kan kjøres på maskiner som ellers ville havnet på dynga

- Meget bra utvalg av gratis open source programvare, mye av høy kvalitet. Adskillig bedre enn Windows som er dominert av shareware/adware

- Sikrere (selv om det umulig å sikre seg mot idiotiske brukere)

- Bedre i flerbruker-miljø

- Slipper å reformatere i hytt og pine for "renske opp systemet"

- Bedre på avansert sys.administrasjon, alt kan gjøres fra konsoll og derfor godt egnet til scripting

- Teknisk sett mer "state of the art" enn Windows, ofte raskere ute med støtte for nye løsninger som f.eks 64-bit cpu'er

- Mer lærerikt, kan brukes til å lære hvordan et OS er oppbygd/fungerer

- Garantert fritt for bakdører lagt inn av NSA/CIA/FBI (sett inn flere kule 3 bokstavs forkortelser her)

- Open source

- Open source

- Open source

Sikkert masse jeg har glemt...

PS. Jeg er for trøtt til å begynne å svare på spm 2, så jeg overlater det til noen andre :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-08-14 03:35 ]

Lenke til kommentar

Heh, takk Langbein :smile: Flott post.

Er klar over at Linux ikke er gratis-Windows, men jeg har fått med meg så pass mye at det finnes Lindows, og tenkte da at kanskje Linux Mandrake støttet noen Windows spill den og...

Er det mulig å fa tak i skins til Linux? Eller, hvor kan jeg fikse på knappene osv på startmenyen?

Finnes det noen gode Perl/C/C++/scripttekster, gratis, på nettet?

Lenke til kommentar

Ja, ikke mye å legge til der :smile: Men kan jo gjenta, skal du spille så hold deg til Windows :smile: Det er det enkleste! (altfor mange gamere som tror linux fungerer som en annen windows-versjon, men det er MYE mer anderledes!) Hva med en dual-boot så kan en se hva en trenger og foretrekker....

Lenke til kommentar

Linux ker bare kjernen. For og få Grafisk bruker grensesnitt må du ha XFree86 og en "Window manager" eller "Window environment" (som KDE), Blackbox er en slank Window Manager som eg bruker.

Glemm windows nå menst du holder på med linux. Ikke sammenlign. Er Himmel og helvette. (kan jo finne ut selv hva som er helvette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...