Gå til innhold

Alkoholifiserte, taper høyre på skoledebatt!

Anbefalte innlegg

Hadde skoledebatt før valget der alle partiene untatt Krf og Rv var representert.. Vi begynte i ene enden og alle la ut om hvor mye de ville for skolen og ungdomen, men da vi kom til høyre var deres hovedsaker SPRIT i butikker og øl for 15 åringer....Hva f... er det for noe! Flere som har sett høyre slik?

Endret av johanol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unge Høyre(Samt Ungdomsorganisasjonen til FRP?) har spilt litt på dette hvis jeg ikke tar feil ja... :hmm:

Borgelige partier er jo for nedsetting av avgifter generelt sett, men når de snakker til unge så er det ikke så usannsynlig at de fokuserer på alkoholen.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jeg beklager hvis man ikke skulle skrive i denne tråden, men jeg tror ikke helt jeg skjønte hva du prøvde å si, twfa... Mener du at trådstarter skal endre tittelen før diskusjonen kan fortsette?

Uansett, jeg trodde UH kjempet for sprit til 18-åringer, ikke yngre? Hvorfor sprit til 18-åringer? Vel, de har alle andre plikter og rettigheter, så hvorfor holde akkurat dette fra dem?

Lenke til kommentar
Det er jo slik i Danmark, så hvorfor ikke?

Fordi Danmnark blandt annet har et enormt alkoholproblem blandt ungdom. Dette har selvfølgelig ikke ene og alene om 18års grensa på sprit. Det er mange grunner til å ikke følge Danmark sin alkoholpolitikk.

Ja, klart det. Men hvis du følger med i tiden, så merker du nok at det er lettere å få tak i hjemmebrent\hasj for ungdom under 18 år enn øl.

Synd avgiftsnivået i Norge er så høyt at det er lønnsomt å drive med smugling og at aldersgrensene er så høye at folk ikke har valg.

Lenke til kommentar
Jeg beklager hvis man ikke skulle skrive i denne tråden, men jeg tror ikke helt jeg skjønte hva du prøvde å si, twfa... Mener du at trådstarter skal endre tittelen før diskusjonen kan fortsette?

Neida. Dette er en standard melding vi bruker når vi mener at emnetittelen må endres. Det den sier er at hvis ikke tittelen blir endret stenger vi tråden. I mellomtiden er den selvsagt åpen for vanlig posting. Hvis ikke hadde vi stengt den med en gang.

Det er ikke så ofte vi bruker den her på PRS, folk er generelt flinke til å lage beskrivende emnetitler her.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er jo slik i Danmark, så hvorfor ikke?

Fordi Danmnark blandt annet har et enormt alkoholproblem blandt ungdom. Dette har selvfølgelig ikke ene og alene om 18års grensa på sprit. Det er mange grunner til å ikke følge Danmark sin alkoholpolitikk.

Korrekt. Den alkoholfremelskende høyresiden overser alle de store negative konsekvensene av alkoholbruk;

- ung debut gir senere høyt forbruk

- det er tragisk at unge mennesker dør/begår vold/skader seg i fylla

- økt tilgjengelighet gir økt forbruk

- lavere pris gir økt forbruk

- siden Norge har et så lavt forbruk i forhold til andre europeiske land sparer vi enorme summer hvert år

Lenke til kommentar
- ung debut gir senere høyt forbruk

- det er tragisk at unge mennesker dør/begår vold/skader seg i fylla

- økt tilgjengelighet gir økt forbruk

- lavere pris gir økt forbruk

- siden Norge har et så lavt forbruk i forhold til andre europeiske land sparer vi enorme summer hvert år

-Det kan vel stemme :p

-Det er vel like tragisk uansett om de er fulle eller ei mener nå jeg.

-Nei, er ikke like spenende med øl om man har lov:P ikke å begynne ihvertfall.

-Man klarer ikke å drikke mere selvom det er billig. Og du mener det er rett at bare fordi man liker alkohol så skal man blakke seg helt ?

-grunnen til at vi sparer er vel at vi er få ? Dessuten om prisen går ned sparer vi da like mye.

Lenke til kommentar
-Det kan vel stemme :p

-Det er vel like tragisk uansett om de er fulle eller ei mener nå jeg.

-Nei, er ikke like spenende med øl om man har lov:P ikke å begynne ihvertfall.

-Man klarer ikke å drikke mere selvom det er billig. Og du mener det er rett at bare fordi man liker alkohol så skal man blakke seg helt ?

-grunnen til at vi sparer er vel at vi er få ? Dessuten om prisen går ned sparer vi da like mye.

- Halvparten av alle drap i Norge begås i alkoholrus.

- Et stort antall ulykker, både fallulykker og bilulykker, er et resultat av alkoholrus.

- Hver dag mishandles og vanskjøtes hhv. kvinner og barn som flg. av alkoholmisbruk.

- Man klarer fint å drikke mer alkohol, f.eks. kan man drikke to isteden for en gang i uken.

- Grunnen til at vi sparer er fordi vi har mange færre innlagte på sykehus grunnet alkoholskade.

- Blakke seg helt? Alkohol er ikke dyrere i dag enn at de fleste får dekket sitt "behov".

Dette er ikke synsing, det er fakta.

Lenke til kommentar

Må ta med noen synspunkter fra den andre siden av saken:

-lavere priser fører til mindre ulovlig omsetning, altså man drikker mer "trygg" alkohol.

-lavere priser fører til mindre harry-handel.

-lavere priser fører til at man tar seg råd til å pilse litt midt i uka, fremfor å ta skippertak hver/annenhver helg.

-lavere aldersgrenser hjelper på punkt nr# 1 og 3 for ungdommen.

-Ung debut behøver ikke gi et senere høyt forbruk om man opplyser om konsekvenser og farer.

Lenke til kommentar
Den alkoholfremelskende høyresiden overser alle de store negative konsekvensene av alkoholbruk;

1. Høyresiden er ikke «alkoholfremelskende» (er dette i det hele tatt et ord?). Mitt inntrykk er tvert imot at det er langt flere avholdsmennesker på høyresiden enn på venstresiden. Høyresiden evner imidlertid å skille mellom moral og politikk: Selv om det er umoralsk å drikke seg fra sans og samling, bør det likevel være tillatt. Ingen har rett til å nekte noen å bestemme over sin egen kropp og sitt eget liv.

2. Høyresiden overser ikke de negative konsekvensene, men vi mener at det ikke er myndighetenes ansvar å beskytte folk mot seg selv. Dette fungerer kun mot sin hensikt: Når staten opptrer som barnepike, vil folk oppføre seg som barn. Høyresiden mener at folk er i stand til å ta riktige avgjørelser bare de tillates å gjøre det. Frihet innebærer at individer kan prøve, feile og ta konsekvensene av sine valg. Når staten fratar individer denne muligheten, fører det kun til mer uansvarlighet.

Lenke til kommentar

Så man skal altså kunne bestemme over egen kropp, eget liv og egen eiendom. Hva hadde du gjort den dagen du stod på en bitteliten jordflekk omkranset av andres eiendommer, og eierne av disse områdene - i frihetens navn - hadde lagt et bredt minefelt langs grensen mot denne lille jordflekken du stod på?

Lenke til kommentar
-lavere priser fører til mindre ulovlig omsetning, altså man drikker mer "trygg" alkohol.

Om det er metanol du sikter til er dette et forsvinnende lite problem. Vodka er heller ikke noe "tryggere" enn hjemmebrent på vektbasis.

-lavere priser fører til mindre harry-handel.

"Alle" land har handelslekkasje på visse varer. Svenskene drar til Danmark for å kjøpe alkohol. Danskene drar til tyskland etc. Dette er noe av prisen vi må betale for de høye avgiftene. Jeg vil ikke ofre ovennevnte grupper på fellesskapets alter for at vi skal ha billigere alkohol.

-lavere priser fører til at man tar seg råd til å pilse litt midt i uka, fremfor å ta skippertak hver/annenhver helg.

Lave priser fører til at befolkningen generelt drikker mer, noe som gir langtidsskader av alkohol. Det er ingenting som tyder på at helgefylla forsvinner selv om det blir billigere børst.

-lavere aldersgrenser hjelper på punkt nr# 1 og 3 for ungdommen.

Jeg har sett litt for mye uanstendig ungdom til at jeg synes 18-årsgrense på sprit er tilrådelig. De må da for svingende greie seg med øl og vin? Vi gjorde i hvert fall det.

-Ung debut behøver ikke gi et senere høyt forbruk om man opplyser om konsekvenser og farer.

Alle vet jo om de skadelige konsekvensene av alkohol. Tallenes tale er klare; ung debut gir senere høyt forbruk.

-PT, som mener dagens avgiftsnivå er passende.

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...