Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Melde inn xp home i domene

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvordan man melder inn en XP Home Edition i et domene? Merket at det ikke var noen mulighet for det på systemegenskaper -> nettverksidentifikasjon. Noen som har peil? Kan godt sette meg ned å reinsøke hele pc'en for å få det til, men har ikke tid til det nå. Jobber på skole og må få den opp så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Vel i følge Microsoft så kan ikke XP Home være medlem av et domene. Men jeg har hørt at du kan "jukse" ved å benytte X-Setup og endre noen instillinger under "Network \ Auto Login \ Windows NT/2K/XP \ Settings". Etter reboot så skal det da være mulig å joine et domene med XP Home. Om all domene funksjonalitetet (slik som policies og logon scripts) fungerer vet jeg ikke men du får teste selv og se.

Regards

SilverWolf

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hvordan man melder inn en XP Home Edition i et domene? Merket at det ikke var noen mulighet for det på systemegenskaper -> nettverksidentifikasjon. Noen som har peil? Kan godt sette meg ned å reinsøke hele pc'en for å få det til, men har ikke tid til det nå. Jobber på skole og må få den opp så fort som mulig!

Windows XP Home Edition har ikke støtte for domene-nettverk. Dersom du jobber på en skole, kan du høre med IT-avdeling i kommune eller fylke om de kan ordne en Windows XP Pro plate til deg. Vet at hvertfall Drammen Kommune ordner sånt for skoleansatte.

Lenke til kommentar

Windows XP Home Edition har ikke støtte for domene-nettverk. Dersom du jobber på en skole, kan du høre med IT-avdeling i kommune eller fylke om de kan ordne en Windows XP Pro plate til deg. Vet at hvertfall Drammen Kommune ordner sånt for skoleansatte.

Selvfølgelig har vi både Win XP Pro og Win 2000 med lisens fra fylke, men dette er en elev sin PC. Derfor prøver jeg metoden SilverWolf sier. Går ikke det, så driter jeg i det. Så bruk for det har han ikke!

Lenke til kommentar

mixer: er lærling på videregående skole og har selv daglig samme problem.

Det du bør gjøre er å danne en kravspesifikasjon for software og hardware som kreves for at elevens pc skal være godkjent for bruk mot skolens nettverk. Vi driver for øyeblikket å utformer en slik kravspesifikasjon som skal sendes ut til avdelingsledere og lærere slik at elevene kan informeres om dette allerede ved skolestart. Desverre har jo mange elever bærbare pc'er de ønsker å bruke, før de begynner på VGS, så dette kravet kan være vanskelig å fylle for enkelte.

Det vi vurdere å gjøre med de som ikke kan fylle kravet om OS med mulighet for domeneinnmelding er å sette opp et ekstranett på et eget VLAN der de kun får begrenset tilgang til internett, og ingen intranettfunksjonalitet som hjemmemapper osv. Dette kan styres via RADIUS server.

Forslag til kravspesifikasjoner softwaremessig kan bl.a. være:

* Windows 2000 / XP professional OS

* Oppdatert antivirus og antispyware

* PC'en skal være oppsatt til å laste sikkerhetsoppdateringer jevnlig, og bør være utstyrt med Microsoft Update istedet for Windows update, da MS Update også tar seg av sikkerhetspatcher til officepakken o.l. (bør er mer eller mindre et juridisk substitutt for ordet skal, men tar seg bedre ut på papiret)

* DNS navn og mac-adresse skal registerers av skolens IT-avdeling, uanset om pc'en meldes opp i domenet eller ikke.

* Fylkeskommunens IT-reglement skal følges

og mye mer.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Er selv lærling på videregående skole! :thumbup:

Denne gutten er den eneste som har forespurt om det er mulig, så å sette opp et eget nettverk bare for han er ikke en løsning her. Men som sagt tidligere, så virket dette programmet X-Setup veldig lovende. Prøver dette, fungerer det ikke, så bryr jeg meg ikke. De har andre pc'er i klasserommet de kan bruke!

Lenke til kommentar

Skrev noe lignende her for en stund siden.

Husker jeg rett så fantes det en hack for XP Home for å koble den opp mot domene, men MS fjernet den muligheten i SP1 eller SP2. Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Stoler ikke helt på hukommelsen min her, det kan jo være det var snakk om en "jukse-tilkobling" til disk og printer, noe en fortsatt kan med SP2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...