Skrue Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Joda, nå har du fått svar! Lenke til kommentar
Myron Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Joda, nå har du fått svar! Hehe, ja. Supert Skrue! Hva skulle jeg gjort uten deg? Lenke til kommentar
henningml Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Skrue: ikke for å stille din ekspertise her i tvil, men jeg lurte på om du kunne argumentere litt mer mot meg hvorfor det ikke vil ha noe å si om tank-lokk er på eller av for vannstrøm? Slik jeg kan forstå det produserer pumpen trykk på sin ut-side som selvfølgelig oppstår i hele systemet. Om tanken er lukket vil vannet som skyves inn i tanken "presse" vannet som allerede er i tanken videre mot pumpen. Om lokket er av vil den vannmengden som pumpen tilfører tank bare forskyve luft ut av tanken, ikke vann ut av utløpet. En pumpe burde kunne skape raskere flyt om den slipper å bruke energi både på å suge vann ut av en tank og skyve det videre. Med lukket tank burde den energien pumpen tilfører vannet komme tilbake til pumpen. Godt mulig jeg tar feil, men slik funker det nå i mitt hode. Endret 18. september 2005 av henningml Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Først: Det er selvsagt lov å stille min ekspertise i tvil, jeg tar rett som det er feil! Og blir jeg ”arrestert” på noe, så har jeg heldigvis ingen problemer med å innrømme det. Men til saken. Om man har et lukket system, altså i vårt tilfelle en tank med lokket på, så vil det ikke genereres noe trykk i tanken som kan hjelpe på vannstrømmen i systemet. Jeg skal forsøke å forklare dette nærmere: Pumpa har i vårt tilfelle en uhindret tilførsel av vann i forhold til hva den faktisk avgir, altså slipper den på sett og vis å suge vannet til seg. Eksempelvis har vi en pumpe som leverer 1000 ltr/t i fritt fløde. Mellom pumpas utløp og retur til tanken, befinner det seg x antall innsnevringer i form av blokker og radiator. Ettersom disse enhetene representerer en hindring for pumpa, vil det naturlig nok bygge seg opp et trykk mellom pumpa og disse komponentene, samtidig som vannstrømmen også reduseres ganske kraftig. La oss regne med 500 ltr/t. Etter at vannet har forlatt disse komponentene representer ikke vannet lenger noe energi, i den forstand som at vannmengden nå er langt under hva pumpa i utgangspunktet er i stand til å ta til seg. Dermed vil det heller ikke oppstå noe overtrykk i tanken, som kan hjelpe pumpa til å levere mer! Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg har i alle fall forsøkt å forklare så godt jeg kan. Håper egentlig på at kvakksalveren stikker innom og ser spørsmålet ditt, han glimter alltid til med svært gode svar på nettopp slike problemstillinger! Btw; Har avlagt Myron et besøk i dag, og etter litt titting og luring fant vi ut av problemet med redusert vannstrøm: Nippelen på pumpas trykkside har en innvendig diameter på bare 6mm, og dermed vil jo flow fra pumpa bli betraktelig redusert! Vi er imidlertid igang med å løse problemet. Endret 18. september 2005 av Skrue Lenke til kommentar
henningml Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Ser ut til at du har rett ja.. Med den flaskehalsen blokkene representerer kan jeg gå med på at vannet har mistet mesteparten av energien til dess det når tilbake til tanken igjen Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 .. En pumpe burde kunne skape raskere flyt om den slipper å bruke energi både på å suge vann ut av en tank og skyve det videre. Med lukket tank burde den energien pumpen tilfører vannet komme tilbake til pumpen. Godt mulig jeg tar feil, men slik funker det nå i mitt hode. Lett å forklare, vanskelig å forstå. Dette er egentlig det samme som Skrue sier, men mao. Det er pumpen som produserer trykket i tanken. Dette trykket representerer den trykkmotstanden som er mellom tanken og pumpa. Uten lokk forsvinner dette trykket, dermed må pumpa suge med det samme trykket fra tanken. På en annen side slipper pumpa å produsere tilsvarenede mye trykk på trykksida. I vår verden med akvariepumper og beskjede forhold er ikke det noe stort problem. Tanken (uten lokk) kunne, hvis vi ser bort fra at det er upraktisk, vært plassert rett etter pumpa. Jeg har ikke testet dette, men tror det ville fungert (kanskje muligens) Lenke til kommentar
henningml Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Ja om pumpe suger vann gjennom blokkene eller presser vann gjennom blokkene bør i prinsippet være ganske identisk ja Kanskje med unntak av at noen pumper gjerne er konstruert slik at dem trykker bedre enn dem suger.. men nå vet ikke jeg hvordan impeller-pumpene er der. Men en god forklaring du kommer med. Litt mer formulert rundt de tankebaner jeg hadde enn skrue sin forklaring, men begge forklaringene er gode Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Takk kvakksalveren, det var greit å få det bekreftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå