Myron Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Prøvde den nye vannkjølingen, for å se etter lekasjer. Det jeg la merke til, var at vannstrømmen min virket veeeeeeeeldig lav. Etter å ha fyllt alt, så tok jeg en titt i tanken for å se hvordan flow'en var, og det var en bitte, bitte liten 'bekk'(?) som rant veldig sakte. Vanskelig å si, men hadde sikkert brukt 7-8 minutter på å fylle en melkekartong (1L), kanskje lenger. Det sier meg at jeg har mindre enn 10L i timen...? Jeg har en Ehiem 1048, black ice xtreme 3, swiftech storm, og en northbridge-blokk. Det var riktignok ca 7m med slange, men maks høydeforskjell er aldri over 50cm. Jeg brukte 10mm pvc slange, med unntak av den siste meteren, som var av 6mm silikon. Kan noen hjelpe? Redd noe er veldig galt her. Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 7 _meter_ slange?? Det høres mye ut og kan nok være med på å skape problemet ditt. Ellers er det ikke umulig at en av komponentene er tett. Lenke til kommentar
henningml Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Er systemet lukket? du har lokk på tanken osv? Er systemet åpent må pumpen skyve vannet rundt hele systemet. Suge vann opp av tanken, osv. Er systemet lukket vil vanntrykket pumpen genererer komme tilbake på suge-siden av pumpen og være med på å skape fart. Pumpen vil med andre ord mate seg selv med vann. Endret 16. september 2005 av henningml Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Er systemet lukket? du har lokk på tanken osv? Er systemet åpent må pumpen skyve vannet rundt hele systemet. Suge vann opp av tanken, osv. Er systemet lukket vil vanntrykket pumpen genererer komme tilbake på suge-siden av pumpen og være med på å skape fart. Pumpen vil med andre ord mate seg selv med vann. Ah, da var kanskje problemet løst da? Hadde ikke lokk på tanken. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Min Eheim 1048 er neppe kraftig nok til å skyte rundt vann med mine komponenter...! Selv med lokket på (ja, alt er lufttett) så har jeg så lite flow i systemet, at dette er dødfødt. Det er faktisk så ille, at det er så vidt det går vann igjennom, og jeg har kuttet ned slangene, så totalen er maks 4,5m. Bare å kjøpe ny pumpe da. (?) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Dette høres litt merkelig ut. Pumpa di er spesifisert med 600ltr/t i fritt fløde, og har en H-Max på 1,5m. Storm G4-blokka er trang ja, men ikke til de grader! Har testet flow gjennom denne med en MaxiJet 700, som har omtrent samme specs som din pumpe, og blokka "leverte" i overkant av 190 ltr/t med denne pumpa. Radiatoren din er ikke problemet, den slipper lett igjennom ~ 400 ltr/t med den pumpa. 7meter slange? Det var da voldsomt? Måler den 10mm innvendig eller utvendig? Er målet utvendig, så vil 7m slange representere endel motstand ja, ettersom innerdiameteren antakelig ligger nedimot 6-7mm. Du bør i alle fall gjøre hva du kan for å redusere slangelengdene, alternativt gå opp i dimensjon på slangene. Om du har høydeforskjeller på 50cm i systemet har ikke dette noe å si, ettersom du oppnår statisk likevekt i systemet så fort dette er fylt opp. Om du bruker lokk eller ei på tanken har heller ikke dette noen påvirkning! Var jeg deg, ville jeg først demontert CPU-blokka, og sjekket flow gjennom den alene. Det skal nemlig ikke så mye forurensninger til før dysene i denne tilstoppes! Husk at hullene måler bare 0,8mm! Sjekk i alle fall disse tingene først, før du renner avgårde etter en ny pumpe. Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Dette høres litt merkelig ut.Pumpa di er spesifisert med 600ltr/t i fritt fløde, og har en H-Max på 1,5m. Storm G4-blokka er trang ja, men ikke til de grader! Har testet flow gjennom denne med en MaxiJet 700, som har omtrent samme specs som din pumpe, og blokka "leverte" i overkant av 190 ltr/t med denne pumpa. Radiatoren din er ikke problemet, den slipper lett igjennom ~ 400 ltr/t med den pumpa. 7meter slange? Det var da voldsomt? Måler den 10mm innvendig eller utvendig? Er målet utvendig, så vil 7m slange representere endel motstand ja, ettersom innerdiameteren antakelig ligger nedimot 6-7mm. Du bør i alle fall gjøre hva du kan for å redusere slangelengdene, alternativ gå opp i dimensjon på slangene. Om du har høydeforskjeller på 50cm i systemet har ikke dette noe å si, ettersom du oppnår statisk likevekt i systemet så fort dette er fylt opp. Om du bruker lokk eller ei på tanken har heller ikke dette noen påvirkning! Var jeg deg, ville jeg først demontert CPU-blokka, og sjekket flow gjennom den alene. Det skal nemlig ikke så mye forurensninger til før dysene i denne tilstoppes! Husk at hullene måler bare 0,5mm! Sjekk i alle fall disse tingene først, før du renner avgårde etter en ny pumpe. Hallo skrue! Godt å ha deg her! Tipper jeg har en flow på noen få liter i timen... kanskje, kaaaanskje tosifret antall liter per time. Jeg har ikke gjort noe nøyaktig mål av slangene, men jeg er i alle fall ikke over 4,5m, tipper jeg ligger rundt 3m-3,2m. Hvordan kan det ha kommet 'forurensning' i dysene, når jeg nettopp satte det opp? Eneste er i så fall gjengetape? Slangene er 10mm i diameter på innsiden, den måler ca 13mm på utsiden. Jeg har også gjort den lille 'modden' på pumpa, slik at rotoren (eller hva den nå heter/kalles) ikke skal sitte løst. Jeg har 'utsugsnippelen' (fra tank til pumpe) på tanken sittende i bunnen, mens 'innsugsnippelen' (fra NB-blokka til tank) sitter i toppen på siden, slik at jeg skulle kunne se hvor mye vann som kom, da jeg ikke har flowmeter. Vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre, men skulle vel ikke det. Radden sitter også ca 25cm høyere enn pumpa, er dette et problem? Jeg skal sjekke det med cpu-blokka i mårra, men nå skal jeg ta litt helgefri og slappe av. Takker pent for hjelpen Skrue. Nå er det helg for deg og! Lenke til kommentar
MagE Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Ville prøvd og teste pumpa med og uten system, f.eks hvor lang tid det tar og fylle en 10L bøtte med vann. Bare som en forsikring. Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Ville prøvd og teste pumpa med og uten system, f.eks hvor lang tid det tar og fylle en 10L bøtte med vann. Bare som en forsikring. God ide. Takk takk! Skal prøve det og, i morgen. Edit: leif Endret 16. september 2005 av Myron Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Haha, helg? Blir vel aldri helg her, før strømmen går! Nippel- og radiatorplassering har i dette tilfellet ingen påvirkning for resultatet. Eheim-modden har heller ingen betydning for resultatet, den sørger bare for at impelleren festes bedre til rotoren. Det kan også være en god ide å gjøre som MagE foreslår, å teste pumpa uten motstand. Men sleng pumpa oppi en bøtte vann i stedet, og mål tiden det tar før bøtta er tom. Skal du gjøre dette riktig nøye, så fyller du bøtta med et litermål. En vanlig vaskebøtte rommer ca 8ltr. Start pumpa, og ta tiden, helst med stoppeklokke. Tøm deretter resterende vann i bøtta oppi litermålet, for å måle restmengden. (Som regel 0,5 til 1 liter) Trekk dette ifra de 8(?) literne du opprinnelig hadde opp i bøtta. Del resultatet på antall sekunder, og gang resultatet med 3600. Da får du en ganske nøyaktig verdi på hvor mye pumpa leverer, i fritt fløde. Gjenta gjerne dette et par-tre ganger, da resultatet kan variere. Dette har sammenheng med at pumpa ikke alltid går samme vei, og dette påvirker faktisk flow fra pumpa! Ikke så mye, men noen liter pr.t kan det faktisk bli. Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Haha, helg? Blir vel aldri helg her, før strømmen går! Nippel- og radiatorplassering har i dette tilfellet ingen påvirkning for resultatet. Eheim-modden har heller ingen betydning for resultatet, den sørger bare for at impelleren festes bedre til rotoren. Det kan også være en god ide å gjøre som MagE foreslår, å teste pumpa uten motstand. Men sleng pumpa oppi en bøtte vann i stedet, og mål tiden det tar før bøtta er tom. Skal du gjøre dette riktig nøye, så fyller du bøtta med et litermål. En vanlig vaskebøtte rommer ca 8ltr. Start pumpa, og ta tiden, helst med stoppeklokke. Tøm deretter resterende vann i bøtta oppi litermålet, for å måle restmengden. (Som regel 0,5 til 1 liter) Trekk dette ifra de 8(?) literne du opprinnelig hadde opp i bøtta. Del resultatet på antall sekunder, og gang resultatet med 3600. Da får du en ganske nøyaktig verdi på hvor mye pumpa leverer, i fritt fløde. Gjenta gjerne dette et par-tre ganger, da resultatet kan variere. Dette har sammenheng med at pumpa ikke alltid går samme vei, og dette påvirker faktisk flow fra pumpa! Ikke så mye, men noen liter pr.t kan det faktisk bli. Interessant... Så du mener, med de tallene du har oppgitt, at jeg burde klare og tømme bøtta på rundt et minutt? Jeg tenker siden 600L/t gir 10L/min, og siden vi regner med at den tar 7 av de 8 literne i bøtta, så burde det ligge omkring max kapasitet på et minutt, siden jeg har 10mm slange... Bruker jeg mer enn det, kan jeg regne med at det er noe galt med pumpa? Edit: leif igjen! Endret 16. september 2005 av Myron Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Ja, ett minutt er sånn ca hva du kan regne med, kanskje noe mer også. De fleste pumpene er litt "oppskrytt", i den forstand som at de sjelden leverer eksakt påstemplet mengde. Bruker du mye mer enn ca ett minutt, (90-100 sek) så er det noe rart. Det skal forøvrig mye til at det er noe galt med pumpa. Disse er svært enkle i konstruksjonen, og når de først går så leverer de stort sett det de skal. Lenke til kommentar
Myron Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Ja, ett minutt er sånn ca hva du kan regne med, kanskje noe mer også.De fleste pumpene er litt "oppskrytt", i den forstand som at de sjelden leverer eksakt påstemplet mengde. Bruker du mye mer enn ca ett minutt, (90-100 sek) så er det noe rart. Det skal forøvrig mye til at det er noe galt med pumpa. Disse er svært enkle i konstruksjonen, og når de først går så leverer de stort sett det de skal. Man lærer så lenge man lever. Du får si i fra, hvis du i løpet av mårradagen skulle kjøre forbi trosterud, så kan du stikke innom og gi pc'en min en diagnose. Takker nok en gang for hjelpen Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Jøss Trosterud? Trosterud / Lindeberg altså? Da kan jeg jo nesten kaste stein på taket ditt herfra! (Furuset) Om du sender meg en PM med nærmere adresse, så kan det jo hende at jeg slenger innom! Lenke til kommentar
Myron Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Da har jeg akkurat gjennomført første forsøk. Med ti liter vann (målt med litermål), senket jeg min Ehiem 1048 ned for å tømme bøtta. På pumpa hadde jeg påmontert 10mm (innvendig diameter) nippler, med en slange på 1 meter, den også 10mm diameter, montert på toppen og ut i vasken. Jeg startet klokken i det jeg satte i kontakten. Stoppet klokken, og dro ut kontakten, i det den begynte å ta inn luft i tillegg til vann. Etter 89 sekunder, hadde pumpa tatt 8.8L. Det gir meg LUSNE 356 L/timen. Det er cirkus 60% av oppgitt flow i fritt fløde. Syns dette var meeeeeget skuffende jeg. Kunne kanskje regnet med det ETTER radiatoren, men ikke når det ikke finnes noen motstand i det hele tatt. Hva mener dere? Burde jeg sende inn pumpa igjen? Edit: Gjort samme greia, to ganger, med nøyaktig samme resultat. Samme desimal til og med! Skrue....? I need your opinion. Endret 17. september 2005 av Myron Lenke til kommentar
Myron Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Jeg tror jeg har funnet flaskehalsen, selv om det virker litt merkelig. Storm G4 blokka, krever uten tvil sitt. Jeg demonterte den, sjekket dysene, og det virker som om alt er fint med den. Men som jeg har skrevet før, tror jeg at pumpa er (delvis?) defekt. I alle fall; i fritt fløde har jeg ca 356 L/t, mens gjennom storm G4 blokka, og en simpel NB-kjøler fra AquaComputer, så har jeg ca 110L/t, noe som egentlig er latterlig dårlig!? Og hvis jeg da kobler på en 3x120mm raddis i tillegg, så blir jeg da liggende laaaaaaangt nede på lista. Hva tror dere er galt? Jeg stemmer for pumpa. Noen andre synspunkter? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 den pumpa di virka noe slapp ja.. jan kan kanskje hjelpe deg litt med den? Lenke til kommentar
Myron Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 den pumpa di virka noe slapp ja.. jan kan kanskje hjelpe deg litt med den? Jan, aka Skrue? Hvordan kan jeg få tak i denne Jan da? Takker forevt. hjelp Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 den pumpa di virka noe slapp ja.. jan kan kanskje hjelpe deg litt med den? Jan, aka Skrue? Hvordan kan jeg få tak i denne Jan da? Takker forevt. hjelp Send han en PM Lenke til kommentar
Myron Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Jeg har gjort det. Men har til nå ikke fått noe svar... Håper han kan løse alle mine problemer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå