Gå til innhold

Får ikke skjerm/skjermkort til å funke!


Kakemonsteret

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen den nye pc`en min, og når jeg skal skru på pc`en, så vil ikke skjermen starte (den viser bare sort, akkurat som om den skulle ha stått i hvilemodus).. Ingenting skjer, så hvis noen har en ide om hva dette kan skylles, så hadde det vært supert med svar!!

Mitt oppsett er ASUS a8n-SLI Premium, Athlon 64-3500, Corsair XMS3200 2x512 og XFX GeForce6800GT..

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en klassiker!

 

Når man setter sammen en PC fra bunnen av med helt nye komponenter, er det ofte at maskinen ikke starter på første oppstart. Årsaken kan være mange, men den mest vanlige årsaken er faktisk "slurv". Jeg har satt sammen en god del PC'er opp gjennom årene og den hyppigste årsaken til feil under første oppstart, er følgende:

 

Komponenter er satt sammen i hastverk og med slurv.

(I kampens hete kan man være svært oppkavet over at man har ny HW, og man setter sammen PC så fort som overhodet mulig for å komme igang med spill/surfing osv.)

 

-*CPU kjøler er satt skjevt på. Dette skaper press på hovedkortet, noe som fører til at hovedkortet står i spenn, dermed starter ikke maskinen.

-*Ram står ikke skikkelig i.

-*Komponenter som HK, CPU, og GFX er skrudd for stramt. Samme som med CPU kjølern, skaper press og komponenten står i spenn -> "feil under oppstart"

 

Løsning:

Ta ut igjen de viktigste komponentene, som; skjermkort, CPU, ram og molex tilkoblinger, sjekk at HK sitter skikkeligog at hovedstrøm/12v sitter skikkelig. Når du så setter sammen PC igjen, sørg for å ikke slurve, men sjekk at alt sitter som det skal og prøv på nytt. Hjelper ikke dette, kan det selvsagt være noe annet, da får du henvende deg her på nytt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Skjønner skjønner! DU har mange gode poeng der, skal gjøre det på nytt nå, og stramme skruer o.l. en tanke løsere..

 

Men leste i brukermanualen til hovedkortet at hvis systemet skulle boote opp måtte jeg huske på å koble den lille 4pins 12v også (dette virker kanskje tåpelig siden jeg ikke har gjort det :) )

men det som er greia her er at jeg ikke har noen egen strømkontakt til denne 4pins`en... hva gjør jeg

 

har MIST 500 PSU, så det skal være kraftig nok :)

 

Noen som har noen ideer??

Lenke til kommentar

Hehe, hadde tatt seg ut å ikke finne den :)

 

Er ikke helt kjent med de nye systemene, for jeg har hatt den samme PSU i snart fire år..

 

Men jeg fant en 6pins da... Fikk kobla den til 4pinsen, men det står at den er til PCI Express.. Er sikkert veldig grønn nå!! Men skal jeg sette 6-pinsen ned i 4-pinsen?? høres ikke helt logisk ut!

 

Er bare litt redd for å ødelegge noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...