Gå til innhold

Grafikkort tilkoblet tv-kort

dapre

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har koblet sammen mitt grafikkort og mitt tv-kort.

På grafikkortet, Leadtek Winfast 6600GT, er det en video-UT kontakt som kan tilkobles en slags mulitkabel/splitter.

Denne multikabelen, har bla. en kompositt hunn-plugg i den ene enden.

Hunn-pluggen tilkobles en kompositt skjøteledning med hann-plugg i begge ender. En går i hunn-pluggen, den andre går til kompositt INN på tv-kortet.

Dette gir bilde i bilde av hva som skjer på PC skjermen, via mitt tv-kort opptaksprogram.

Dessverre er kvaliteten dårlig. Som en slitt VHS kassett.

Er det mulig å forbedre denne ? Feks ved å erstatte kompositt med S-video kabel ?

Andre måter ?

Mvh, Dapre :thumbup:

Endret av dapre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjør i grunnen 2 operasjoner samtidig her, begge vil redusere kvaliteten. Du må prøve en operasjon av gangen.

Først er det TV utgangen på grafikkortet. Dette signalet gir pr definisjon mye dårligere kvalitet enn bildet på PC skjermen. Koble dette direkte til TV for å se hvordan dette blir.

Så gjør du opptak, og der er det mange muligheter avhengig av kompresjon og andre valg. Resultatet kan bli akkurat slik du ser på TV skjermen eller dårligere.

Hvis du bare ønsker å ta opp det som skjer på PC skjermen så er det vel bedre metoder enn dette. Bruk screen recorder program til å lage .avi filer. F.eks Etrusoft: http://www.etrusoft.com/screen-recorder/

Lenke til kommentar

Hei Hårek ! Takk for svar.

Først er det TV utgangen på grafikkortet. Dette signalet gir pr definisjon mye dårligere kvalitet enn bildet på PC skjermen.

Regnet med det.

Men hvorfor det slik ? Er det fordi signalet er beregnet å mottas av en TV ?

Men hva hvis man setter oppsettet til ; signal fra grafikkort til annen skjerm ?

Er det mulig å snappe opp dette signalet med et tv-kort ?

Regner ikke med det, siden man da må bruke en 9-pins skjerm-kabel fra grafikkortet. Regner ikke med slike kabler kan tilkobles tv-kort ?

Dessuten er vel disse signalene helt uforståelige for et tv-kort ?

Så gjør du opptak, og der er det mange muligheter avhengig av kompresjon og andre valg. Resultatet kan bli akkurat slik du ser på TV skjermen eller dårligere.

Skjønner. Derfor brukte jeg Huffjuv eller ukomprimert.

Bildet er uansett for dårlig.

Hvis du bare ønsker å ta opp det som skjer på PC skjermen så er det vel bedre metoder enn dette.

Utgangspunktet mitt er at jeg prøver å finne en metode for å fange/lagre filmer som jeg har leid og streamet ned til disk. Slike filmer er beskyttet, og slutter å fungere etter feks. 24 timer. Dette irriterer meg så mye, at jeg prøver å finne måter å omgå tidsbegrensingen på, og dermed ha muligheten til å se filmen når det passer meg, på min stue-dvd, og så ofte jeg vil.

Å fjerne lisensen/tidfristen fra selve filen er i praksis umulig.

Det er heller ikke mulig å omgjøre filen fra et format til et annet.

Alternativet er derfor å fange filmen mens den kjører.

Man skulle kanskje tro at man kunne bruke skjerm-capture programmer som du nevner til dette. Men min erfaring er at selv ikke dette er mulig. Microsoft har nok tenkt på den muligheten og gjordt de nødvendige grep.

Har prøvd et par slike skjerm-capture programmer uten hell.

Bildet av den kjørende beskyttede filmen blir svart.

FRAPS har jeg fått til å fange filmen, men det blir for hakkete.

Derfor prøvde jeg å koble signalet fra grafikkortet til tv-kortet med filmen kjørende i bakgrunnen.

Men, som nevnt gir dette for dårlig kvalitet, så DET er ikke løsningen :yes:

Har ikke prøvd Etrusoft enda, da jeg regner med det vil gi den samme sorte filmen som de foregående capture programmer har gitt. Lei av å innstallere en haug med programmer.... :yes:

Mvh, Dapre :thumbup:

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Var ikke klar over om det var film eller Windows desktop du ville ta opp, derfor svarte jeg nokså generelt.

Windows desktop vil aldri bli bra på TV signaler. Det kreves mye større båndbredde enn TV kan klare.

Men film på PC er i grunn samme TV signalet som ellers, så da skal ikke forskjellen i kvalitet bli så stor. Noe blir det, akkurat som man ser forskjell mellom RGB SCART og kompositt når du kobler en DVD spiller til TV. Men forskjellen til PC desktop er mye større.

Har ingen tips om det du holder på med. Systemet er nok lagd for at slikt ikke skal være enkelt å få til, men det finnes ofte smutthuller. Og det kan være lærerikt å forsøke. :)

Lenke til kommentar
Men film på PC er i grunn samme TV signalet som ellers, så da skal ikke forskjellen i kvalitet bli så stor.

Takk for svar, og du har helt rett. Faktisk ordla jeg meg litt feil. Det er selve filmingen av desktop som blir uskarp. Kjørende DVD filmer blir faktisk veldig bra (like bra ?)

Har ikke prøvd med de beskyttede WmV filer enda, siden de to jeg har lastet ned er utgått på dato, og ikke lenger vil kjøre.

Regner med dette fungerer. Skal prøve på neste nedlastede/streamet (kjøpte) film.

Eneste ulempen er at dette oppsettet krever sitt av maskinvaren.

Ser at de DVD filmer jeg klarer å fange, hakker litt.

Kanskje ikke så rart når både grafikkort, tv-kort, tv-opptaksprogram, og DVD software er i sving på samme tid.

Det finnes en løsning som kan forbedre dette også. Nemlig ved å bruke en av de andre data maskinene mine til å kjøre filmen (evnt DVD'en), sende signalet fra denne maskinen fra dets grafikkort og inn på den andre maskinen skjerminngang.

Så starter man et capture program som du feks anbefalte. Regner med det fanger filmen greit da. ELLER man kan sende signalet fra maskin 1 til inn på tv-kortet på maskin 2. Dette letter belastningen på maskin 2, og forhindrer hakkete film.

Mange mulighter :D

Dessverre har jeg for tiden bare 1 maskin tilgjengelig. De to andre er lånt bort.

Får se hva jeg finner på.

Vi har alle våre hobbyer.... :thumbup:

Mvh, Dapre

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...