Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har testet bootcamp på høstens Macbook Pro modeller? Ser på diverse forum at folk har store problemer med å installere Windows. Gjelder dette nærmest alle?

 

Synes det er rart Apple ikke har kommet med noen fiks, og at de ikke engang har kommentert det etter en halvannen måned er jo direkte sprøtt? Tross alt en særdeles viktig og sentral del av produktet som ikke fungerer.

 

Veldig irriterende, og for min del gjør det at jeg ikke kan kjøpe Mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan fikse dette ved å starte opp Windows 8 fra minnepenn / DVD, velge "repair", fyre opp CMD og bruke diskpart i kommandovindu for å konvertere partisjonen fra GPT til MBR format.

 

Utfordringen her er at Windows installasjonen starer i "BIOS modus" med BootCamp av en eller annen grunn formaterer partisjonen med GPT istedenfor MBR og Windows installasjon i BIOS modus støtter ikke installasjon på GPT formaterte partisjoner.

 

De har egentlig to valg:

 

#1: Starte fra minnepenn / DVD, starte opp repair funksjonaliteten til Windows installasjonen å konvertere fra GPT til MBR via CMD ved bruk av diskpart kommandolinjene. Kommandolinjene blir noe ala:

diskpart

list disk

finne bokstav på den aktuelle disken

select disk "sett inn riktig disk bokstav her"

list partition
finne nummeret som tilhører partisjonen BootCamp har gitt for Windows installasjonen

select partition "sett inn riktig nummer her"

convert mbr

format fs=ntfs quick

#2: Fikse en Windows minnepenn med EFI oppstart, dette kan men enkelt gjøre på et Windows system ved hjelp av en programvare som heter Rufus. Da vil installasjonen automatisk starte i EFI modus og skal da støtte installasjon på GPT formatert partisjon.

 

 

Men det er jo litt snodig hvordan Apple velger å gi partisjonen GPT table istedenfor MBR når det vil bety at brorparten av brukerne vil støte på det problemet.

Lenke til kommentar

#2: Fikse en Windows minnepenn med EFI oppstart, dette kan men enkelt gjøre på et Windows system ved hjelp av en programvare som heter Rufus. Da vil installasjonen automatisk starte i EFI modus og skal da støtte installasjon på GPT formatert partisjon.

 

 

Men det er jo litt snodig hvordan Apple velger å gi partisjonen GPT table istedenfor MBR når det vil bety at brorparten av brukerne vil støte på det problemet.

 

Ser ikke så altfor vanskelig ut det! Men, kan man dualboote på den måten, eller blir man sittende igjen med kun Windows da? Apple ser vel helst at folk bruker bootcamp - den "offisielle metoden"?

 

Har ikke fulgt så nøye med på OSX, men er det ikke rart at ikke Apple i det minste har kommentert problemet enda? Pleier de å samle opp alle slike problemer og fikse dem i en større oppdateringspakke, eller burde vi allerede sett en fiks?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i den tråden her skal jeg bytte ut min ødelagte harddisk med en 840 EVO SSD. Leste i en guide fra hardware.no at jeg må ha en dock, men har også hørt at jeg bare kan sette inn SSD'en og installere OS på nytt. Har ikke OS disken noe som gjør at den kun kan installeres på én disk? Og trenger jeg dock kun hvis jeg vil ha over filene mine?

Lenke til kommentar

 

Ser ikke så altfor vanskelig ut det! Men, kan man dualboote på den måten, eller blir man sittende igjen med kun Windows da? Apple ser vel helst at folk bruker bootcamp - den "offisielle metoden"?

 

Har ikke fulgt så nøye med på OSX, men er det ikke rart at ikke Apple i det minste har kommentert problemet enda? Pleier de å samle opp alle slike problemer og fikse dem i en større oppdateringspakke, eller burde vi allerede sett en fiks?

 

Så lenge det er to partisjoner så kan du vell holde inn Optn knappen under oppstart å velge OS X partisjon for OS X og Windows for Windows, men du mister vell muligheten for å styre dette via BootCamp så den vil vell alltid starte opp automatisk i Windows så du må belage deg på å holde inn Optn hver gang du vil inn i OS X vil jeg tro. Har ikke testet dette så voldsomt.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i den tråden her skal jeg bytte ut min ødelagte harddisk med en 840 EVO SSD. Leste i en guide fra hardware.no at jeg må ha en dock, men har også hørt at jeg bare kan sette inn SSD'en og installere OS på nytt. Har ikke OS disken noe som gjør at den kun kan installeres på én disk? Og trenger jeg dock kun hvis jeg vil ha over filene mine?

Du kan laste ned Mavericks og lage installasjonsminnepenn eller -DVD. Docken du nevner er allere påskrudd disken i maskinen din. Skru den av og sett den på den nye disken (Så lenge du ikke har en MBPr).

Lenke til kommentar

Snu Macen på hodet, skru av lokket, der sitter harddisken. Sjekk. Det er ikke skummelt og det er ikke vanskelig. Bare pass på at du ikke napper for hardt i noen deler her og der, det KAN hende det sitter en kabel fast. Det gjør det i det minste i harddisken.

 

Ellers finner du masse informasjon om hvordan du bytter disk på ifixit.com

 

Also, du kan installere OSet fra DVDen så mange ganger du bare gidder. Kjør på! Nyere Macer kan også oppdateres over internett. Hvis du har denne muligheten, er det bare å bytte disk og installere over nett.

Lenke til kommentar

Det er tilfeldigvis ingen som har en pentalobe skrutrekker for å åpne Macbook Air (den nye) til overs?

 

Sølte et glass Cola over den helt nye Macen min, men den fungerer som bare det. Eneste problemet er at tastaturet er ganske sticky og lager ekle lyder, og touchpadden "klikker" ikke lengre når jeg trykker den ned. Tipper det er fordi alt bare er klissete og jævlig under der, så tenkte å åpne den og rense med rødsprit.

 

Gidder ikke bestille fra utlandet da jeg drar hjemover til julen, og tror ikke pakken rekker å komme før det.

 

Trenger egentlig bare å låne skrutrekkeren, betaler gjærne frakt begge veier. Bor i Trondheim btw, hvis noen har en i området.

Lenke til kommentar

Installasjons-DVD'en har jeg, men hadde hørt at den bare kunne installeres én gang, og jeg har jo brukt den på harddisken som sitter i Mac'en nå.

 

Og hvordan skrur man av denne docken?

Et lite stjerneskrujern tror jeg det var. Ganske grei skuring å åpne Macbook Pro. Det er ingen ledninger i harddisken, den sitter i et "spor". Mange videoer på nettet, blant annet denne: http://blog.laptopmag.com/how-to-replace-your-macbook-pros-hard-drive-with-an-ssd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...