Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Byggingeniør. Trenger altså ikke noe syke bilderedigeringsprogrammer eller lignende. Eneste jeg kan tenke meg er greit å ha i studentsammenheng må vel være noe lignende Word? Men der har en jo Google docs..

Er helt fersk i Mac-sammenheng, så jeg er fullstendig grønn i appverdenen :p

Forøvrig må jeg si at jeg er veldig fornøyd etter tredje dagen i bruk :) ELSKER trackpaden!

Endret av oholles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor betale for Office når man ikke trenger mer enn Google Docs? Also, hvis man absolutt må ha en standalone "office-pakke", hadde jeg heller kjøpt iWork til Mac.

...men om man må ha Microsoft Office til skolebruk, fordi andre bruker det og man bare MÅ være kompatibel, go for it. ;)

Lenke til kommentar

Google Docs er jo helt forferdelig å bruke, GUI god gammel Gmail stil, altså demmelig håpløst.

Da er Microsoft sin gratis Office in the Web og Apple sin nye iWork via beta.icloud.com mye bedre om du spør meg.

Men det aller beste er å kombinere Office med Skydrive eller iWork med iCloud om du spør meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

min rMPB hadde særdeles lite godt av oppdateringen til 11.1 utgaven av itunes. får nå opp logoen, før jeg får skrift oppe i venstre hjørne. noen måte på å få teksten til å stå lenge nok så jeg får lest feilmeldingen?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om routere jeg, som jeg antar at jeg får mer relevant svar her enn ved riktig del av forumet da det er mye hat mot apple produkter der.

Jeg er på jakt etter en ny router som hovedsakelig skal brukes med en MBP og MBA, men også to androidtelefoner og en PS3. Jeg vurderer å kjøpe meg en Airport Express, selv om jeg på nåværende tidspunkt ikke har noen enheter som bruker ac-nettverk. Det som frister med denne routeren er at den virker veldig enkel i bruk og stabil ovenfor Macer, og om jeg ikke har misforstått vil det være enkelt å koble til en ekstern harddisk og bruke Timemachine over nettet. Utseendemessig slår den også relativt godt an hos fruen, noe som selvfølgelig er et pluss.

Ulemper med den sånn jeg ser det er at jeg må enten oppgradere mitt operativsystem eller bruke fruens MBA for å sette den opp/gjøre endringer da min MBP er for gammel. Den er også forholdsvis dyr.

Jeg vurderer også Asus rt-ac66u eller N66u, hvor den store fordelen som jeg kan se det er muligheten til å legge inn DD-WRT firmware, selv om jeg er noe usikker på om jeg kommer til å gjøre det.

Litt praktis info som kan være relevant, jeg har 12/12 fiber linje, men vurderer å oppgradere til 50/50, men må se om jeg faktisk har behov for det, og om det er verdt prisforskjellen. Det er snakk om en leilighet på 50 kvm så trenger ikke så fryktelig sterkt signal som i f.eks. et hus over flere etasjer, men det er ganske tjukke vegger så vil ikke kjøpe en router med dårlig signal.

Det vil bli satt opp en NAS etter hvert i nettverket, må bare spare opp litt penger først..

Noen forslag for hva dere ville valgt?

Lenke til kommentar

Regner med at du mener Apple AirPort Extreme og ikke Express? For sistnevnte har jo ikke støtte for 802.11ac og er vell en router som jeg kun vil anbefale til de som har ganske så moderate behov, ikke skal dekke et så alt for stort området og som ikke ønsker å betale mer enn et par hundre kroner for nettverk.

Apple AirPort Express er så absolutt et fint produkt, men det er noe jeg ser på som et tilleggsprodukt til en Apple AirPort Extreme eller Apple AirPort Time Capsule eller annen solid router for utvidelse av trådløstnettverk, for oppkobling med analog eller digital lydoverføring til høyttalere for AirPlay og / eller lignende. Selv har jeg en AirPort Express stående på soverommet, denne fungerer utelukkende for å få AirPlay muligheter til en Harman/Kardon høyttaler som ikke har støtte for AirPlay eller andre trådløse koblinger innebygget, men det er en såpass knallgod og relativt dyr høyttaler at vi suplementerte med en AirPort Express kontra å kjøpe en helt ny type Bowers & Wilkins Zepplin Air eller lignende til flere tusen kroner. Ellers så er det veldig fine å koble opp i krinkler og kroker hvor du i større hus og bygg kanskje ikke får god nok, eller noe trådløs dekning i det hele tatt, passer perfekt til å både forlenge ting trådløst eller ved å strekke kabel til garasje eller lignende å bare sette opp en AirPort Express der for forlengelse av nettverket kontra å punge ut for en dyr og overkill router som en AirPort Extreme osv..

Når det gjelder Apple AirPort Extreme og Apple AirPort Time Capsule som i for seg er samme produktet, bare den ene leveres med innebygget harddisk (2 eller 3TB) mens den andre kommer uten harddisk så er dette en av de beste routerne du finner på markedet per i dag. Gikk selv fra Asus RT-AC66U til en Apple AirPort Time Capsule og har ikke angret på det, jeg byttet hovedsaklig for mer sømløs støtte for Time Machine på OS X maskinene våre da det å fikle med å få Time Machine støtte til en Windows Server viste seg å være langt mer hodebry enn hva det var verdt.. Det er så lettvint, samtidig så raskt og effektivt, akkurat det som kjennertegner Apple, spesielt om du holder deg innenfor Apple sitt økosystem.

Nye AirPort Extreme / Time Capsule har jo 99% samme innmat som en den oppkommene Asus RT-AC68U som kommer i løpet av Q4, den har faktisk hakke nyere og kraftigere innmat enn dagens Asus RT-AC66U, om du vil ha de tekniske godbitene så leveres AirPort Extreme / Time Capsule med siste generasjon Broadcom BCM53019 som er en dobbeltkjerne Cortex-A9 1.1GHz SoC, temmelig kraftige og snasne saker til å være en router så Apple slo Asus som skulle være først ute med sin RT-AC68U som ble forsinket som også vil ha en BMC53019 eller lignende løsning med dobbeltkjerne Cortex-A9. Tilsammenligning så har Asus RT-AC66U "bare" en Broadcom BCM4706 som er en enkeltkjerne 600MHz MIPS32 SoC, ikke at den heller er noen sinke men det som er spennende med BCM53019 i AirPort Extreme / Time Capsule og oppkommene RT-AC68U er at de nå kjører ARM som åpner opp for ganske så mye interessant når det gjelder programvare / firmware, sies jo at AirPort Extreme / Time Capsule nå kjører en modifisert utgave av OS X / iOS og ikke Linuxbasert firmware. Videre så har AirPort Extreme / Time Capsule hele 512MB DDR2 RAM mot RT-AC66U sine 256MB DDR2 og begge har 128MB flash for firmware / programvare. Apple kjører 2x BCM4360 for trådløsoverføring, mens Asus kjører hakket svakere BCM4331 for 2.4GHz og samme BCM4360 for 5.0GHz.

Kort fortalt så er AirPort Extreme / Time Capsule på et rent teknisknivå kraftigere og bedre enn Asus RT-AC66U, det er rett og slett en generasjon nyere, med mer moderne og kraftigere SoC, mer RAM og det hele, i bunn og grunn mer eller mindre identisk med hva som forventes å være i oppkommene Asus RT-AC68U som kommer i Q4. Støtter også beamforming, noe RT-AC66U ikke gjør (noe det sies at AC68U vil gjøre) som skal kunne bety at AirPort Extreme / Time Capsule er flinkere til å fokuser signalet i retning av de trådløse klientene for ikke nødvendigvis bedre rekkevidde, men bedre ytelse over større distanser.

Alt det tekniske tilside så er det jo temmelig overkill alle sammen, her er det maskinvare som burde holde langt inn i fremtiden uansett om du velger AirPort Extreme / Time Capsule, RT-AC66U eller venter på RT-AC68U. Her syntes jeg ikke Apple priser seg ut heller, du må jo stort sett betale mer for Asus RT-AC66U (typiske 2000kr) enn du må for AirPort Extreme (type 1700kr) til tross for at sistnevnte har nyere og bedre maskinvare, nye RT-AC68U med tilsvarende maskinvare sies jo at skal starte på sirkus 2'500kr, det er jo endel dyrere så her fortjener vell ikke Apple noe "overpriset" stempel selv om ingen av disse kan regnes som "billige" så er det jo denne prisklassen du må regne med om du skal være over på noe av de beste og samtidig få med deg støtte for neste generasjon trådløst i form av 802.11ac.

Når det er sagt så tilsier mine erfaringer at Asus RT-AC66U har hakket bedre rekkevidde enn AirPort Time Capsule, for meg er det ikke noe problem da jeg ikke er avhengig av at rekkevidden skal stresse seg mer enn type 50-60 m^2 og her holder begge i massevis og skulle jeg ha behov for ytterligere rekkevidde så vill jeg nok satt opp en AirPort Express eller en ny AirPort Extreme uansett for ytelsen blir jo ikke allverden når du pusher rekkevidden, så selv om du kanskje får signal lengre enn med RT-AC66U så hadde jeg neppe vært spesielt fornøyd med ytelse og responstiden som oppnås ved ytterpunktene så jeg ville nok utvidet med et aksesspunkt uansett for optimal ytelse og bedre stabilitet om det behovet skulle melde seg i fremtiden. Nå har ikke jeg testet RT-AC66U etter de siste oppdateringene hvor rekkevidden visstnok har blitt redusert etter at Netgear gikk til søksmål mot Asus fordi de hadde boostet signalstyrken etter at routern kom på markedet så de ikke lenger fylte de strenge kravene og reguleringene til FCC så de ble nødt til å redusere signalstyrken i en oppdatering. Noe som bringer oss til dette med rekkevidde, og her vil stort sett ingen oppegående router gir deg noe særlig dårlig eller bedre rekkevidde da dette er så regulert av diverse direktiver og reglementer at stort sett alle routere med oppegående antenner og maskinvare spiller noenlunde innenfor de samme grensene, fordelen med RT-AC66U er jo at antennene enkelt kan manipuleres ettersom de er eksterne. Så trikset er å plassere routeren høyt i rommet, så den får stort sett fri bane (ikke hjem den inne i skap, under et skap osv som mange finner på for å gjemme de bort, det er jo ren idioti med tanke på rekkevidde og signalspredning) og prøv å plasser den logisk iforhold til hvor dere normalt sitter, om dere bruker trådløse maskiner i stua 99% av tiden så ikke plasser den i boden helt i andre enden av huset eller leiligheten, de som er såpass heldige at de har loft og ikke gulvet er laget av betong kan jo bruke loftet til å rote med kabler å få plassert routeren i rommet ovenfor der dere normalt sitter å bruker trådløseenheter og vips så trengte dere aldri å bekymre dere for dårlig signal eller stabilitet noengang igjen.

Det jeg elsker med AirPort Extreme / Time Capsule er hvor lettvint og effektiv den er å sette opp, og hvor enkel og effektiv den er i bruk. Den er satt opp på en, to, tre og det hele er veldig visuelt og enkelt via AirPort Utility i OS X (Windows varianten er utdatert og ser på ingen måte like bra ut..) og du vil jo få varslinger om oppdateringer, eventuelle feil osv via dette verktøyet så du slipper å logge inn på 192.168.0.1 for å følge med på hva som skjer, jeg syntes det er mye mer ryddig og effektivt selv om det, som det alltid gjør med Apple legger opp for best mulig brukeropplevelse om du faktisk bruker Apple enheter, du har jo også et veldig fint verktøy som lar deg sette opp via iPhone og / eller iPad. Det at Apple ikke lar deg konfigurere via IP-adresse i det hele tatt er jo også litt idiotisk, da det på mange måter låser deg til iOS eller OS X for best mulig opplevelse og for i det hele tatt å få de siste oppdateringene så tror jeg faktisk ikke AirPort Utility til Windows fungerer i det hele tatt noe man kan si er for dårlig, så de kunne jo med fordel hatt en mulighet for brukerne sine til å aksessere konfigurasjonen på andre måter, men har du verken iOS eller OS X enheter så ville vell en slik router være temmelig lite aktuelt i utgangspunktet. AirPort Extreme / Time Capsule faller rett i kategorien "it just works", det er så raskt, enkelt og effektivt å sette opp, og er så raskt og effektivt i bruk at det er en drøm å forholde seg til.

Det negative med de er dog, som alltid med Apple så er mulighetene for avanserte innstillinger og generell fikling mer eller mindre ikke-eksisterende, det er fint lite du kan gjøre i henhold til manipulering av innstillinger via AirPort Utility, du får satt den opp, du kan rename SSID, sette passord, du kan gi enheter faste IP-adresser og litt sånne ting men det er det. All form for avanserte innstillinger kan du glemme først som sist, dette skal ikke du bry deg om da firmware / programvare ordner alt dette for deg automatisk, noe som kan få litt mer avanserte brukere som meg selv, som har fiklet med så mange routere opp igjennom til å rive seg i håret. Men så lenge ting fungerer, og det fungerer stabilt som fjell så har jeg lært meg å ikke bry meg lenger og her kommer vell den største styrken og fordelen med RT-AC66U inn i bilde da denne ikke bare har en veldig manipulerbar firmware / programvare, men er helt åpen så du kan legge inn alt fra Asus-Merlin, Tomato, DD-WRT osv om du ønsker det, men igjen så ser jeg ikke behovet så lenge det Apple gir meg fungerer strålende, hvorfor skal jeg da bry meg med sånt selv om nerden i meg naturligvis finner sånn veldig interessant og spennende.

Så hva som passer best for deg er jo vanskelig å si, men med tanke på Time Machine og det å koble til ekstern harddisk via USB så vil jeg mye heller anbefale å gå for en AirPort Time Capsule, da slipper du ekstern tilkobling og ytelsen blir mye bedre, det er fremdeles sånn at selv med dobbelkjerne Cortex-A9 så er ytelsen over USB tilkobling, selv på RT-AC66U og nye AirPort Extreme såpass dårlig at du vil normalt se 2-3x så god ytelse og overføring med en Time Capsule da overføringer skjer lokalt over SATA istedenfor ekstern over USB.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og godt svar. Skulle akkurat inn og redigere fra express til extreme. Jeg har sett litt på TimeCapsule også, men tenker vel egentlig at extreme er greiere, da jeg har veldig mange eksterne disker liggende. Men igjen, det ser selvfølgelig bedre ut med en intern disk, kontra en ekstern mtp hastighet osv, og da har jeg jo en ekstern disk jeg kan ha som back-up med viktige filer som kan ligge et annet sted enn leiligheten.

Jeg er klar over at begge routere og andre i samme prisklasse er overkill mtp spesifikasjoner, men jeg liker å ha tingene mine en stund når jeg først bruker penger på det.

Et spørsmål om Time Machine og Time Capsule, kan jeg sette opp Time Capsule slik at både min og fruens Mac blir tatt back-up på samme disk (med forskjellige partisjoner selvfølgelig)

Får tenke hardt om jeg ønsker alle konfigurasjonsmulighetene Asus kan gi meg, om det det er verdt det kontra enkeltheten med Apple sine produkter.

Lenke til kommentar

Hvis du med nedlasting mener av den mer lugubre sorten må du dra filene inn i iTunes, resten ordner seg selv.

@Masterair Ang Time Capsule og partisjoner:

Du kan bruke TC for backup (for flere maskiner) og som Nas samtidig. Backup for hver enkelt Mac vises som separate kataloger på det øverste nivået på disken.

Du kan også koble til separate harddisker for ekstra nettverkslagring.

Jeg anbefaler TC varmt. Har hatt den i et par år nå og aldri opplevd et eneste problem, i tillegg er de som nevnt over veldig enkle å sette opp og bruke.

Lenke til kommentar

Her en litt slitt mid-2010 MBP til salgs, 750GB HDD (SSD`en tok faktisk kvelden) 2,4 Ghz Intel Core 15, 4GB DDR3. Med slitt så mener jeg pekefinger bulk på front lid`en, og enkelte merker rundt kantene på denne. Platen under har også spor av slitasje. Har vært med igjennom tykkt og tynt denne maskinen her kan du si. Ser ikke for meg at jeg vil bruke særlig mange timene på denne etter at jeg fikk 13" Air i hus, da den er ett beist i forhold :p

Regner ikke med å få så mange lappene for denne ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...