Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Finder kommer det opp mange forskjellige pc navn under "delt". Har disse tilgang til filene mine? Hvordan fjerne eventuelt ? Bor på kasserne med delt nett

Nei, det betyr at du kan se filer på deres maskiner, dersom de ligger i delte mapper. For å se hva du selv har delt, gå til Systemvalg og så Deling. Der kan du se hvilke tjenester og mapper du har delt med andre, og eventuelt hvem. Står fildeling som av og listen er tom så har du ikke det.

Alle maskiner har dog en "Delt"-mappe som deles automatisk mellom maskinens brukere. Den ligger utenfor brukernes mapper i "Macintosh HD/Brukere". Men det er bare for brukere på maskinen, mener jeg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Wifi fungerer ikke for et av hjemmets Macer. Alle andre enheter (både Android-telefoner, iPhone og Windows-PCer) får koblet seg til nettverket og internett, men ikke Macen. Akkurat det samme problemet hadde jeg for noen dager siden, og nå har problemet skiftet Mac. I midten av Wifi-ikonet står en sort utropstegn.

w4j8N.png

Når jeg endrer IPv4-adressen til et tall +/- mitt (f.eks.: xxx.xxx.xxx.xx1) blir ikonet sort, men da fungerer ikke internett.

Hva er problemet, og er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Her blir det nok nytt over hele fjøla tenker jeg, naturlig at alt går over Intel Haswell nå som det blir såpass tilgjengelig og alle produsenter begynnere å levere Intel Haswell i store volum på sine serier.

Tipper vi får MacBook Pro / MacBook Pro Retina først, da disse vil ha størst gevinst av Intel Haswell grunnet batteri levetid, disse tror jeg vi får se slutten av september i samsvar med OS X Mavericks release, mens iMac og Mac Mini kommer i type oktober / november, men den generelt lave tilgangen på blant annet iMac kan jo tyde på at de kommer tidligere enn dette.

Personlig tror jeg Apple kommer til å fase ut MacBook Pro til fordel for MacBook Pro Retina da Intel Haswell har såpass god integrert skjermkort til greie priser at de nok kan få ned prisene på både 13" og 15" Retina såpass at det gir lite mening å fortsette med vanlige MacBook Pro om de ikke ønsker å redusere disse ytterligere for å ha de som budsjettmodeller i samsvar med iPhone 5C lanseringen, men det er ikke helt Apple og MacBook Air har på mange måter allerede tatt rollen som budsjettmodell allerede.

Lenke til kommentar

Den bruker et eget IP istedet for det ruteren ønsker å gi den, og det blir hengende igjen. Har ikke hatt problemet selv, så denne løsningen har jeg ikke prøvet, men kanskje den hjelper:

http://www.youtube.com/watch?v=DHCBRsSvFwA

Geir :)

Takk for tips, men metoden funket dessverre ikke. Det eneste jeg gjorde var å vente, og til slutt slo den seg på. Da jeg ventet funket ingen enheter bortsett fra en gammel iPhone. Tror du det har noe med ruteren å gjøre?

Bestilte Macbook Air på fredag og fikk i dag beskjed om at "Forsendelsen er underveis.". Såvidt jeg kan se kommer pakken fra Nederland og at pakken blir levert 18/09. Tar det virkelig SÅ lang tid å sende ting fra Nederland? :ohmy:

Det spørs hvilken fraktmetode og selskap du velger. En gang bestilte jeg en pakke fra Sverige og da tok det to-tre dager, fordi pakken skulle først innom Frankrike, Dannmark og til slutt til Norge.

Lenke til kommentar

Det spørs hvilken fraktmetode og selskap du velger. En gang bestilte jeg en pakke fra Sverige og da tok det to-tre dager, fordi pakken skulle først innom Frankrike, Dannmark og til slutt til Norge.

Tror ikke det var noen valgalternativer angående frakt? Kan ikke huske å ha valg noe i hvert fall. Men, men. Har et øøøørlite håp om at pakken kommer for tidlig.

Lenke til kommentar

Bestilte Macbook Air på fredag og fikk i dag beskjed om at "Forsendelsen er underveis.". Såvidt jeg kan se kommer pakken fra Nederland og at pakken blir levert 18/09. Tar det virkelig SÅ lang tid å sende ting fra Nederland? :ohmy:

Nei, Apple er alltid uhyre pessimistiske med estimatene sånn at kunder aldri får seg en negativ overraskelse, for meg har det ALDRI tatt mer enn to dager før varen var på døra når den har blitt sendt fra Nederland til tross for at Apple opprinnelig estimerte med type 7-10 dager.

Lenke til kommentar

Nei, Apple er alltid uhyre pessimistiske med estimatene sånn at kunder aldri får seg en negativ overraskelse, for meg har det ALDRI tatt mer enn to dager før varen var på døra når den har blitt sendt fra Nederland til tross for at Apple opprinnelig estimerte med type 7-10 dager.

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke bli for optimistisk, men nå ødela du jo alt. Kommer til å bli fryktelig utålmodig veldig fort. Ser for meg kontinuerlig sporing av forsendelsen :tease:

Lenke til kommentar

Altså, du har vell ekspresslevering? Bestilte en skriver fra Apple.no, de sendes som vanlig levering og selv den får jeg i morgen og jeg bestilte på fredagskvelden sendt fra Nederland.

Om ikke ekspresslevering er satt som standard så tviler jeg på det. Har egentlig ikke noe hastverk med å få Macen. Men som med alle pakker, jo raskere jo bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste hatt problemer med YouTube. Alle videoer jeg ser stopper opp mange ganger i løpet av videoen. Da er det sånn at bildet fryser mens videoen og lyden fortsetter. Etter noen sekunder fortsetter den igjen, fra stedet for lyden/videoen rakk å komme til. Utrolig irriterende. Noen som har samme problem eller vet hvordan man løser det? Jeg bruker Chrome, forresten.

Ingen som vet?

Har samme problem. Så utrolig irritirende. Har du fått fikset det?

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Ikke enda. Måtte bytte til Safari, som irriterer meg.

For øvrig så prøvde jeg et program som heter MacKeeper, og der sto det at det fantes oppdateringer til Chrome, så jeg kunne oppdatere til versjon 31 da jeg har 29. Men i Chrome sine innstillinger så står det at den er oppdatert til siste utgave som er 29.

Lenke til kommentar

Det er fordi den ikke skiller mellom Stable, BETA og Developer utgaver vil jeg tro, når du laster ned Google Chrome fra her:

http://www.chromium.org/getting-involved/dev-channel

Så kan du velge hvilken "channel" du vil være endel av, for vanlige dødelige så er det i all hovedsak tre valg:

- Stable:

Her har du bare stabile utgaver, som gjerne er testet i en måned før de blir lagt ut og er derfor sett på som fjellstabile og skal til enhver tid være uten noe tullball. Negative er at nye funksjoner, optimaliseringer, ny versjon av Adobe Flash Player osv ikke oppdateres mer enn type engang i måneden så du kan fort henge litt etter.

- BETA:

Er vell den mer vanlige å velge, her oppdateres det gjerne type 1-2 ganger annenhver uke, det meste er allerede gått igjennom "developer testing" og er derfor stort sett stabilt og bra men det er ikke like nøye testet som "stable" så Google tar forbehold om at noe rusk kan slippe igjennom.

- Developer

Her legges det ut nye funksjoner, oppdateringer, optimaliseringer og alt fortløpende uten så alt for mye testing, det er disse utgavene hvor de gjerne tester nye ting og finesser for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer før det som fungerer blir tatt videre til "BETA" og det som ikke fungerer blir forkastet, her kan du ikke forvente en stabil opplevelse. Her kommer det ofte 1-2 oppdateringer i uka.

Du har også den som heter "Canary" som ikke er ment til å kunne kjøres som standard nettleser i det hele tatt (selv om du kan sette den som standard i OS X, det går dog ikke an i verken Linux eller Windows) og her har du en rykende fersk utgave som folk hos Google ikke nødvendigvis har startet å teste enda engang, så her kan vi snakke opp til flere små oppdateringer om dagen uten noen garanti for noe som helst.

Så du kan se for deg at ting foregår noenlunde sånn som det her:

- En Google utvikler gjør noen forandringer i Google Chrome (det kan være noe optimalisering, en ny funksjon som blir lagt til, oppdatering av Adobe Flash Player, ja hva som helst.

Dette blir pushet direkte til "Canary" utgaven for de mest vågale kan begynne å teste å se om det overhode fungerer fra starten av. Ting som ser ut til å ha livets rett og ikke dreper nettleseren fullstendig sendes deretter videre til "Developer" utgaven hvor det blir nye finesser blir testet og vurdert til hvorvidt det er verdt å samle på eller ikke. Ting som blir testet noenlunde stabilt og sett på som verdt å ta med seg videre blir sendt til "BETA" her blir det testet over en lengre periode for å bekrefte at alt er stabilt og fint hvor det deretter ender opp i "Stable".

Lenke til kommentar

For øvrig så prøvde jeg et program som heter MacKeeper, og der sto det at det fantes oppdateringer til Chrome, så jeg kunne oppdatere til versjon 31 da jeg har 29. Men i Chrome sine innstillinger så står det at den er oppdatert til siste utgave som er 29.

Uff, synd for deg! Anbefaler alle på det sterkeste å ligge langt unna MacKeeper!!

https://discussions.apple.com/docs/DOC-3691

https://discussions.apple.com/thread/2786697?start=0&tstart=0

https://discussions.apple.com/message/20103772#20103772

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...